شناسهٔ خبر: 51246463 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ:

داشته‌های فرهنگی و هنری ایران را به دنیا معرفی کنیم 

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر توجه به دیپلماسی هنری در کنار دیپلماسی فرهنگی گفت: باید با استفاده از همه ابزارها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و هنری ایران‌زمین را به دنیا معرفی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمود شالویی روز سه شنبه (۱۶ آذر) در آیین رونمایی کتاب دنیای شیشه ای ۲ (نوشته علیرضا بهرامی) در تالار رودکی ضمن تبریک روز دانشجو با اشاره به اینکه امروز باید در کنار دیپلماسی فرهنگی به دیپلماسی هنری هم توجه کرد، اظهار داشت: این دو دیپلماسی از هم مجزا هستند و باید برای تقویت دیپلماسی هنری بتوانیم آثار هنری و توانمندی های هنرمندان را با بکار گیری همه ابزارها به ویژه رسانه به دنیا معرفی کنیم.

شالویی با اشاره به موافقت نامه‌های مختلف فرهنگی و هنری با بیش از ۴۰ کشور جهان، گفت: حدود ۵۰ سال از این موافقت نامه‌ها می‌گذرد؛ بنابراین نیاز است بررسی و ارزیابی و مشخص شود در این مدت چه میزان توانسته‌ایم داشته های فرهنگی و هنری را به دنیا معرفی کنیم.

سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به اهداف و مقاصد اقتصادی و نکاه درآمدی برخی از کشورها از فعالیت‌های هنری در سطح جهان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه با این نگاه درآمدی در رویدادهای بین‌المللی شرکت نکرده و بلکه همواره بر معرفی و تبیین ظرفیت‌ها، توانمندی ها و ... ایرانی اسلامی و راس آنها فرهنگ و تمدن غنی کشور تاکید داشته و دارد.

رایزن سابق فرهنگی ایران در صربستان با ذکر خاطراتی از دوره مسئولیت خود در رایزنی فرهنگی در خارج کشور در گفت وگو با مردم دیگر کشورها، گفت: متاسفانه برخی از ملل، اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از مردم دنیا اطلاعات کمی از ایران دارند وما را حتی گاها با دیگر کشور بجهت زبان فارسی داشتن اشتباه در نظر می گیرند.

وی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اصحاب فرهنگ و هنر کشور در همه زمینه‌ها اشاره کرد و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران با وجود هنرمندان توانا، خلاق، ارزشمند و فاخر، در دنیا حرف برای گفتن و ابراز وجود دارد که نمونه آثار تولیدی آنها در گذشته و استقبال دیگر کشورها برای خرید و درخواست آنها گواه این مدعاست.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باتاکید بر توجه به محتوای آثار تولیدی برای دیگر ملل، گفت: امروز برای معرفی ایران و فرهنگ و تمدن غنی ایرانی اسلامی نیاز داریم که در آثار تولیدی عالمی از ایده ها، خلاقیت و اندیشه را لحاظ کرده و به جهانیان معرفی نماییم. 

شالویی در ادامه به برگزاری زمان کم و کوتاه مدت نمایشگاه ها و جشنواره های فرهنگی و هنری در خارج کشور، گفت: گاه به علت کمبود زمان بسیاری از مخاطبان موفق به حضور و بازدید از برخی نمایشگاه ها نمی شوند و از طرفی بعضی نیز به دلیل برخی موانع موفق به مشاهده آثار به نمایش گذاشته شده نمی شوند از این رو بنیاد فرهنگی و هنری رودکی باید علت اینگونه موانع را بررسی و با انعکاس آنها در جهت رفع موانع گام بردارند.
وی ادامه داد: البته گاهی در مواردی بنا به دلایلی امکان حضور و رقابت و ادامه فعالیت وجود ندارد چراکه برخی از آنها مقاصدی را دنبال می کنند که ما از آنها معذوریم.
سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشنهاد مطرح شده در خصوص ایجاد دبیرخانه و اتاقی مجزا برای موضوع اکسپو و حمایت این وزارتخانه از آن، اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره بر تقویت اقتصاد هنر و حضور فعال ایران و اصحاب فرهنگ و هنر برای معرفی آثار خود در جهان و حضور هرچه بهتر و باشکوهتر تاکید دارد، بدون تردید در این موضوع (اکسپو) هم نظر مثبت دارد و بطور جدی این موضوع در وزارتخانه دنبال خواهد شد.
شالویی درعین حال باتاکید براینکه باید بتوانیم یک ارتباط کلامی مشترک با دنیا برقرار کنیم، ایجاد زبان ارتباطی برای تعامل با دنیا را ضروری ترین مسئله برای حضور و معرفی آثار هنری در دنیا بیان کرد.
به گفته وی، نباید تعامل و گفتگو را فقط مختص به مدت زمان برگزاری نمایشگاها، جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی هنری محدود کنیم بلکه باید با یک زبان مشترک و دائمی بتوانیم ضمن تعامل با دیگر هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر کشورها، زمینه های تعاملات و تبادل تجربیات را فراهم کنیم.
رایزن سابق فرهنگی ایران در صربستان تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از ملت ها شناخت کافی از ظرفیت ها، توانمندیهای هنرمندان ایرانی و آثار تولیدی آنها ندارند از این رو نیاز است به هر طریق ممکن این ظرفیت و آثار ارزشمند و فاخر را به جهانیان معرفی نمایئم.


در ادامه این مراسم با حضور جمعی از مسئولان حاضر در، از کتاب دنیای شیشه ای ۲ در تالار رودکی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، کتاب دنیای شیشه‌ای ۲، شش سال پس از انتشار جلد نخست آن، درباره تاریخچه اکسپوها از سال ۱۸۵۱ میلادی تا اکسپو ۲۰۲۰ دُبی، منتشر شد. این کتاب که به قلم علیرضا بهرامی، حاصل سفرها و مستندنگاری‌های او از سال ۲۰۱۰ به کلیه اکسپوهای جهانی و نیز اکسپوهای تخصصی بین‌المللی، به‌همراه وجوه پژوهشی درباره تاریخچه نمایشگاه‌های صنعتی جهان از ۱۷۹۱ میلادی و نیز اکسپوهای جهانی از ۱۷۰ سال پیش است.

در جلد دوم دنیای شیشه‌ای همچنین بیش از ۸۰۰ تصویر مستندنگاری از اکسپوهای ۲۰۱۵ میلان (ایتالیا) و نیز ۲۰۱۷ آستانه (قزاقستان) و کلیه پاویون‌های حاضر در آنها نیز آمده است. در جلد نخست کتاب نیز که در سال ۱۳۹۴ انتشار یافت، بیش از ۶۰۰ تصویر مستندنگاری از اکسپوهای ۲۰۱۰ شانگهای (چین) و ۲۰۱۲ یوئسو (کره جنوبی) و کلیه پاویون‌های حاضر در آنها منتشر شده بود.

در کتاب دنیای شیشه‌ای ۲ همچنین جدول کامل و استخراجی اکسپوها از سال ۱۸۵۱ تا ۲۰۲۵، شهر و کشور محل برگزاری و همچنین نوع آنها آمده است. علاوه بر این، فهرست نمایشگاه‌های صنعتی جهان از سال ۱۷۹۱ تا قرن حاضر، شهر و کشور محل برگزاری و موضوع آنها نیز برای نخستین‌بار گردآوری و درج شده است. کتاب دنیای شیشه‌ای ۲ در ۲۴۰ صفحه رنگی قطع وزیری توسط نشر آرادمان و بنیاد فرهنگی هنری رودکی، انتشار یافته است.

نظر شما