شناسهٔ خبر: 51145967 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چین سفیر ژاپن را احضار کرد

پکن سفیر ژاپن را به دلیل اظهارات نخست وزیر پیشین این کشور درباره مسأله تایوان احضار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، در پی سخنان شینزو آبه، نخست وزیر پیشین ژاپن، وزارت خارجه چین سفر ژاپن را احضار کرد.

بنا بر این گزارش، وزارت خارجه چین پس از اظهارات شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن مبنی بر اینکه در صورت حمله چین به تایوان، نه ژاپن و نه آمریکا بیکار نخواهند نشست، با شوی هیدئو، سفیر ژاپن در پکن «جلسه اضطراری» برگزار کرد.

شینزو آبه که سال گذشته از سمت نخست وزیری ژاپن کنار رفت، در یک انجمن مجازی که از سوی یک اندیشکده تایوانی سازماندهی شده بود، گفته بود که تهاجم مسلحانه به تایوان تهدیدی برای امنیت ژاپن است.

این اظهارات، خشم «هوآ چونیینگ» دستیار وزیر خارجه چین را برانگیخت و باعث شد که  این سخنان را سرزنش و محکوم کند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، هوآ پیشنهاد کرد که اظهارات آبه «علناً حاکمیت چین را به چالش می‌کشد و از نیرو‌های استقلال تایوان به طرز گستاخانه‌ای حمایت می‌کند». هوآ اظهارات آبه را «اشتباه» خواند.

هوآ درباره اظهارات آبه گفت: «چین قاطعانه با این موضوع مخالف است.» آبه، در حالی که دیگر نخست وزیر ژاپن نیست، همچنان در حزب لیبرال دموکرات ژاپن تأثیرگذار است. پکن ضمن انتقاد از این موضع توکیو، معتقد است که ژاپن هنجار‌های روابط دیپلماتیک را نقض کرده است.
گفتنی است، پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و مداخله کشور‌های دیگر در امور تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما