شناسهٔ خبر: 51235202 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدارس و خوابگاه‌های غرب اهواز زیر ذره بین کارشناسان سلامت

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: بازدید از ۳۰۰ مدرسه و خوابگاه دانشجویی تحت پوشش مرکز بهداشت با تلاش کارشناسان سلامت محیط انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهران احمدی بلوطکی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: با افزایش میزان واکسیناسیون در سطح کشور و بنا بر صلاحدید ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، بازگشایی مدارس و حضوری شدن کلاس‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حفظ محدودیت‌های هوشمند بلامانع است.

او با بیان اینکه علاوه بر بازرسی از ۳۰۰ مدرسه و خوابگاه دانشجویی تحت پوشش مرکز بهداشت غرب، وضعیت محیطی مدارس و چگونگی اجرای اصول بهداشتی جهت پیشگیری از شیوع بیش از پیش بیماری کرونا مورد نظارت قرار می‌گیرد، افزود: توانمند سازی دانش آموزان و بالا بردن سطح سواد بهداشتی آن‌ها از دیگر انتظارات حوزه بهداشت است.

احمدی بلوطکی با بیان اینکه علیرغم نگرانی‌های موجود در جهت شکننده بودن وضعیت موجود به دلیل رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی، بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا همه مدارس از اوایل آذر ماه به صورت رسمی بازگشایی شده اند و پذیرای دانش آموزان و معلمان هستند، اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات، انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان اتفاق می‌افتد.

این مقام مسئول بیان داشت: این ویروس می‌تواند در فاصله یک تا ۲ متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود، ضمن اینکه انتقال، تماس دست‌ها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله ها، کلید و پریز‌های برق و همه وسایلی که به طور عمومی و مشترک استفاده می‌شوند، از دیگر راه‌های انتقال بیماری به شمار می‌روند.

لزوم رعایت الزامات بهداشتی در مدارس

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: کودکان و نوجوانان سرمایه‌های اصلی کشور هستند و پرورش آن‌ها از هدف‌های اصلی برنامه‌های توسعه اجتماعی، اقتصادی است، به همین دلیل تامین بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آن‌ها جزو ضروریات به شمار می‌روند و بازگشایی مدارس الزاماتی نیاز دارد و وزارت آموزش و پرورش برای این منظور باید اقدامات زمینه ساز گسترده‌ای را انجام داده و شرایط را از قبل آماده کرده باشد.

احمدی بلوطکی ادامه داد: با توجه به اینکه مدارس از مهم‌ترین نقاط بحرانی جهت شیوع بیماری کووید ۱۹ هستند، خواستار رعایت همه اصول بهداشتی به ویژه الزامی بودن ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها، ضدعفونی سطوح، فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب هستیم، همچنین باید واکسیناسیون معلمان، اساتید و پرسنل حوزه آموزشی در همه مدارس و دانشگاه‌ها به طور کامل انجام شود.

دریافت کارت الکترونیکی واکسن کرونا الزامی است

او با اشاره به تزریق واکسن کرونا برای دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال و لزوم دریافت کارت الکترونیکی واکسیناسیون برای همه آن‌ها قبل از ورود به کلاس‌های درس اظهار داشت: حضور نیرو‌های خدماتی در مدارس از اهمیت زیادی برخوردار است و سطوحی شامل؛ نرده ها، دستگیره‌های در و پنجره ها، میز و صندلی ها، لوازم ورزشی، ابزار کمک آموزشی و ... که از طرف افراد زیادی لمس می‌شوند باید حداقل روزی ۲ مرتبه تمیز و بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده، ضدعفونی شوند.

احمدی بلوطکی بر ضدعفونی دستشویی‌ها و توالت‌ها روزانه حداقل ۲ بار در طول ساعات کار مدرسه و یک بار در انتهای کار مدرسه یا انتهای نوبت بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده تاکید و بیان کرد: مدارس باید دارای آب آشامیدنی سالم، وسایل بهداشتی شامل؛ صابون مایع و محلول‌های مناسب ضدعفونی کننده و امکانات مدیریت زباله باشند و دستورالعل‌های بهداشت محیط و گندزدایی را رعایت کنند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با تاکید بر اینکه مدرسه باید دارای لوله کشی صابون مایع و سطل زباله دردار مجهز به کیسه زباله باشد و در صورت نبود لوله کشی صابون مایع، از بطری‌های صابون مایع استفاده شود، گفت: تأمین و دپوی حداقل ۲ هفته‌ای مواد ضدعفونی کننده، صابون مایع، دستکش، ماسک، دستمال کاغذی و... از دیگر الزامات جهت بازگشایی هستند، همچنین مدرسه باید قوانین شست‌وشوی مرتب و مکرر دست با آب تمیز و صابون مایع و استفاده از محلول از جمله؛ الکل یا ژل ضد عفونی کننده دست را برای معلمان، کارکنان و دانش آموزان اعمال کند و ژل یا محلول با پایه الکل ضدعفونی کننده دست در همه کلاس‌های درس قرار داده شود.

معلم‌ها و دانش آموزان وسایل شخصی همراه داشته باشند

مهران احمدی بلوطکی بر همراه داشتن محلول ضدعفونی کننده شخصی از سوی معلم‌ها تاکید و بیان کرد: دانش آموزان بهتر است در صورت استفاده از سرویس‌های ایاب و ذهاب عمومی از ماسک و دستکش استفاده کنند، ضمن اینکه باید گچ و یا ماژیک وایت برد مورد استفاده معلم‌ها و دانش آموزان جدا باشد، البته بهتر است در صورت امکان، دانش آموزان گچ و ماژیک وایت برد شخصی همراه داشته باشند.

او با بیان اینکه دانش آموزان باید از لوازم التحریر شخصی استفاده کنند، ادامه داد: به والدین توصیه می‌شود شست‌وشوی روزانه لباس مدرسه دانش آموزان و وارد نکردن آن به فضای عمومی خانه را در دستورکار قرار دهند، همچنین در مدت زمان حضور در مدرسه همه معلم‌ها و کارکنان بهتر است که از ماسک معمولی و دستکش استفاده کرده و مواجهه چهره به چهره کارکنان کاهش یابد و تماس تلفنی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان هستند جایگزین دیدار‌های چهره به چهره شود.

جلوگیری از ایجاد تجمع در کلاس و محیط مدرسه

احمدی بلوطکی بر خودداری از تجمع در محیط‌های خاص مدرسه از قبیل؛ دفتر، آبدارخانه، اتاق کپی، اتاق‌های کار عملی و آزمایشگاهی و رعایت فاصله حداقل یک تا ۲ متر بین فراد از هم در کلاس رعایت شود تاکید کرد و بیان داشت: همه کلاس‌های فوق برنامه با موضوعات درسی و غیر درسی باید لغو شوند، همچنین در مدارس با محدودیت زیرساخت و فضای مناسب شامل؛ مدارس پرجمعیت، دونوبته، کوچک و ... ساعات مدرسه کوتاه‌تر و برای هر پایه ۳ روز در هفته کلاس‌ها و دروس نیازمند تعامل بیشتر معلم با دانش آموز از قبیل؛ ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، دروس مهارتی و... دایر شود.

او با بیان اینکه ساعت آغاز و پایان مدرسه باید به گونه‌ای تعیین شود که از همزمانی رفت و آمد دانش آموزان و ازدحام جلوگیری بعمل آید، تصریح کرد: پایگاه تغذیه سالم، ناهارخوری، سلف سرویس و... باید تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند، همچنین رانندگان سرویس‌های ایاب و ذهاب مدارس نسبت به اصول پیشگیری و کنترل بیماری آموزش ببینند، البته به والدین توصیه می‌کنیم که برای ایاب و ذهاب دانش آموزان، حتی الامکان از وسایل نقلیه عمومی و یا سرویس ا ستفاده نشود و ترجیحاً خودشان نسبت به جابجایی دانش آموز در فواصل دور با وسیله نقلیه شخصی و در فواصل نزدیک با رعایت اصول ایمنی به صورت پیاده اقدام کنند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز اظهار داشت: در صورت ابتلاء دانش آموز و کارکنان مدرسه به بیماری کووید- ۱۹، حداقل تا ۱۴ روز پس از بهبود علائم نباید در مدرسه حاضر شوند و بازگشت به مدرسه منوط به گواهی پزشک خواهد بود.

احمدی بلوطکی در خصوص بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی بر رعایت موازین بهداشتی در این مکان‌ها تاکید کرد و گفت: رعایت همه شیوه نامه‌های بهداشتی مرتبط با پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ از جمله داشتن تهویه مناسب در همه خوابگاه‌ها و مدارس را از ضروریات است.

او گفت: نباید خانواده‌ها نگران حضور بچه‌ها در مدارس باشند و به واسطه این نگرانی مکرر در محیط مدرسه حضور یابند، زیرا گزارش همه بازرسی‌ها بصورت مستمر به آموزش و پرورش نواحی ارسال خواهد شد و امید است در جهت حفظ سلامت دانش آموزان و ایجاد محیطی سالم و بهداشتی برای آنان اقدمات لازم برای رفع معضلات موجود انجام شود.

انتهای پیام/گ

نظر شما