شناسهٔ خبر: 51131341 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در دورهمی فعالان اجتماعی مطرح شد؛

موفقیت الگوهای نوآوری اجتماعی

اولین دورهمی رویداد ملی نوآوری اجتماعی با عنوان فعالان حوزه اجتماعی با نقش اتم‌ها در حل مسائل کشور، به همت ستاد نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی با موضوع نوآوری های اجتماعی و نقش اتم ها در حل مسائل کشور به همت ستاد نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شد.

محسن دنیوی، مسئول مرکز نوآوری ستاد پیشرفت جامع منطقه ای گفت: نوآوری اجتماعی یک پدیده نوظهور در جهان اجتماعی است که از اوایل ١٩۶٠ در آمریکا و اروپا پیدا شد و در سال ٩٠ اولین متن ها درباره نوآوری اجتماعی در ایران به تولید رسید.

دنیوی با اشاره به اینکه تعابیر مختلفی در زمینه نوآوری اجتماعی وجود دارد و مقالات مختلف به آن پرداخته است، افزود: نوآوری اجتماعی، حل مسائل اجتماعی به نحوه خلاقانه با روش های اجتماعی است.

وی بیان کرد: چندی است نوآوری اجتماعی به لحاظ فعالیت های معاونت علمی ریاست جمهوری بسیار شنیده است و رویداد های زیادی برای آن نیز برگزار می شود، همچنین این نوآوری که ما در نظر داریم خلاقانه و هدف آن خلق ثروت است و در این زمینه شاهد شرکت هایی هستیم که با فناوری در ارتباط هستند.

وی عنوان کرد: نوآوری اجتماعی وزن بیشتری از نظر شیوه های اجتماعی دارد که با حضور مردم محقق می شود همچنین یکی از نکاتی که در نوآوری اجتماعی به آن توجه شد موضوع ایده ها و تجربه های موفق مردمی است که این دورهمی هم ویژه فعالان این عرصه است.

دنیوی با بیان اینکه از همه افراد دعوت می کنیم در روز ١٢ اسفند ماه در برج میلاد همراه ما باشند، گفت: این گردهمایی برای همه کسانی است که در حوزه اجتماعی فعالیت می کنند، البته دورهمی های موضوعی دوهفته یک بار با موضوعات مختلف برگزار می شود.

در ادامه یاسر محدثی، کارشناس حوزه فناوری گفت: ما هر روز با هزار و یک موضوع و معضل مواجهیم و همه ما متخصص هستیم که درباره یک موضوعی که به آن خرده وارد است فلسفه ببافیم و درباره ی آن غر بزنیم اما در همین اوضاع افراد پرانرژی هستند که موضوعات را دیده اند و کمک کردند موضوعات حل شود. البته آنها شخصی به موضوعات نمی پردازند و می خواهند با آدم های دور و بر و گروه هایی که تشکیل می دهند مشکل های جامعه را حل کنند.

محدثی افزود: فارغ از همه برنامه های پیشرفت با کمک مردم مشکل را حل می کنیم و فارغ از احساس نیاز به ارگان های پر قدرت، مشکلات بزرگ حل می شود و در این راستا می توانیم افراد را خوشحال کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش های مهم این است که مدل های حل مسائل را به خوبی بیان کنیم که مردم هم بتوانند آستین بالا بزنند و از مسائل دور و بر خود به ساده رد نشوند، گفت: بدون هزینه و با کمک مردم مشکلات حل می شوند و این مدل حل مشکل در حال گسترش است که می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

محدثی اظهارکرد: تجربه ما در مواجه با اتم ها نشان می دهد که هیچ مربی بهتر از یک اتم دیگر نیست و بستری به عنوان اتمیکا ایجاد می شود که در آن آموزش هایی به افراد داده می شود.

وی افزود: مربی ها اتم های موفق هستند و از دوستانی که فکر می کنند می توانند مربی خوبی باشند و تجربه های خود را به شیوه درس نامه در اختیار ما قرار دهند دعوت می کنیم که همراه ما باشند.

در ادامه محسن احمدزاده، مدیر عامل بنیاد ایده ها و تجربه های موفق (اتم) گفت: بنیاد اتم بنیاد ایده و تجربه اتمی است؛ اتمی که می‌شناسیم یک حرکت نهضتی است که توسط جوانان شکل گرفته است و اداره کنندگان آن هم جوانان هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جامعه از نوع حاکمیت حل نمی شود و حل آن بر عهده حوزه مردمی است، افزود: توجه کردن به گفته های مردم یکی از موضوعات نوآوری اجتماعی است و باید توجه کنیم چه موضوعاتی در ذهن مردم پرورش پیدا می کند و می تواند گلوگاه های ملی، استانی و فرامنطقه ای را حل کند.

احمدزاده گفت: اتم از چندین بخش تشکیل شده است که یکی از بخش های مهم آن حوزه اندیشکده است، این حوزه، مشکلات را در خود حلاجی می کند و در اندیشکده به صورت جدی به آن پرداخته می شود همچنین حوزه اندیشکده مرز متفکر اتم است.

وی گفت: سومین ساختار در بنیاد اتم، اتم مدیا است که رصد و شناسایی آموزش عمومی و هدایت نخبگان را دارد همچنین بخش های مختلفی که مردم درگیر آن هستند گردشگری، سلامت، علم و فناوری، خیریه و محیط زیست است که امیدوارم در مسیر آینده اتم الگوهای جذابی را شناسایی کنیم.

احمدزاده ادامه داد: باید بدانیم هر ایرانی یک اتم خواهد بود و خواهد شد و می خواهم مردم با هر ایده خلاقانه به جمع اتم بپیوندند همچنین باید اتم بودن خود باور کنیم و امیدواریم یک گام موثری تری برداریم که ایده های خلاقانه با به شتاب دهنده ها پیش ببریم.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم حوزه بانوان حوزه خلاق و پویایی است همچنین بخشی از اتم ها به حوزه نوجوانان پرداخته می شود، گفت: امیدوارم به شرط حیات با تمام شرایط مسئولیت اجتماعی را به نقطه هدف برسانیم.

محسن دوباشی، مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای و رئیس شورای سیاستگذاری رویداد ملی نوآوری اجتماعی گفت: روزی که بنا داشتیم مشکلات کشور را حل کنیم همه دم از آسیب‌های اجتماعی می زدند اما کورسوی فعالیت های اجتماعی حرکت جدیدی را برای ما باز کرد.

وی با اشاره به اینکه مسائلی در اقصی نقاط کشور وجود دارد و عده ای در حال حل آنها است اما ممکن است ناامید شوند، افزود: انرژی مردم مشکلات جدیدی را حل کرد.

دوباشی گفت: موقعی که با اتم ها صحبت می کنیم از حل مسائل کشور حرف می زنند که می خواهند زودتر حل شود. همچنین در بیش از یک صد اتم «ما می توانیم» وجود دارد.

وی با بیان اینکه نوآوری اجتماعی و رویدادی که با این عنوان بیان شد بنا است یک بار دیگر در یک تصویر بزرگ، حل مسائل خلاقانه مردمی را به تصویر بکشد، تصریح کرد: ما از تحول حکمرانی صحبت می کنیم و باید به سمت مردم سازی حکمرانی حرکت کنیم.

دوباشی افزود: ما در جریان نوآوری و علمی کشور به نقطه ای رسیدیم که با افتخار می توانیم درباره آن صحبت کنیم همچنین در حوزه نوآوری اجتماعی کمی باید جریان علم کشور به سمت فناوری اجتماعی و مردم پایه حرکت کند البته این فناوری‌ها های تک نیستند و در فناوری اجتماعی حرف از فناوری های مردم پایه است که مردم را می تواند از جنس مشارکت، همراهی و پشتیبانی داشته باشد.

دوباشی بیان کرد: موضوع آب بحث های زیادی را می تواند در حوزه فناوری اجتماعی ایجاد کند که توجه آن می توان خیلی مهم باشد همچنین در جریان نوآوری ۵ درصد احتمال موفقیت است اما در الگو های موفق نوآوری اجتماعی با درصد بالایی از موفقیت رو به رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه در نوآوری اجتماعی از سبد ایده های کوچک حرف می زنیم که مسئله را می توانند حل کنند، عنوان کرد: در حوزه نوآوری اجتماعی هر کسی که فعالیت اجتماعی کرده است می تواند این کار را انجام دهد همچنین ما سعی کردم نشان دهیم که به واسطه مردم می توانیم مشکلات را حل کنیم و اتم ها یک وجه نمایان شده موفقیت هایی هستند که می توان آن را نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: سمن ها، گروه های اجتماعی، اندیشکده ها، نوجوانان، بانوان و.... در کار هستند که می توانند به حل مسائل بپردازند؛ همچنین جلسات با اتم ها ادامه دار خواهد شد، دورهمی ها نیز ادامه دارد، ارتباط ها قطع نمی شود و برنامه اتم یک بخشی از ایده های بنیاد اتم است.

دوباشی گفت: به موضوع سریال اتم فکر می کنیم و بخش های دیگر نیز در قالب پیش تولید هستند همچنین برنامه اتم از بستر استان ها حرکت کرد و بعد به تهران آمد.

نظر شما