شناسهٔ خبر: 51116654 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا با تغذیه مناسب

رییس اداره تغذیه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری مصرف برخی مواد غذایی را باعث تقویت سیستم ایمنی، تنفسی، گوارشی و قلبی و کاهش آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها در بدن عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری، دکتر منصور رضایی متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی با اعلام اینکه کودکان، سالمندان، مادران باردار و بیماران قلبی ریوی از گروه‌های در معرض خطر در آلودگی هوا هستند گفت: این افراد با استفاده از تدابیر تغذیه‌ای می‌توانند مضرات آلودگی هوا را تا حدودی کاهش دهند.
دکتر رضایی با اشاره به عوارض نامطلوب آلاینده‌های موجود در هوا بر سلول‌های بدن گفت: بدن انسان با افزایش میزان آلاینده‌ها نمی‌تواند با اثرات آن مبارزه کند و ساختمان و عمل سلول‌های بدن توسط رادیکال‌های آزاد تخریب می‌شود.
وی مصرف بیشتر آنتی اکسیدان‌ها را باعث جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد و تخریب سلول‌های حیاتی بدن برشمرد و افزود: در آلودگی هوا مصرف روزانه دستکم ۳ واحد سبزی و ۲ واحد میوه ضروری است
دکتر رضائی همچنین سبزی‌ها و میوه‌های تازه را منبع ویتامین C برشمرد و گفت: این ویتامین باعث افزایش مقاومت به عفونت‌ها و افزایش جذب آهن می‌شود و نسبت به حرارت، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است.
وی سیب درختی را منبع غنی پکتین عنوان کرد و گفت: پکتین برای کاهش خطرات آلودگی هوا بسیار مهم است و توصیه می‌شود، چون سیب رفع سرب از بدن را تسهیل می‌کند حداقل یک سیب در طول روز مصرف شود.
رییس اداره تغذیه بیمارستان دکترمسیح دانشوری، ریزمغذی روی را از مواد مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن برشمرد و گفت: انواع گوشت، غلات و حبوبات خیسانده شده و ترجیحا جوانه زده به خصوص غلات سبوس دار منابع سرشار از روی هستند و مصرف انواع فراورده‌های دریایی، نخود سبز، عدس و جوانه گندم به دلیل این که از منابع خوب ریزمغذی روی هستند، توصیه می‌شود.
مصرف روزانه دستکم دو لیوان شیر و مواد لبنی توصیه دیگر این متخصص تغذیه بود که می‌تواند باعث کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا بر بدن و دستگاه گوارش شود.

نظر شما