شناسهٔ خبر: 51223791 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۰۰ روز با دولت مردم

دولت مردمی و تلاشی ۱۰۰ روزه در سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- تلاش‌ها برای رفع محرومیت و پیشرفت سیستان و بلوچستان در دولت مردمی با جدیت دنبال شد تا بعد از ۱۰۰ روز شاهد رفع معضل کمبود آب با راهبرد کوتاه‌و بلندمدت، احیای بازارچه‌های مرزی، راه اندازی دفتر اجرایی منطقه آزاد سیستان، تسریع در طرح‌های گازرسانی، راه آهن و حفظ آب چاه‌نیمه‌ها باشیم.

صاحب‌خبر -

از زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی رای ملت به آیت الله سید ابراهیم رئیسی را تنفیذ فرموده و رییس جمهوری در متن سوگند خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور کرد مردم روزهایی بهتری را به انتظار نشستند انتظاری که خیلی زود با تلاش‌های دولتمردان رنگ جدی به خود گرفت و فاصله‌ها کم و کمتر شد.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان استانی با شرایطی خاص و البته محرومیتی آشکار و ظرفیت های فراوان پنهان به تغییرات و کمک‌های زیادی از ساماندهی مرزها و رساندن آب به زمین‌های خشکیده دشت سیستان گرفته تا فکر شدن به احوالات کولبران و پیله‌وران محروم و ایجاد اشتغال برای جوانان نیاز داشت، نیازی که دولت مردمی و کارگزارانش در این استان بعد از سفر رییس جمهوری و مصوبات این سفر تمام تلاششان را برای رفع آن‌ها به کار گرفتند.

 این گزارش هم جمع‌بندی از نتیجه این تلاش ۱۰۰ روزه و اجرا شدن تعدادی از مصوبات رییس جمهوری برای مردم سیستان و بلوچستان است.

عبور از بی‌آبی:

۱.  حفظ چاه نیمه‌های سیستان

دولت مردمی و تلاشی ۱۰۰ روزه در سیستان و بلوچستان

چاره‌اندیشی برای سیستان و وضعیت زمین‌های خشکیده‌اش که به علت نوسانات شدید و قطع حق آبه ایران از رودخانه هیرمند با منشا انسانی یا طبیعی، خشکسالی‌ها و کمبود نزولات آسمانی و در نهایت خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون روزگار خوبی نمی‌گذراند نخستین همت مسوولان دولت مردمی را در سیستان و بلوچستان طلبید، همتی که آنان را برای حل هر چه سریعتر بحران دست به کار کرد.

نخستین اقدام این چاره اندیشی‌ها در منطقه سیستان حفظ آب مخازن چاه‌نیمه‌ها بود که رییس جمهوری در سفر به سیستان در این ارتباط گفته بود: راه‌حل بسیار کوتاه‌مدتی برای معضل آب منطقه سیستان وجود دارد و آن اینکه ما از ظرفیت چاه نیمه‌ها استفاده کنیم سریعاً آقای استاندار، آقای فرماندار، مسوولان آب در منطقه نسبت به حفظ آب موجود در چاه‌نیمه‌ها اقدام کنند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی ادامه داده بود: مسوولان این آب چاه نیمه‌ها را جمع آوری و به مخازن منتقل کنند و این انتقال برای مدت قابل توجهی مشکلات مردم را حل می‌کند. 

بعد از این حرف‌ها و دستورات صریح رییس جمهوری، جمع‌آوری و انتقال آب بین چاه نیمه‌های چهارگانه در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر زابل و  پنج کیلومتری زهک و در کنار روستای قلعه­ نو کلید خورد تا تنها منبع آب آشامیدنی شمال سیستان و بلوچستان که حیات مرکز استان هم به آن وابسته است حفظ شود.

۲.چاه‌های آب ژرف

دولت مردمی و تلاشی ۱۰۰ روزه در سیستان و بلوچستان

رییس جمهوری وقتی به سیستان سفر کرد و پای صحبت مردم نشست از اهمیت چاه‌های آب ژرف گفت که: یکسری طرح‌های زود بازده مثل استفاده از فناوری آب ژرف وجود دارد که امروز سه تا چهار چاه ژرف در این منطقه حفر شده است و می‌تواند افزایش این چاه‌ها آب را به دست مردم برساند.

بعد از تاکیدهای رییس جمهوری بر بهبود وضع آب مردم سیستان، موضوع چاه‌های آب ژرف با جدیت پیگیری شد تا جایی که استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر تسریع در اجرایی شدن پروژه‌های حفر چاه‌های ژرف؛ بخش خصوصی، توان قرارگاه‌های خاتم و قدس جنوب شرق را در این راستا به کار گرفت و یک ماه زمان بیشتر نگذشت که تحقق وعده‌ای دیگر از سید ابراهیم رئیسی را در منطقه سیستان دیدیم و چاه های آب ژرف شماره های یک تا سه سیستان به آب رسیده و مردم با دیدن این آب نماز شکر خواندند.

 امکان زندگی بهتر برای مرزنشینان:

۱. منطقه آزاد سیستان و عملیاتی شدنش

دولت مردمی و تلاشی ۱۰۰ روزه در سیستان و بلوچستان

در سفر شهریور ماه رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان استفاده از مزیت مرز و فرصت‌هایش مورد تاکید قرار گرفت و آیت‌الله رئیسی گفت که: باید از مرزها به عنوان فرصت استفاده کنیم و مرز باید باعث تعامل بین کشورها شود که قطعاً امنیت و رفاه را به ارمغان خواهد آورد.

بعد از این اشاره و تاکیدی که در بازدیدهای رییس جمهوری از نقاط مرزی به ویژه منطقه سیستان شد صادرات از این منطقه و رونق اقتصادی و معشیت مردم با پیگیری اجرای مصوبه منطقه آزاد سیستان قوت گرفت، منطقه‌ای که اردیبهشت پارسال تصویب و به دنبال شرایطی برای اجرایی شدن بود.

سعید محمد دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هم به دنبال تاکیدات رییس جمهوری بر فرصت استفاده از مرز، منطقه آزاد سیستان را به عنوان نخستین مقصد سفر خود در بین هفت منطقه‌ آزاد که پارسال تصویب شده بودند انتخاب کرد تا با افتتاح دفتر اجرایی این منطقه آزاد گام عملیاتی برای اجرایی شدن منطقه آزاد سیستان برداشته شود.

۲. کولبری و معیشتی برای مردم

رییس جمهوری وقتی به سیستان و بلوچستان آمد از بازارچه‌های مرزی و اهمیت رونقشان در اشتغال این منطقه گفت بعد از سفر ایشان بود که هفته‌ها مسوولان منطقه‌ای و محلی تلاش کردند و جلسه‌ها گذاشتند تا بازارچه‌های مرزی به ویژه کولبری راه بیافتد در نتیجه این توافقات و جلسات داخلی و خارجی با افغانستان و پاکستان بازارچه‌های مرزی گمشاد و میلک در منطقه سیستان در شمال استان، بازارچه مرزی میرجاوه و بازارچه کهک در شهرستان سراوان واقع در مناطق جنوبی استان به روی مرزنشینان برای تجارت کولبری بازگشایی شد تا ساکنان شعاع ۵۰ کیلومتری مرز این امکان را داشته باشند ۸۰۰ نوع کالا از جمله انواع لوازم یدکی، لوازم خانگی و لاستیک را تا سقف ۱۶۶ دلار برای هر مرزنشین و هر خانوار چهار نفره تا ۶۴۴ دلار به صورت ماهیانه از کشورهای افغانستان و پاکستان دریافت و در قالب چارچوب‌های تعیین شده خرید و فروش کنند.

دولت مردمی در بازه ۱۰۰ روزه اقداماتی چون حفظ منابع آبی(چاه نیمه‌ها)، ایجاد منابع آبی جدید (چاه‌های آب ژرف)، تصویب انتقال آب دریای عمان به سراسر استان، رونق زندگی مرزنشینان (راه‌اندازی کولبری و اجرایی شدن منطقه آزاد سیستان) تسریع در اجرای طرح های گازرسانی، راه آهن، راههای زمینی، توسعه فعالیتهای بندری، شیلاتی، صنعت و معدن و کشاورزی را پیگیری و محقق کرد اقداماتی که نشان می‌دهد رییس جمهوری و دولتمردان کشوری و کارگزاران استانی نخستین گام‌ها را برداشته‌اند هر چند هنوز راه طولانی برای پیشرفت و از محرومیت درآمدن سیستان و بلوچستان در پیش است.

نظر شما