شناسهٔ خبر: 51257384 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرماندار کاشمر:

نخبه پروری سیاسی در جنبش‌های دانشجویی کمرنگ شده است

جواد افتخاري

فرماندار کاشمر گفت: طی سنوات گذشته نخبه پروری سیاسی در حوزه فعالیت جنبش‌های دانشجویی کمرنگ شده است.

صاحب‌خبر -

مسلم ساقی در جلسه شورای اداری شهرستان با گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو افزود: محیط‌های دانشجویی بسیار مهم است و باید پویا و فعال باشند. در واقع در کنار کسب علم و دانش باید به مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی محیط‌های دانشجویی هم پرداخته شود. امیدواریم با کمرنگ شدن شیوع ویروس کرونا بتوانیم با تقویت و زمینه‌سازی برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی در حوزه‌های مختلف به خصوص فعالیت‌های سیاسی جریان سازی خوبی داشته باشیم.

وی در خصوص اهمیت موضوع پژوهش گفت: به زودی ستاد پژوهش شهرستان کاشمر برای بهره‌برداری بیشتر از پژوهش تشکیل می‌شود.

ساقی با تأکید بر اینکه پژوهش‌هایی که انجام می‌شود، باید عملیاتی و کاربردی باشد و از صرف کتاب‌خوانی خارج شود، تصریح کرد: باید از ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش استفاده بیشتری نمود.

وی عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی در حوزه پژوهش باید از دانشگاه‌ها باید مطالبه گر باشند و برای آن‌ها مأموریت تعریف کنند. نباید ظرفیت دانشگاه‌ها مغفول باقی بماند.

فرماندار کاشمر گفت: اگر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه بیشتر شود، جزیره‌ای عمل نخواهیم کرد. بدون شک در ستاد پژوهش شهرستان برنامه مدونی در این خصوص تدوین خواهد شد.

وی در ادامه بر تعطیل نشدن واحدهای تولیدی و حفظ وضعیت موجود تأکید کرد و گفت: تمام مشکلات بخش‌های راکد شهرستان طی ۲ سال اخیر شناسایی و تعدادی از واحدهای نیمه فعال و راکد فعال و برخی واحدها نیز ایجاد شدند.

ساقی اظهار کرد: اگر چه در شهرستان ظرفیت‌های بالقوه بسیار داریم اما به خوبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. ضمن حفظ ظرفیت‌های موجود باید به فکر راه‌اندازی ظرفیت‌های جدید در شهرستان باشیم.

وی رفع موانع تولید را جزو وظایف تمام مسئولان شهرستان دانست و گفت: این شعار باید در عمل اجرایی شود. همه مکلف هستند هر مانعی را که سر راه است را برطرف کنند تا سرمایه‌گذار با اطمینان خاطر به شهرستان آمده و اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

فرماندار کاشمر افزود: طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری ۶۴۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که این رقم قابل توجهی است. از سویی واحدهای تولیدی باید مطالبات خود را از شهرستان داشته باشند؛ نه اینکه همان ابتدا مسائل را در سطح استان و یا کشور مطرح کنند.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرستان کمرنگ شده، گردهمایی تمام جلسات و همایش‌های حوزه اداری را فقط با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی قابل برگزاری دانست.

ساقی عنوان کرد: به خاطر همکاری همه دستگاه‌ها خوشبختانه سطح واکسیناسیون دوز اول و دوم شهرستان کاشمر از سطح متوسط استان و کشور بالاتر است. هر چند فراخوان تزریق دوز سوم برای سنین بالای ۴۰ سال اعلام شده اما دوز دوم کمرنگ‌تر بوده و این زنگ خطری است که می‌طلبد تلاش‌های بیشتری برای اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت گیرد.

وی گفت: اگر بین دستگاه‌های اجرایی اختلاف‌ نظرهایی وجود دارد باید بین بخشی رفع شوند، متأسفانه دو مورد به حوزه قضایی کشیده شده و رسانه‌ای شده است. به عنوان یک مصوبه جلسه شورای اداری هیچ دستگاه اجرایی همان ابتدا نباید از حوزه قضایی پیگیر مسائلشان باشند، اگر بین خودشان قابل حل نبود به فرمانداری مراجعه کنند اگر نیازی به حوزه قضایی باشد ما اعلام خواهیم نمود.

ساقی همچنین از برگزاری مانور زلزله جنوب خراسان رضوی در کاشمر هم‌زمان با پنجم دیماه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه درونه دومین گسل بزرگ کشور در منطقه ترشیز قرار دارد، برگزاری این مانور برای آمادگی بیشتر جمعیت هلال‌احمر ضروری است.

۵۰۰۰ معلول شناخته شده در کاشمر

در ادامه جلسه رئیس اداره بهزیستی کاشمر به وضعیت آماری معلولان در شهرستان اشاره کرد و گفت: اکنون در شهرستان کاشمر بیش از ۵۰۰۰ معلول شناخته شده داریم که ۵۱ درصد آن معلول جسمی، ۲۷ درصد معلولان ذهنی و باقی معلولان شنوایی، بینایی، بیماران روانی مزمن و... هستند.

اعظم حسن‌زاده افزود: بسیار تلاش شده که مشکلات پیش روی معلولان مرتفع شود، توانایی‌هایشان شناخته شده و حقوقشان به آن‌ها بازگردد؛ هر چند در قانون حمایت از معلولان به صراحت برخی از حقوق این قشر از جامعه بیان شده اما با آنچه اکنون اجرا می‌شود فاصله فراوانی وجود دارد. برخی از موارد نیازمند پیگیری کشوری و در سطح کلان دارند اما انجام برخی موارد در شهرستان زمان زیادی از ما نمی‌گیرند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: خدمات درمانی و توان‌بخشی روانی و اجتماعی، استخدام سه درصد معلولان، اختصاص ۳۰ درصد از اپراتورهای تلفن به معلولان بینایی، اختصاص ۱۰ درصد واحدهای مسکونی احداث شده مناسب‌سازی شده به افراد معلول و فاقد مسکن از جمله مشکلاتی هستند که باید در سطح کلان مورد پیگیری قرار گیرند.

وی عنوان کرد: هر چند سال‌هاست از برخی موارد هم چون مناسب‌سازی محیط‌های اداری صحبت می‌شود اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد با آنچه که باید باشد تفاوت بسیاری وجود دارد.

حسن‌زاده افزود: استفاده افرادی که معلولیت شدید دارند از سامانه‌های حمل و نقل شهری و برون‌شهری یکی از مطالبات همیشگی معلولان است. همچنین استفاده افراد معلول از مراکز و تأسیسات خدمات ورزشی، دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از جمله مواردی است که تا کنون خیلی به آن‌ توجهی نشده است.

وی اظهار کرد: معلولان همیشه به دنبال آن بوده‌اند که حقوق به حق خود را بگیرند اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد همیشه آن چیزی نیست که باید باشد. معلولان خواهان این هستند که مواد قانونی مرتبط با آن‌ها اجرا شود.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: سال گذشته ماده ۲۶ و ۲۷ قانون حمایت از معلولان اجرا شد اما موردی که اخیرا احتمال آسیب به آن وجود دارد، مساله پرداخت کمک هزینه نگهداری و پرستاری معلولان شدید و خیلی شدید است.

وی افزود: هر چند در اسفند سال ۹۷ موفق شدیم تمامی معلولانی را که ضایعه نخاعی دارند، مستمری‌بگیر و حق پرستاری قابل‌ توجهی به آن‌ها پرداخت کنیم اما در حال حاضر با شرایط مالی دولت احتمال آن داده می‌شود که حدود ۳۶ درصد معلولان خیلی شدید امکان استفاده از حق پرستاری را نداشته باشند.

حسن‌زاده عنوان کرد: مساله تأمین اعتبار حق پرستاری معلولان شدید و خیلی شدید خواسته به حق آنان است و امیدواریم مجلس و دولت این موضوع را در بودجه سال آینده مدنظر قرار داده و مصوب کنند.

انتهای پیام

نظر شما