شناسهٔ خبر: 51296410 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

مسئول طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری خبر داد:

تکمیل فاز دوم سند آمایش ۱۲ استان

مسئول طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری وزارت صمت، در نشست مدیران و تشکل های اقتصادی و صنعتی استان لرستان گفت: فاز دوم طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری برای حدود ۱۲ استان نهایی شده و تا پایان ماه جاری این چارچوب برای کل استان‌ها نهایی می‌ شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شاتا احمد تشکینی، در نشست طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری استان لرستان اظهار کرد: کار ما در امتداد سند آمایش ملی است که سازمان برنامه‌وبودجه طی سال گذشته ابلاغ کرده است.

مسئول طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری افزود: فرآیند اجرایی این طرح بدین صورت است که مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به‌عنوان نماینده وزارتخانه با سازمان‌های صمت استان ها در ارتباط است و محوریت این طرح موسسه و سازمان های صمت استان ها است.

وی تصریح کرد: در زمینه اجرای طرح آمایش برای تمام نمایندگان مجلس نامه ارسال شده است تا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های حوزه انتخابی خودشان را به موسسه ارایه دهند.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی افزود: در هر استان به تفکیک شهرستان‌ها پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه احصا می‌ شود و سپس بعد از اتمام فاز نخست، فاز دوم شروع می شود تا بر اساس آن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های طرح‌های حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت داخلی و خارجی شهرستان‌ها عملیاتی و اجرایی شود.

رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی کشور توسعه و اجرای ۶۰ درصد طرح‌های نیمه‌تمام، شناسایی فعالیت‌های جدیدی که امکان رقابت‌پذیری در استان و شهرستان ها را دارند، احیا معادن و توسعه زیرساخت‌ها و شهرک‌های صنعتی را از جمله اقدامات مهم اجرای طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری دانست.

وی بیان کرد: فاز دوم طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری برای حدود ۱۲ استان نهایی شده و تا پایان سال جاری این چارچوب را برای کل استان‌ها نهایی می‌ شود.


بازدید مسئول طرح آمایش از مجتمع فولاد ازنا و کارخانجات دارویی بایر افلاک لرستان

مسئول طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری در سفر خود به استان لرستان از دو واحد بزرگ تولیدی استان بازدید و مسائل و مشکلات آنها را از نزدیک بررسی کرد.

احمد تشکینی رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و علی تقوی دستیار ویژه ایشان، در سفر روز پنج شنبه ۱۸ آذر ماه به استان لرستان از مجمتع فولاد و ذوب آهن ازنا و کارخانجات دارویی بایر افلاک بازدید کردند و به همراه رئیس سازمان صمت استان، مسائل و مشکلات این واحدهای نیمه تمام را مورد بررسی قرار دادند.

مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا

این مجتمع در زمینی به مساحت ۱۰۱ هکتار در منطقه ویژه شهرستان ازنا واقع شده که سرمایه ثابت آن هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

این کارخانه با ظرفیت اسمی تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال در حوزه تولید انواع ورق های فولادی فعالیت می کند و مواد اولیه این کارخانه از تختال (شمش فولادی) تشکیل می شود. در این کارخانه هزار و ۲۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۶ هزار نفر بصورت غیرمستقیم اشتغالزایی دارد.

پروژه فولاد ازنا با پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی حدود دو سال است به علت کمبود نقدینگی و مشکلات حقوقی برای سرمایه گذار متوقف شده و با توجه به اینکه واحد ذوب آهن ازنا میتواند سهم بسزایی از اشتغال استان را تامین کند، تکمیل طرح یاد شده از اولویت های استان است.

کارخانجات دارویی بایر افلاک

در ادامه سفر مسئول طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به استان لرستان از کارخانه دارویی بایر افلاک نیز بازدید به عمل آمد.
این کارخانه در زمینه تولید محصولات پزشکی (انواع خطوط پماد، انما، کرم، کاتریج، سرنگ هایی از پیش پر شده و...) با ظرفیت اسمی ۳۰ هزار تن در سال در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان ازنا واقع شده است.

کارخانه داروسازی بایر افلاک با پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۹۲ درصد و با سرمایه ثابت ۳۰ هزار میلیارد ریال توانایی تولید ۵۰۰ قلم دارو و ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم را دارد. در سال ۱۳۹۲ اجرای پروژه آغاز شد ولی در سال ۱۳۹۵ به علت بازنگری طرح در بانک صنعت و معدن چندین بار متوقف و در اوایل سال ۱۳۹۹ به علت عدم تمدید دوران مشارکت صندوق توسعه ملی، فعالیت این کارخانه متوقف و راکد ماند.

گفتنی است میزان مصرف داروی کشور در سال ۶ میلیون یورو و میزان صادرات دارو بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو است لذا تکمیل این صنعت از نظر اقتصادی حائز اهمیت است. همچنین با توجه به پیشرفت فیزیکی و ارزآوری و ایجاد اشتغال مناسب طرح یاد شده از اولویت های استان لرستانی است.

نظر شما