شناسهٔ خبر: 51131113 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امروز مطالبه بحق مردم عمل به وعده برای تصویب شفافیت آراء نمایندگان است

نماینده شیراز در مجلس گفت: خیلی از ما با وعده شفافیت آراء رأی آورده‌ایم، امروز مطالبه به‌حق مردم نه شفافیت آراء بلکه عمل به وعده‌ای است که داده‌ایم، یعنی تصویب شفافیت آراء.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 10 آذر ماه)‌ مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌تردید گرامیداشت سالگرد شهید مدرس اقدام پسندیده‌ای است، اما نباید صرفا به زنده نگاه داشتن یاد ایشان اکتفا کرد. سؤال مهمی که در چنین روزی باید به آن پاسخ دهیم این است که رفتار، کردار و منش ما در کسوت نمایندگی مجلس تا چه اندازه به شهید آیت‌الله مدرس شباهت داشته و دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در زمان آغاز به کار مجلس یازدهم فرمودند؛ این مجلس، مجلس انقلابی است. به نظر این حقیر این فرمایش ایشان به این معنی بود که مجلس مستعد آن است که انقلابی بشود و انقلابی باشد. به عبارتی فرمایش ایشان نه اخباری که انشایی بود؛ یعنی انقلابی بشوید و انقلابی عمل کنید. ماده و استعداد مجلس برای انقلابی بودن مهیاست، شرط انقلابی بودن و انقلابی ماندن آن است که خودمان را از آسیب‌ها دور نگه داریم.

وی افزود: با توجه به شواهد و قرائن مختلف کلاه خود را قاضی کنیم که آیا شباهتی به شهید مدرس داریم یا خیر.

نجابت خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم دیگر که این روزها لازمه توجه ما نمایندگان است، نظارت بر رفتار دولت است. مطالبه تحقق وعده‌هایی که وزرا صد روز پیش در همین صحن مجلس اعلام کردند، چه کسی مطالبه می‌کند که ماه به ماه یا فصل به فصل یا 6 ماه یکبار وزرا به وعده‌هایی که داده‌اند عمل می‌کنند. خط سیر زمانی را چه کسی به آنها یادآوری می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر بخواهم از این منظر آسیب‌شناسی کنم در یک سال و نیم گذشته ما به دو دلیل چندان موفق نبودیم؛ اول غفلت از نظارت کلان در قیاس با نظارت بر حوزه‌های محلی و منطقه‌ای و دوم نبود کنشگر جمعی مؤثر در حوزه‌های نظارتی که باید در مدت پیش رو این آسیب را برطرف کنیم.

وی افزود: البته کنار این نظارت دقیق همگرایی و همدلی بین قوا نباید فراموش شود. عبور از شرایط امروز فقط در گرو همگرایی قوا است.

نجابت خاطرنشان کرد: من این تعبیر را که تیر آخر نظام هستیم، دقیق نمی‌دانم اما معتقدم همه ما باید دست به دست هم دهیم، نه اینکه مکرر گفته‌ایم دلیل شرایط نامطلوب کشور تحریم‌ها نیست، خب، بسم‌الله. با شرایطی که امروز در کشور داریم دست به دست هم دهیم و ثابت کنیم که دلیل تحریم‌ها نبود و سوء مدیریت دلیل شرایط نامطلوب است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: یکی از نکاتی که باید به خود و دیگر همکاران یادآور شوم عدم تصویب شفافیت آراء نمایندگان و عدم اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است. خیلی از ما با وعده شفافیت آراء رأی آورده‌ایم. امروز مطالبه بحق مردم نه شفافیت آراء بلکه عمل به وعده‌ای است که داده‌ایم، یعنی تصویب شفافیت آراء است.

وی افزود: در موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان مدتی پیش طرح اصلاحی در صحن مطرح شد. رهبر انقلاب در سال 90 فرمودند که آن قانون اولیه در مورد نظارت بر رفتار نمایندگان تصویب شد «یک کارکی بود»، خب، ما باید این کار را تکمیل می‌کردیم. انتظار این است که مجدد این طرح به صحن بیاید و آن اقدام ناتمام تمام شود.

نجابت در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود در بخش‌های مختلف از مسئولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آنها شد.

انتهای پیام/

نظر شما