شناسهٔ خبر: 51257937 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جنبش دانشجویی، داستان یاس و امید

فاطمه سادات سید موسوی

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جنبش دانشجویی در ایران‌ از نظر تئوری و تحولات سیاسی بسیار توانمند است. این‌ جنبش متشکل از نیرویی مردمی بود که به پیروزی انقلاب اسلامی ‌کمک کرده و به ‌مرور افرادی از همین جنبش‌ها وارد حکومت ‌شدند. 

صاحب‌خبر -

روح‌الله اسلامی، امروز و به مناسبت روز دانشجو در نشستی با حضور جمعی از ‌دانشجویان که‌ در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار ‌شد، در خصوص پیشینه جنبش دانشجویی اظهار کرد: تا قبل از جنگ جهانی دوم همه افراد مانند زنان نمی‌توانستند تحصیل کنند و تنها طبقه اشراف توانایی ورود به دانشگاه را داشتند. البته دانش در طبقاتی حاکم بود که دارای جوهر علم‌آموزی بودند. ‌بر اثر مهاجرت‌ها و شکل‌گیری تکنولوژی و اختراعات، روز به روز بر طبقه متوسط اضافه می‌شد و این طبقه خواهان بهبود بخشیدن جایگاه خود بود.

وی‌ افزود: بهترین مکان برای این تغییر دانشگاه بود. بعد از جنگ جهانی دوم فضا همچنان درکشورهایی مثل فرانسه رسمی است و این جنبش‌های دانشجویی به ایران نیز انتقال پیدا می‌کند. همچنین‌ مسیر توسعه ایران در آن زمان سرعت زیادی ‌داشت و دانشجویان به منظور ادامه تحصیل به خارج از کشور فرستاده می‌شدند. 

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به منشا تفکرات جنبش دانشجویی عنوان کرد: تفکرات در جنبش دانشجویی به مکتب فرانکفورت باز می‌گردد. متفکران اولیه این مکتب افرادی مثل مارکوزه، هابرماس و... هستند. مکتب فرانکفورت یکی از شاخه‌های فلسفی و انتقادی مارکسیستی است و نسل اول آن‌ها بین جنگ جهانی اول و دوم به وجود آمد. نسل دوم نیز نسلی انقلابی است و شخصیت اصلی آن‌ها فردی به نام مارکوزه‌ است.

اسلامی‌ درباره تاثیر جنبش دانشجویی‌ در ‌ایران تصریح کرد: با اینکه جنبش دانشجویی در اروپا نمی‌تواند تحولات سیاسی مهمی را رقم بزند اما جنبش دانشجویی در ایران ‌دارای قدرت و اثرگذاری بالایی است. جنبش‌های دانشجویی در ایران از گرایشات چپ‌گرایانه مانند حزب توده، گرایش‌های رادیکال و مسلحانه،‌ مجاهدین خلق و گرایش‌های اسلام‌گرایی مثل موتلفه و... حمایت می‌کنند. همچنین یکی از عوامل اصلی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۳۵۷‌ نیز همین جنبش‌های دانشجویی بود.

وی‌ ادامه‌ داد:‌ جنبش دانشجویی در ایران‌ از نظر تئوری و تحولات سیاسی بسیار توانمند است. این‌ جنبش متشکل از نیرویی مردمی بود که به پیروزی انقلاب اسلامی ‌کمک کرده و به ‌مرور افرادی از همین جنبش‌ها وارد حکومت ‌شدند. جنبش دانشجویی ‌در دوران انقلاب جزء تثبیت‌کنندگان جمهوری اسلامی و دولت در ایران‌ بود.

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد خاطر نشان کرد: البته در این میان دانشجویانی که به هر دلیلی عضو احزاب و گروه‌هایی بودند که‌ با گذشت زمان حذف شدند، دچار ضربات سنگینی از جمله بازداشت یا زندانی، تبعید، اعدام یا مجبور به ‌مهاجرت ‌شدند. امروزه شاهد پوست‌اندازی جنبش دانشجویی درون دانشگاه‌ها هستیم که من نام آن را حرکت از نوعی قدرت رسمی، بروکراتیک و دولتی به سمت ‌نوعی قدرت روزمره می‌نامم.

اسلامی بیان کرد: امروزه با تغییر، روزمره و جزئی شدن خواسته‌های دانشجویان شاهد نسلی هستیم که در هر کاری به دنبال پیامدهای اعمالشان بوده و در فضای کارآفرینی حرکت می‌کنند.

وی افزود: مسیر توسعه‌ در ‌ایران ‌و با سرعت بالایی طی ۱۰۰ سال در حال رخ ‌دادن است در حالیکه‌ غرب این‌ مسیر را در حدود ۴۰۰ سال طی کرده است. همچنین این سرعت بالا در توسعه، تغییرات سیاسی شدیدی را رقم می‌زند.

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجویان همچنان‌ بر تحولات سیاسی کشور اثر گذار بوده و ‌گروه مرجع‌ محسوب می‌شوند. همچنین باید بستر مناسبی را برای فعالیت جنبش‌های ‌دانشجویی فراهم‌ کرد زیرا دانشگاه‌ نسخه‌های منتقدانه و تغییردهنده وضع موجود جامعه را ایجاد می‌کند. دانشجو حکمرانی می‌کند و باید با ایجاد فضایی مناسب به دنبال کاهش ضربات روحی این قشر باشیم.

اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه امروز دانشجویان با تشکیل نشریه‌ها و انجمن‌های دانشجویی تجربه سودمندی را کسب کرده و وارد بازار کار می‌شوند. جنبش‌های‌ دانشجویی نیز با فعالیت درحوزه‌ مسائل روزمره اثرگذاری بیشتری داشته و می‌توانند فضای جامعه را تغییر دهد.

وی عنوان کرد: دانشجویان نسل قدیم قدرت را به صورت مکانیکی تعریف می‌کردند اما امروزه دانشجویان پی برده‌اند که قدرت پراکنده بوده و درهمه ‌جا ‌حضور ‌دارد پس باید این قدرت به صورت متعادل در جامعه توزیع‌ گردد، زیرا با رویکردهای‌ مکانیکی‌ مشکلی حل ‌نخواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما