شناسهٔ خبر: 51173393 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نفرتِ آمیخته با جنون / جام بده ولی دربی را نباز

نود و هفتمین تقابل جذاب‌ترین دربی آسیا بین سرخابی‌های پایتخت با قضاوت موعود بنیادی‌فر در سکوت آزادی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، قضیه دربی در تمام نقاط دنیا با هر بازی و هر فصل و هر جامی متفاوت است، فرقی نمی‌کند سوپرکلاسیکوی پر از کینه آرژانتینی‌های بوکا و ریورپلات در قاره آمریکا باشد یا جدال سنتی زمالک و الاهلی در قاره آفریقا؛ پای دربی که وسط باشد هواداران دیگر نه به دیدارهای قبلی کاری دارند نه به بازی‌های آینده فکر می‌کنند، آن‌ها فقط پیروزی در دربی را می‌خواهند. آن هم در کنار نفرت و تنفری که بین تیم‌ها و هوادارانشان تا سر حد جنون برپاست.

بیش از نیم‌قرن و در ۹۶ بازی‌، پرسپولیس و استقلال به‌مصاف یکدیگر رفته‌اند، مهم هم نیست که فصل برای آن‌ها چطور طِی شده و دربی قرار است اواسط هفته برگزار شود یا اواخر فصل، می‌روند تا با کسب تنها سه امتیاز یک حکم قهرمانی از سمت هوادارانشان دریافت کنند، البته که از این همه جدال ۴۵ دیدار با تساوی به پایان رسیده و این نشان می‌دهد سرخابی‌ها زیاد هم اهل ریسک نبوده و نیستند و به نتیجه مساوی قانع‌اند.

به شرایط دو تیم نگاهی بیاندازیم؛ ابتدا با قهرمان پنج دوره اخیر لیگ برتر آغاز می‌کنیم، پرسپولیس این فصل را مانند فصل‌های گذشته خوب شروع کرده است و نمی‌توان گفت امسال دیگر خبری از قهرمانی نیست چرا که سرخ‌پوشان در فصول ۱۹ و ۲۰ در این مقطع به‌ترتیب ۱۲ و ۱۱ امتیاز کسب کرده بودند اما حالا ۱۴ امتیاز تا هفته هفتم دارند، با این حال از دست دادن نورالهی و کنعانی و مهره گلزن تیمشان یعنی شهریار مغانلو دست یحیی را نسبت به گذشته بسته است.

نفرتِ آمیخته با جنون / جام بده ولی دربی را نباز

پرسپولیس هرچقدر فصل‌های گذشته در خط دفاع بی‌نظیر کار کرده بود اما به مرور خط دفاعی‌اش شکننده ظاهر شد و در این فصل با دادن مجموعاً ۴.۸۴ امید گل به حریفان پنج بار دروازه‌اش را باز شده دیده است. به نظر می‌رسد با توجه به سن سیدجلال حسینی و نبود بازیکنان جانشین در این پست تزلزل خط‌دفاعی سرخ‌پوشان بیش از پیش نمایان شود و در ادامه فصل اگر این ضعف را پوشش ندهند شاگردان یحیی در مسیر قهرمانی به مشکل می‌خورند. البته در ۲ بازی آخر تیم یحیی، حامد لک به کمک خط دفاعش ۲کلین‌شیت مقابل نفتی‌ها ثبت کرده است.

پرسپولیس در مجموع با خلق ۸.۹۶ فرصت گل ۹ بار موفق به گشودن دروازه حریفانش تا اینجای فصل شده است ولی هنوز در خط حمله صلابت گلزنی در ساق پای عبدی و خصوصاً آل‌کثیر دیده نمی‌شود. البته فشار لیگ ۲۱ روی آن‌ها تأثیر چندانی نگذاشته و عبدی و آل‌کثیر پنج گل از ۹ گل پرسپولیس را به‌ثمر رسانده‌اند.

پرسپولیس که با دو پیروزی خوب در برابر فولاد و نساجی استارت خوبی در لیگ زد مقابل گربه‌سیاهش یعنی آلومینیوم در اراک دقیقاً مانند فصل گذشته به زانو افتاد و متحمل اولین شکست فصل خود شد.

پرسپولیسی‌ها در ادامه با زحمت از گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان یک امتیاز گرفتند تا همچنان فرم نه چندان خوب خود را حفظ کنند اما ۲ پیروزی متوالی خانگی مقابل صنعت‌نفت آبادان و نفت‌مسجد سلیمان آن‌ها را به لیگ برگرداند.

قرمزپوشان پایتخت در این فصل با به‌خدمت گرفتن منوچهر صفروف و وحدت خانونوف از استقلال تاجیکستان سعی بر محکم‌کردن خط دفاعی‌شان داشته‌اند و باید دید در این دیدار امکان بازی‌کردن این دو بازیکن تاجیک وجود دارد یا خیر.

ضمن اینکه پرسپولیس در این بازی نیز به احتمال زیاد سیدجلال حسینی با سابقه و احسان پهلوان را به‌دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت و به نظر می‌رسد علی نعمتی و فرشاد فرجی زوج پرسپولیس در خط دفاعی باشند.

به سمت آبی تهران نقل مکان کنیم، استقلال سینوسی‌ترین دوران خودش را در این چند فصل پشت سر گذاشته و تا حدودی هم به خواسته‌های طرفداران دو آتیشه‌اش نرسیده است. تنها دستاورد آبی‌پوشان در این ۹ سال یک قهرمانی در جام‌حذفی بوده و حتی در این جام هم ۲ فصل است که تا دم قهرمانی می‌روند اما فینال را واگذار می‌کنند.

استقلالِ فرهاد حالا به نظر ثبات لازمی که سرمربی نیاز دارد را به‌دست آورده است و فاکتورهایی که کنار هم قرار گرفته‌اند به هواداران امید تازه می‌دهد.

استقلال پس از چند فصل و تغییر چندین مربی در اواسط و اواخر فصل از نیم‌فصل دوم سال گذشته تا کنون تیم را به مجیدی سپرده تا همانطور که دلش می‌خواهد تیمش را به سمت اهداف قهرمانی هدایت کند. تغییر مدیریت نیز همیشه کابوس هواداران این تیم پر طرفدار بوده و تعدد مدیرعاملان یعنی علی فتح‌الله‌زاده، سیدرضا افتخاری، امیرحسین فتحی، احمد سعادتمند و احمد مددی پشت میز مدیریت، این تیم را به آشوب برده است که ابتدای فصل با روی کار آمدن مصطفی آجرلو اوضاع کمی برای این تیم بهتر شده است.

نفرتِ آمیخته با جنون / جام بده ولی دربی را نباز

شاگردان مجیدی لیگ را طوفانی استارت زدند و با سه پیروزی پیاپی مقابل هوادار، ذوب‌آهن و تراکتور طرفدارانشان را به آینده امیدوار کردند.

اما این تیم از بازی با فجر و توقف در زمین ناهموار و خاکی حافظیه برابر فجرسپاسی دیگر به روند خوب برنگشت و چهار هفته است که در حسرت پیروزی به‌سر می‌برد. دو تساوی بدون گل مقابل نساجی و گل‌گهر و فرار از شکست در آبادان و تساوی یک بر یک باعث شده همه‌چیز علیه تیم آبی‌پوش باشد.

استقلال در فصل نوزدهم ۹ امتیاز و فصل گذشته ۱۲ امتیاز تا هفته هفتم به‌دست آورده بود و این فصل تا پایان هفته هفتم ۱۳ امتیاز دارد، این آمار نشان‌دهنده سطح بهتر لیگ و تیم‌هاست که ذهن اهالی فوتبال را به سمتی می‌برد که پرسپولیس و استقلال عملکردشان خوب نبوده است.

جدال فرهاد و یحیی در قامت مربیان استقلال و پرسپولیس با یکدیگر تنها یک برد در طول نود دقیقه داشته است، سبک بازی محتاطانه این دو مربی دو تساوی ۲ بر ۲ و یک تساوی بدون گل داشته که دو بازی در جام‌حذفی بوده و در نهایت استقلال برنده بازی‌ها شده است.

باید دید بالاخره طلسم تساوی‌ها می‌شکند یا خیر، آن هم در حالی‌که ۹ دیدار است استقلال در طول نود دقیقه در دربی رنگ برد را ندیده است. ترس از دو رقمی‌شدن این آمار باعث شده است تا فرهاد مجیدی به چیزی جز برد فکر نکند.

شاید نگاه هواداران استقلال به یامگا و رودی ژستد دوخته شده تا خاطرات تیام و دیاباته را برای تیمشان زنده کنند، یامگا با ۳ سه گل بهترین گلزن استقلال است و با توجه به خریدهای همیشه خوب خارجی این تیم شاید دربی ۹۶ زمان درخشش این دو خارجی جدید استقلال باشد.

حساسیت این دیدار بیش از فصول گذشته است و دو تیم برای پیروزی و رسیدن به صدر جدول با هم به رقابت می‌پردازند تا از سپاهان در کورس قهرمانی جا نمانند، جدالی که البته قرار بود با ۳۰ هزار تماشاگر برگزار شود اما با تصمیم ناگهانی و شاید هم قابل پیش‌بینی سازمان لیگ خبری از حضور هواداران در ورزشگاه آزادی نخواهد بود تا یک دربی دیگر در این دو سال بدون هواداران برگزار شود.

موعود بنیادی‌فر، داور اول این دیدار جذاب و نفس‌گیر است، بنیادی‌فر تا به حال ۱۴ بازی برای استقلال قضاوت کرده که حاصل آن ۶ پیروزی، پنج تساوی و سه شکست برای آبی‌پوشان بوده است. هشت دیدار نیز برای پرسپولیس سوت زده است که قرمزپوشان ۶ بار برنده بوده‌اند و ۲ بازی نیز به تساوی انجامیده، پرسپولیس تا به حال در قضاوت‌های بنیادی‌فر بازنده از زمین خارج نشده است. حسن ظهیری، علیرضا ایلدروم و علی صفایی کمک‌های دوم تا چهارم بنیادی‌فر در دربی ۹۷ هستند.

نظر شما