شناسهٔ خبر: 51228490 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صالح آبادی:

ورود ارز به کشور شرایط بسیار خوبی دارد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش بینی من این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفت:  خوشبختانه امسال دسترسی بانک مرکزی و سیستم اقتصادی کشور به منابع ارزی، بهبود قابل ملاحطه ای داشته است. از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش بینی من این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود خواهد رفت.

وی افزود: کل تأمین ارزی که در کشور و برای واردات تمام کالا‌ها صورت گرفته معادل ۳۶ میلیارد دلار است که بخشی از آن در سامانه نیما و بخشی دیگر نیز از طریق بانکی تأمین شده است، این مقدار به‌مراتب از مجموع ارز تأمین‌شده در سال گذشته بیشتر است.

افزایش ۴۵ درصدی بازگشت ارز حاصل از صادرات نسبت به سال گذشته

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: امسال بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی معادل ۲۲.۴ میلیارد دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است. عرضه ارز در سامانه نیما توسط صادرکنندگان معادل ۲۰ میلیارد دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نیما ۲۰ میلیارد دلار، میزان کل تامین ارز برای تمامی کالا‌ها معادل ۳۶ میلیارد دلار بوده که بخشی از آن در سامانه نیما و بخش دیگری از آن به شکل بانکی تامین شده که نسبت به سال گذشته عرضه ارز افزایش پیدا کرده است.  

<div id="video-display-embed-code_15245976"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7989842/15245976?width=400&height=300"></script></div>

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: در روز گذشته ۲۳۷ میلیون دلار با نرخ حدود ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان در سامانه نیما معامله شده است در حالی که عرضه ارز در سامانه نیما در همین بازه زمانی ۴۵۶ میلیون دلار بوده که با ۲۳۷ میلیون دلار آن معامله صورت گرفته است. تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور جزو اولویت‌های بانک مرکزی است و با مشوق‌هایی این بازگشت ارز را تسهیل خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید

صالح آبادی گفت: تبادل بین صادرکننده و وارد کننده را تسهیل خواهیم کرد که این موضوع هم می‌تواند برگشت ارز حاصل از صادرات را افزایش دهد. تقویت عرضه ارز در بازار یکی از ضرورت‌ها و موضوعاتی است که به صورت جدی دنبال خواهد شد و همچنین تسهیل گری نسبت به تقاضا‌های خارج از بازار رسمی و نیما ایجاد می‌شود.

وی افزود: موضوع ثبت سفارش و تعیین منشا ارز در حوزه واردات موضوع مهمی است که تلاش خواهیم کرد در کلیه مناطق کشور این ارز را از طریق سامانه نیما عرضه شود و تقاضا هم از این طریق انجام شود.

صالح آبادی گفت: ۱.۳ میلیارد دلار از ابتدای سال تا به الان در بازار متشکل ارزی هم معامله صورت گرفته است که نسبت به سال گذشته و دوره مشابه سال گذشته ۳.۷ برابر بوده که این عرضه‌ای که در بازار متشکل ارزی صورت گرفته عمدتا توسط صادرکنندگان بوده است. در مقررات ارزی ذکر شده است که اگر صادرکننده بخواهد بخشی از منبع ارزی حاصل از صادرات خود را به صورت اسکناس به کشور بازگرداند مانعی ندارد.

این مقام مسئول گفت:   در زمینه عرضه ارز صادرکنندگان درسامانه نیما ۷۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشتیم که روند خوبی است و پیش بینی می‌شود با توجه به اطلاعات به دست آمده از بخش صادرات و تعاملاتی که با حوزه صادرکننده، نفت، میعانات و فرآورده‌ها در وزارت نفت وجود دارد  در سال‌های آینده وضعیت خوبی را در بازار حواله و اسکناس خواهیم داشت و هیچ مشکلی برای تامین ارز نداریم.

او ادامه داد: در ۸ ماهه ابتدا سال ۱۱ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی و دارو غیر از واکسن کرونا توسط بانک مرکزی تامین شده این عددی که تامین شده بیش از کل تامین ارزی است که در سال ۹۹ اتفاق افتاده است. در حال حاضر هم مشکلی برای تامین ارز در بحث کالا‌های اساسی نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کار دولت جدید در تورم بالا آغاز شد، ولی در دو ماه اخیر نرخ تورم نقطه به نقطه در حال کاهش بوده است این بدین معنا نیست که تورم نداریم، ولی رشد آن کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین در مهر و آبان تورم نقطه به نقطه، ۱۳/۹ درصد کاهش داشته است و نرخ تورم ۱۲ ماهه آن هم نزولی شده و ۲.۵ واحد درصد کاهش در تورم سالانه هم داریم.

صالح آبادی در پایان گفت: یکی از موضوعات مربوط به رشد پایه پولی است که در سال گذشته، ۳۰/۱ درصد بوده است که سهم خالص دارایی‌های  خارجی بانک مرکزی در رشد پایه پولی ۳۴.۸ واحد درصد بوده است. به این معنا که بیش از کل رشد پایه پولی، رشد سهم خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی رخ داده است که در واقع به این معناست که بانک مرکزی ارز‌هایی را با نرخ نیمایی به دولت پرداخت کرده است، در حالی که در بازار به نرخ ۴۲۰۰ یا ترجیحی عرضه می شد. رشد پایه پولی ۱۷.۸ درصد بوده که سهم خالص دارایی‌های خارجی ۶.۵ واحد درصد بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما