شناسهٔ خبر: 51132829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا خبرگزاری تاسیس می‌کند

منابع خبری اروپایی گزارش دادند اتاق خبر اروپا با همکاری چند خبرگزاری این قاره و به منظور مقابله با اخبار و اطلاعات نادرست و ارائه خبرهای با کیفیت تاسیس می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، تارنمای «مِیِر» نوشت: در دومین نشست رسانه های خبری اروپا در بروکسل اعلام شد که اتاق خبر اروپا از ژانویه ۲۰۲۲(دی) تشکیل و از تابستان همان سال آغاز بکار می کند.

این طرح بزرگ با همکاری ۱۶ کشور اتحادیه اروپا و سازمان های غیر اروپایی منطقه بالکان انجام می شود و هدف از آن تشکیل قطب خبری و اطلاع رسانی است.

 خبرگزاری اروپا در کل اخبار با کیفیت و بسیار موثق را درباره تحولات نهادهای مستقر در بروکسل و اتحادیه اروپا ارائه می دهد.

این رسانه تشکیل این اتاق را اقدام کمیسیون اروپا برای غلبه بر بسیاری از معضلات بخش رسانه در قاره اروپا با توجه به انتشار فراوان اطلاعات نادرست، انحصار در بازارهای رسانه ای و مداخلات دولت های ملی عنوان کرده است.

در شاخص آزادی مطبوعات جهان در سال ۲۰۲۱ کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فنلاند، سوئد و دانمارک رتبه های دوم تا چهارم را کسب کردند و برخی کشورهای اروپایی مانند  حتی از میانگین جهانی نیز پایین تر رفتند به طوری که بلغارستان در رتبه صد و دوازدهم قرار گرفت.

تارنمای آلمانی دویچه وله درباره راه اندازی اتاق خبر اروپا نوشت:کمیسیون اتحادیه اروپا در تامین مالی پروژه‌ ساخت اتاق تحریریه خبر اروپایی در بروکسل که ۱۶ خبرگزاری راه‌اندازی آن را برنامه‌ریزی کرده‌اند، شرکت می‌کند.

تیری برتون، کمیسر امور بازار داخلی این اتحادیه با اعلام این خبر در بروکسل گفت: نخستین اتاق خبر اروپایی به خبرنگاران امکان می‌دهد که به طور مشترک در مورد موضوعات و امور اتحادیه اروپا گزارش تهیه کنند. بودجه‌ای که کمیسیون به این پروژه اختصاص داده ۱/۸ میلیون یورو اعلام شده است.

این مسئول اتحادیه اروپا تأکید کرد، از طریق این اتاق خبر، شهروندان دسترسی بهتری به اطلاعات باکیفیت خواهند داشت.

کمیسیون اروپا گزارش داده، این بودجه قرار است از جمله هزینه دوره‌های آموزشی در اتاق خبر و وب‌سایتی جدید و چندزبانه با متون منتخب از آژانس‌های خبری در مورد موضوعات اتحادیه اروپا را پوشش دهد.

هماهنگی‌های این پروژه را خبرگزاری آلمان (dpa) بر عهده گرفته است. مدیر خبرگزاری آلمان درباره این پروژه گفته است:همه از تنوع دیدگاه‌ها بهره می‌برند.

خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آنسا از ایتالیا، بلگا، خبرگزاری رسمی بلژیک، خبرگزاری آپا از اتریش و خبرگزاری اسپانیایی افه از جمله خبرگزاری‌هایی هستند که در برپایی این اتاق خبر مشترک، شرکت دارند.

از میان کشورهای غیرعضو در اتحادیه اروپا، خبرگزاری‌هایی مانند خبرگزاری رسمی آلبانی (آتا) یا خبرگزاری تانژونگ از صربستان هم با این پروژه همکاری می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

  • تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا به 3.4 میلیارد یورو رسید / رشد 14 درصدی ارزش صادرات ایران
  • ضرورت توافق در وین

برچسب‌ها:

نظر شما