شناسهٔ خبر: 51147906 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمایت بانک جهانی از انتقال کمک های مسدود شده به افغانستان

تهران - ایرنا - خبرگزای «رویترز» گزارش داد: بانک جهانی از انتقال ۲۸۰ میلیون دلار از کمک های مسدود شده افغانستان به دو سازمان امدادرسان برای مقابله با فاجعه انسانی در این کشور حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، رویترز در یک گزارش اختصاصی به نقل از منابع آگاه نوشت: ۳۱ سازمان کمک کننده به «صندوق اعتباری بازسازی افغانستان» (ARTF) که از سوی سازمان ملل اداره می شود، اعلام کرده اند که باید انتقال این مبلغ به برنامه جهانی غذا و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) را تایید کند.

منابع مذکور افزودند که انتظار می رود روز جمعه برای جلب رضایت سازمان های امدادرسان برای انتقال این مبلغ به افغانستان تلاش شود.

در جلسه غیر رسمی دیروز (سه شنبه) بانک جهانی درباره انتقال ۵۰۰ میلیون دلار از ۱.۵ میلیارد دلار مبلغ صندوق اعتباری بازسازی افغانستان به دو سازمان امدادرسان مذاکره شد.

به گزارش رویترز، با گذشت سه ماه از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور، جمعیت ۳۹ میلیون نفری افغاستان با نظام اقتصادی فروپاشیده، کمبود غذا در فصل زمستان و افزایش فقر مواجه است.

کارشناسان می گویند، کمک ها می تواند افغانستان را از  وضعیت بحرانی کنونی نجات دهد، اما باتوجه به تحریم های آمریکا علیه نهادهای مالی افغانستان، نحوه انتقال این مبالغ ابهاماتی را برانگیخته است.

به رغم  نامه وزارت خزانه داری آمریکا که در آن به بانک ها درباره تراکنش های بانکی به منظور اهداف انسان دوستانه اطمینان می دهد، اما نگرانی درباره تحریم های آمریکا علیه افغانستان همچنان ادامه دارد.

رویترز نوشت: امکان دسترسی فوری به کاخ سفید و وزارت خزانه داری آمریکا برای اظهارنظر درباره موافقت بانک جهانی جهت انتقال این مبالغ به برنامه جهانی غذا و یونیسف به منظور کمک به افغانستان وجود نداشته است.

سخنگوی بانک جهانی تایید کرد که روند انتقال این مبلغ دشوار است و لازم است که رضایت سازمان های امدادرسان در نشست روز جمعه جلب شود.

منابع آگاه پیشتر اعلام کرده بودند که بانک جهانی در حال نهایی‌کردن پیشنهادی است که براساس آن، ۵۰۰ میلیون دلار از کمک‌های مسدود شده، برای افغانستان آزاد شود.

 کارشناسان اقتصادی معتقدند که این کمک‌ها برای حل مشکلات کنونی افغانستان موثر است.

نظر شما