شناسهٔ خبر: 51245549 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات اعلام کرد:

اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت تا پایان سال آینده

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده، حدود ۱۹ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور یا به اینترنت دسترسی ندارند، یا نحوه اتصال‌شان بسیار بی‌کیفیت است که تا پایان ۱۴۰۱ همه این روستاها به اینترنت متصل می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات امروز با حضور در مجلس درباره برنامه این وزارتخانه برای توسعه ارتباطات در کشور، افزود: بر اساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته، حدود ۸۱ درصد از روستاهای کشور به اینترنت دسترسی دارند هرچند آماری که به ما تحویل دادند ۹۰ درصد بود. اما ارزیابی‌های انجام شده نشان داد بسیاری از روستاها کیفیت مناسبی ندارند و به علت مستهلک شدن زیرساخت‌ها به اینترنت مناسبی دسترسی ندارند و باید برای آن‌ها نیز فکر کرد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: اکنون ۷ هزارو ۴۵۱ روستا داریم که کیفیت اینترنت آن‌ها اصلا مناسب نیست و ۴ هزار و ۵۰۰ روستا اصلا به اینترنت دسترسی ندارند و امکان برقراری ارتباطات نیز فراهم نیست. برای رفع این مشکلات، برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام داده‌ایم.

وی درباره برنامه‌ریزی برای اتصال روستاهای باقی‌مانده به اینترنت گفت: در ۴ سال گذشته حدود هزار و ۸۰۰ سایت جدید در کشور راه اندازی شده و به این واسطه، دسترسی به اینترنت با کیفیت برای ۲ هزار و ۵۰۰ روستا فراهم شده است. درصد زیادی از روستاها، جزو روستاهایی بودند که برای اپراتور صرفه اقتصادی داشته و به همین دلیل، سایت را راه‌اندازی کرده است.

زارع پور تصریح کرد: این تعداد سایت از محل منابع وزارت ارتباطات راه اندازی شده است. روستاهای باقی مانده، عمدتا روستاهای صعب‌العبور و دور افتاده هستند و راه‌اندازی زیرساخت‌های ارتباطی در آنها مشکل است. در گذشته با یک سایت می‌توانستیم ۲ تا ۳ ورستا را پوشش بدهیم، اما برای اتصال برخی از روستاهای باقی‌مانده باید یک سایت اختصاصی یا در مواردی باید سایت واسط راه‌اندازیم کنیم. بسیاری از این روستاها از نعمت برق و جاده محروم هستند و برای ارتباطات نیاز به برق داریم. در تبصره‌های بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ یک بندی پیشنهادی کردیم که برق‌رسانی به روستاها با اولویت روستاهای فاقد ارتباط صورت بگیرد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: باید ۲ هزار و ۶۷۴ سایت جدید راه‌اندازی کرد و ۳ هزار و ۲۰۰ سایت را ارتقا بدهیم. قولی که زمان رای اعتماد دادم این بود که تا پایان ۱۴۰۱ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم. آن زمان تصور من این بود که باید زیرساخت را برای ۴ هزار روستا مهیا کنیم، اما آمار کنونی ما حکایت از ۷ هزار و ۴۵۱ روستا دارد اما من به قولم وفادار هستم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در یک سال و نیم آینده این اتفاق رخ دهد، باید ۴ برابر بودجه بیشتر در نظر بگیریم و ۴ برابر به کار سرعت بدهیم که مسیر سختی است. یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین نیروهای خود را برای توسعه ارتباطات روستایی منصوب کردم. تا کنون به ۶ استان سفر کرده است تا مشکلات را از نزدیک رصد کند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر این که برای دستیابی به این اهدف به هشت هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، خاطرنشان کرد: در نظر داریم ارتباطات روستایی را در ۴ فاز تکمیل کرده و به پایان برسانیم. در ۳ ماه گذشته توانسته‌ایم ۵۰۰ روستا را به اینترنت متصل کنیم، فاز ابتدایی در بهمن امسال است که حدود ۷۰۰ روستای جدید را متصل خواهیم کرد.  در اردیبهشت و هفته ارتباطات نزدیک به ۹۰۰ روستا، در هفته دولت سال آینده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا و باقیمانده را در اسفندماه سال آتی متصل خواهیم کرد.

اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت تا پایان سال آینده

زارع پور تاکید کرد: در ۱۰ سال گذشته و به ویژه سه سال گذشته، توسعه لازم در شبکه ارتباطی کشور صورت نگرفته است و عدم توسعه شبکه نیز به دلیل افزایش هزینه‌ها، ثابت ماندن تعرفه‌ها و عدم سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطی کشور و همچنین برخی تصمیماتی است که مانع کار شده است. 
وی افزود: در بودجه ۱۴۰۰، بندی بود که بر اساس آن، سقف درآمد دولت از اپراتورها را بیشتر کرده بود، از نمایندگان می‌خواهم روی این بند تجدید نظر کنند چرا که اپراتورها اکنون وضعیت بحرانی دارند و اگر به آن‌ها توجه نشود به سرنوشت مخابرات دچار خواهند شد. دومین نکته، مربوط به بند عدم افزایش قیمت اینترنت است. این بند توسعه اینترنت را با مشکل رو به رو کرده است.   
وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به برنامه‌های تحولی وزارت ارتباطات در خصوص شبکه ملی اطلاعات، هوشمندسازی دولت الکترونیکی، اقتصاد دیجیتال، توسعه ارتباطات روستایی و امنیت فضای مجازی و حوزه پست، گفت: شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح‌هایی است که باید به سرعت در کشور دنبال شود و با وجود زحماتی که در گذشته کشیده شده، هنوز مطلوب نیست.
زارع‌پور تاکید کرد: طرح عظیم شبکه ملی اطلاعات ۱۰ سال است که به صورت جدی در کشور مطرح شده است. شورای عالی فضای مجازی در شهریور گذشته، وظایف دستگاه‌ها برای تحقق شبکه ملی اطلاعات را مشخص کرده و ما نیز تمام تکالیف خود را در این زمینه انجام می‌دهیم. 
در دوره جدید وزارت ارتباطات، محور همه فعالیت‌ها شبکه ملی اطلاعات است 
زارع‌پور با تاکید بر این مسئله که وزارت ارتباطات، وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است، گفت: برای تحقق شبکه ملی اطلاعات، شورای راهبری تشکیل شده که مسئولیت آن را خودم برعهده گرفته‌ام. اجرای این طرح و نظارت بر آن را به معاونت راهبردی که فردی متخصص است سپرده‌ام. در این خصوص هر هفته دوشنبه‌ها جلسه داریم و تمام امور را پیگیری می‌کنم.
زارع‌پور تاکید کرد: ۱۲۰ پروژه برای اجرای این شبکه بر اساس نقشه شورای عالی فضای مجازی پیش‌بینی شده است و دائم پیشرفت این پروژها را بررسی می‌کنم. 

وی درباره چیستی این شبکه گفت: مدتی است که از شبکه ملی اطلاعات، برای مسئولان و مردم هیولا ساخته‌اند. برای مسئولان از این جهت که می‌گویند شبکه ملی اطلاعات قابل تحقق نیست و برای مردم از این نظر که اگر این شبکه راه بیفتد، دسترسی‌ها به اینترنت محدود می‌شود در حالی که اینگونه نیست. ما با تمام توان جلو می‌رویم که بتوانیم قبل از موعدی که مقرر شده، تکمیل این شبکه را محقق کنیم.
به دنبال سرعت چند گیگابیتی اینترنت هستیم
زارع‌پور تصریح کرد: خیال مردم را راحت کنیم که این شبکه ۲ بخش مهم دارد. بخش ابتدایی دسترسی به اینترنت باکیفیت، با سرعت و امن داخلی است که در این بخش پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را دنبال می‌کنیم. تمام مردم کشورمان لیاقت سرعت‌های چند صد و حتی چند گیگابیتی را دارند. 
وی افزود: شبکه پرسرعت باید در تمام نقاط کشور راه بیفتد که این راهبرد نیازمند عزم ملی است و همه باید پای کار بیایند. مانند دوره ای که بحث گازکشی در کشور مطرح شد و همه برای دستیابی به این هدف پای کار آمدند. اگر این شبکه به طور کامل راه‌اندازی شود دیگر برای سرویس‌های داخلی مشکلی نخواهیم داشت و شبکه‌مان امن و مستقل خواهد بود. 
تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای 
وزیر ارتباطات در ادامه گفت: شبکه ملی اطلاعات چند خاصیت دیگر هم دارد. یکی از آن‌ها اینترنت با کیفیت بین‌الملل است، به این واسطه ما می‌توانیم به عنوان هاب منطقه‌ای ترانزیت دیتا عمل کنیم. مزیت جغرافیایی خدادادی ایران، آن را به یکی از بهترین مسیرها برای عبور ترافیک تبدیل کرده است. راه‌های دریایی البته وجود دارد اما تعمیر و نگهداری آن‌ها هزینه‌بر است و استفاده از امکان‌ زمینی می‌تواند بسیار بهتر باشد.
زارع‌پور تصریح کرد: ما اکنون ۱ و ۳ دهم مگابیت ظرفیت انتقال داده فعال داریم اما این قابلیت باید در آینده افزایش ۶ برابری داشته باشد. برنامه ما این است که تا سال آینده این ظرفیت را ۴ برابر کنیم. برای دستیابی به این هدف باید کارهای جدی صورت گیرد و در مرزهای کشور، مراکز داده راه‌اندازی شود.
وی با تاکید بر این‌که ظرف ۴ سال آینده ظرفیت انتقال داده در کشور باید ۱۰ برابر شود، گفت: این کار منجر به درآمدزایی و بالا رفتن کیفیت شبکه داخلی‌مان خواهد شد. تا حدی که اگر منظومه‌های ماهواره ی آمدند و اینترنت با در اختیار مردم قرار دادند، ما چیزی به عنوان مزیت نسبی داشته باشیم که ارائه دهیم.  
زارع‌پور افزود: در دولت ساز و کاری را تدبیر کرده‌ایم تا با تشکیل یک کارگروه تمام دستگاه‌ها را برای هوشمندسازی دولت پای کار بیاوریم. فرآیندهای سازمان‌های اداری باید هوشمند و حتی در مراحلی توسط ماشین تصمیم‌گیری شود تا به این واسطه، تصمیمات فردی به حداقل برسد.
زارع‌پور خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه تبصره‌ای برای تشکیل پنجره واحد ارائه خدمات برای دستگاه‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم تا مردم در قالب یک پنجره ملی، با یک بار احراز هویت به همه مسائلی که مربوط به خودشان است به صورت هوشمند دسترسی پیدا کند. این ظرفیت تا چهار ماه آینده به وجود خواهد آمد.

وی گفت: دولت و بخش خصوصی باید با همان مکانیزمی که گفتیم تمام خدمات را به شکل ساده در اختیار مردم قرار بدهند. تا اشخاص با یکبار ورد به سامانه، بتوانند هم خدمات دولتی و هم خصوصی خود را دریافت کنند. دیگر نیاز نباشد کاربر برای دریافت هر خدمتی، ثبت‌نام کند و احراز هویت شود. دسته سوم خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات مانند پیام رسان و موتور جستجو هستند که بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه می‌شوند. 
وی افزود: همانطور که اکنون در حوزه ارتباطات، اپراتورهای همراه و ثابت داریم باید در حوزه خدمات نیز اپراتورهایی شکل بگیرند که سبد متنوعی از خدمات را به مردم ارائه بدهند. ما باید کار مردم را با فناوری تسهیلات کنیم و طعم شیرینی حکمرانی مبتنی بر فناوری در زندگی روزمره را به مردم بچشانیم. اگر این کار صورت بگیرد، ما کشور را بیمه کرده‌ایم.  
زارع‌پور تصریح کرد: برای پیشبرد این اهداف به ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم ۲۰ میلیون پورت پرسرعت که هر کدام ۲ میلیارد تومان هزینه در بردارند را تهیه کنیم. بخشی از اعتبارات باید در اختیار وزارت ارتباطات باشد که بتواند زیرساخت‌هایی مانند دیتا سنتر و قطب مراکز داده را حداقل در ۵ نقطه کشور ایجاد کند.
وزیر ارتباطات افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت باید به شبکه حاکمیتی تبدیل و ظرفیت آن حداقل ۳ برابر شود. مسئله مهم دیگر این است که زیرساخت‌های ملی مانند دکل‌های برق و کانال‌های شهرداری باید در اختیار پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات قرار بگیرد. اگر وزارت ارتباطات بخواهند برای توسعه ارتباطات کشور زیرساخت را دوباره بسازد و برای فیبرنوری کوچه و خیابان را بکند، منابع ملی را از بین خواهد برد. 
وی تصریح کرد: برای تحقق شبکه ملی اطلاعات، لایحه‌ای در دولت تصویب کردیم که به واسطه آن دستگاه‌ها و نهادهای عمومی ملزم می‌شوند، زیرساخت‌ها خود را با در نظر گرفته تعرفه‌ای به بخشش خصوصی اجاره بدهند تا پروژه‌های ملی بتوانند با استفاده از منابع عمومی به پیشرفت برسند. 
افزایش ترافیک داخلی
زارع‌پور گفت: آبان سال گذشته، از کل ترافیک مصرفی در کشور، ۷۴ درصد ترافیک بین الملل و ۲۶ درصد ترافیک داخلی بود. اکنون ۶۵ درصد ترافیک خارجی و ۳۵ درصد ترافیک داخلی داریم که باید این نسبت برعکس شود. این کار نیز تنها با بالا بردن کیفیت اینترنت، حفاظت از داده های مردم و توجه ویژه به امنیت تحقق می یابد.

نظر شما