شناسهٔ خبر: 51130409 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

تحلیل وضعیت قرمز و آبی؛

چرا دربی 97 برنده خواهد داشت؟

پرسپولیس و استقلال با نتایجی متفاوت اما شرایطی مشابه پای به دربی خواهند گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، دو تیم بزرگ پایتخت پیش از دربی در آبادان و تهران به مصاف تیم‌های نفتی فوتبال ایران رفتند. همیشه بازیهای پیش از شهرآورد به لحاظ روحی و فنی مورد توجه بوده و همچنین تصمیمات تاکتیکی کادرفنی نیز حائز اهمیت بوده و به نوعی از این طریق می‌توان ایده سرمربیان برای دربی را هم مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

 

* استقلال و مجیدی؛ یک نگرانی و چند خوشبختی
استقلال در آبادان با یک تغییر و حضور فیکس روزبه چشمی در ترکیب و به عنوان هافبک دفاعی، وارد زمین شد. فرهاد مجیدی از 4 مدافع، 3 هافبک، 2 بال کناری و یک مهاجم استفاده کرد؛ به طوری که ژستد در نوک حط حمله حضور داشت و کوین یامگا و امیرحسین حسین زاده را به عنوان وینگر در کنار خود می‌دید.

 


اتفاق ناخوشایند برای آبی‌پوشان تهرانی، عملکرد نه چندان مطلوب روی ژستد در موقعیت‌های گل و مصاف‌های تک به تک بود که مثل بازی با نساجی در آزادی، با فرصت سوزی او همراه می‌شد. ژستد در محوطه جریمه حریف به قدری کُند و کم دقت ظاهر شد که مدافعان حریف فرصت تکل زدن روی پایش و دفع توپ را داشتند که این موضوع ممکن است در شهرآورد و برابر مدافعان سرسخ پرسپولیس مشکل ساز شود.


اما برخلاف ژستد، حسین زاده جوان در سمت راست و در کارهای ترکیبی روی زمین، به همراه وریا غفوری عملکرد درخشانی داشت. این زوج جناح راست استقلال به خوبی از ضعف امید خالدی در سمت چپ استفاده کردند و فضایی خالی را برای ارسال توپ به شکل سانتر یا کات بک فراهم کردند که در نهایت منجر به گل تساوی شد حسین زاده با 5 پاس کلیدی و 5 شوت، نمایشی درخشان داشت و شاید جایگاهش را برای شهرآورد نیز رزرو کرد.

 


استقلال در بازی با صنعت نفت نمایشی بهتر با موقعیت‌های بیشتر را ارائه کرد و همین نمایش چشم‌نواز هواداران این تیم را به آینده امیدوار کرده اما نکته منفی که مورد توجه منتقدان قرار دارد، تغییرات مداوم در ترکیب است. به طوری که به نظر می‌رسد فرهاد مجیدی هنوز تیمش را نشناخته و به ترکیب ایده آل نرسیده که چنین مسئله‌ای پیش از دربی می‌تواند خطرناک باشد.


شاید سوال اصلی درباره ترکیب استقلال این باشد که با عملکرد ضعیف ژستد، آیا فرهاد مجیدی تغییری را در ترکیبش به وجود خواهد آورد یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت است، ارسلان مطهری جانشین او خواهد شد یا امین قاسمی نژاد؟

 

* یحیی و پرسپولیس؛ کمال و امیری دو نقطه ابهام
توقف استقلال برابر صنعت نفت در روزی رخ داد که پرسپولیس موفق شد پس از هفته‌ها انتقاد، به دو برد متوالی برسد و بالاتر از استقلال در جایگاه دوم جدول رده بندی قرار بگیرد. به نظر می‌رسد پیروزی برابر دو تیم نفتی با سیستم 4-4-2 سبب شده تا یحیی گل‌محمدی فعلا پروژه سه دفاعه را کنار بگذارد و برای دربی هم ریسک نکند و با همین ارنج برابر استقلال قرار بگیرد؛ دیداری که علاوه بر حساسیت‌های همیشگی، در جدول هم بسیار تاثیرگذار است.


مهمترین نکته درباره ترکیب پرسپولیس، انتخاب هافبک دفاعی این تیم خواهد بود؛ جایی که کمال کامیابی‌نیا با درخشش در دو بازی توانسته نظر یحیی گل‌محمدی را جلب کند و با این حساب، رضا اسدی همچنان باید برای اولین دربی منتظر باشد. 

 


بعید است که یحیی در سیستم 4-4-2 به جز آرایش خطی، انتخاب دیگری داشته باشد اما باتوجه به مصدومیت سعید آقایی، احتمال دارد وحید امیری به سمت چپ منتقل شود که در این صورت انتخاب هافبک راست و زوج خط حمله، علامت سوال جدی ترکیب قرمزها را تشکیل خواهد داد.

 

 

* نکات مثبت شهرآورد برای استقلال
بازگشت روزبه چشمی به روزهای اوج در نقش هافبک دفاعی، مهمترین آرزوی مجیدی در روزهای آینده خواهد بود، چرا که در این صورت مهدی‌پور با فراغ بال به وظیفه اصلی در بازیسازی خواهد پرداخت و پشت سر فورواردها، تلاش خواهد کرد که سه مهاجم استقلال را تغذیه کند. 


همچنین حضور آرش رضاوند در صورت آمادگی او، می‌تواند معادلات خط میانی را به سود استقلال تغییر دهد. از سوی ارسلان مطهری همیشه در مقابل پرسپولیس، انگیزه بالایی داشته و امین قاسمی نژاد نیز برابر مدافعان سرسخت و مستحکم پرسپولیس، امکان حفظ توپ بیشتری را خواهد داشت.


از سوی دیگر جعفر سلمانی با حضور مداوم در سمت چپ، به وضوح اعتماد به نفس بیشتر و کیفیت بالاتری را در ترکیب استقلال داشته و مجیدی می‌تواند از این بازیکن هم بهره ببرد.

 

* خط حمله آتشین پرسپولیس در شهرآورد
یحیی گل‌محمدی در بازی پیش از دربی با استفاده از زوج عبدی - آل کثیر، شرایط ویژه ای را برای خط حمله تیمش رقم زد. در جناحین نیز حضور مهدی ترابی و وحید امیری، باعث شده بود تا موقعیت‌های بیشتری نسبت به بازیهای قبلی خلق شود و در صورتی که یحیی دوباره از دو مهاجم نوک در خط حمله استفاده کند، مجیدی باید در آرایش دفاعی تیمش بازنگری داشته باشد.

 


باتوجه به شرایط دو تیم در جدول، نتیجه تساوی تفاوتی با شکست نخواهد داشت و ممکن است استقلال را از جمع مدعیان کنار بزند و جایگاه دومی پرسپولیس را هم به خطر بیاندازد؛ بنابراین دربی 97 احتمالا جدالی جذاب و هیجان انگیز خواهد بود و هر دو تیم فقط با هدف پیروزی وارد زمین خواهند شد.

نظر شما