وی افزود: میزان مصرف در ماه گذشته حدود ۹۳ میلیون لیتر در روز و میزان تولید ۱۰۶ میلیون لیتر بوده است، در حالی که سال گذشته در همین زمان میزان مصرف حدود ۷۶ میلیون لیتر و ظرفیت تولید ۱۲۰ میلیون لیتر بوده است و همین ناترازی در تولید و مصرف کشور را در تامین سوخت دچار چالش خواهد کرد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم مدیریت یارانه پنهان در کشور و اجرای طرح پایلوت در کیش و قشم گفت: در این طرح پایلوت به هر کس که کارت شهروندی کیش و قشم را دارد با کارت ملی سهمیه داده میشود که میزان آن ۳۰ لیتر در ماه است و کسی هم که خودرو ندارد این میزان سوخت را در اختیار متقاضیان و دارندگان خودرو قرار میدهد. شاید به این طریق بتوان یارانه پنهان را که به گروه زیادی داده میشود، ساماندهی کرد.
وی خاطرنشان کرد: درحالحاضر ۳۰ درصد از کل خودروهای موجود در کشور متعلق به کسانی است که بیش از یک خودرو دارند، بنابراین سوخت بیشتر و یا بعبارتی یارانه بیشتری هم دریافت میکنند.
پدیدار خاطرنشان کرد: اگر این شیوه از توزیع سوخت به درستی اجرا شود برای جامعه مثمرثمر خواهد بود یعنی جلوی یارانه پنهان را میگیریم و به واقعیتهای جامعه خواهیم رسید.
وی یادآور شد: اجرای تغییر نحوه توزیع سوخت و سهمیه به معنای تغییر نرخ بنزین نیست زیرا هر اعمال تغییری باید در بودجه و مجلس بررسی شود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه اگر قرار است دولت بنزین را با نرخ یارانهای و نه با نرخ تمامشده توزیع کند همین مدل مناسب است، گفت: چرا باید کسی که خودرو دارد فقط از یارانه استفاده کند و افرادی که خودرو ندارند از این حق محروم باشند؟
وی توضیح داد: اکنون نرخ تمامشده بنزین ۱۵ هزار تومان است کسی که خودرو دارد در واقع ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت میکند، بنابراین عدالت اجتماعی حکم میکند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.
پدیدار با بیان اینکه در دنیا یارانهای بابت سوخت داده نمیشود، افزود: در هیچ کشوری توزیع سوخت به این شکل که ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان فروخته شود، نیست.
وی تاکید کرد: در هر حال تغییر در شیوه توزیع سوخت به شکلی که اکنون قرار است اجرا شود روی کاهش مصرف تاثیر ندارد زیرا برای صرفهجویی نیاز به انضباط شهری، زیست محیطی و اقتصادی است، اما از این حیث که انضباطی بهوجوداید که یارانه پنهان تبدیل به یارانه آشکار شود، موثر است./ایلنا
نظر شما