شناسهٔ خبر: 51077283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

امروز با تاریخ

صاحب‌خبر -

سالگرد عملیات مروارید
روز ۷ آذر ۱۳۵۹ نیروی دریایی جمهوری اسلامی در یک عملیات دریایی ۱۲ ساعته بنام «عملیات مروارید»، با حمله به اسکله‌های نفتی عراق و تصرف آن‌ها، ارتش بعث را در جبهه دریا شکست داد. دو ماه از شروع جنگ تحمیلی می‌گذشت. ارتش عراق بخشی از خرمشهر را به اشغال درآورده بود و هم‌زمان آبادان را در محاصره داشت. عملاً نیروهای زمینی ایران در حال تدافعی قرار داشتند و شرایط سختی بر نیروهای مسلح ایران حاکم بود. عراقی‌ها از همان ابتدای جنگ قصد داشتند با ورود به مرزهای آبی ایران به منطقه حیاتی خارک و بوشهر رسیده و بر خلیج‌فارس مسلط شوند، اما نیروی دریایی ایران دست پیش را گرفت و ارتش عراق را در مناطق دریایی غافلگیر کرد. اوایل آذرماه ۵۹ بود که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، عملیاتی تهاجمی و غافلگیرانه را کلید زد. «عملیات مروارید» که با پشتیبانی نیروی هوایی پی‌ریزی شده بود، نابودی تأسیسات هشدار سریع دشمن و به مبارزه کشاندن و نابودی شناورهای دریایی عراق را دنبال می‌کرد. عملیات مروارید در بعدازظهر ششم آذر با حمله جنگنده شکاری‌های اف-۴ فانتوم و اف-۵ تایگر به فرودگاه‌های اطراف بصره آغاز شد و نیروهای بعثی را غافلگیر کرد. آن‌چنان‌که بعدها گفته شد طبق پیش‌بینی‌های طراحان ایرانی عملیات مروارید، نیروی دریایی عراق مجبور بود در واکنش به حملات شبانه ایران، با تمام توان نیروی دریایی خود به میدان بیاید. عملیات مروارید که توسط دریادار بهرام افضلی، فرمانده وقت نیروی دریایی طراحی‌شده بود، پس از ۱۲ ساعت نبرد بی‌امان پایان یافت. درنتیجه این عملیات نیروهای ایرانی بیش از ۹۰ درصد از یگان‌ها و نیروهای پشتیبانی‌کننده ناوگان درگیر دریایی عراق را منهدم کردند و با تصرف بزرگ‌ترین پایانه‌های صدور نفت منطقه، یعنی دو سکوی نفتی «البکر» و «الامیه» که شاهرگ حیاتی و اقتصادی عراق بود و همچنین پاک‌سازی چند منطقه دریایی در شمال خلیج‌فارس، منجر به از بین رفتن ناوگان اصلی نیروی دریایی صدام شدند. صدام حسین این خبر را «بد‌ترین خبر در طول زندگی خود» خواند و تا پایان جنگ صادرات نفت عراق از طریق خلیج‌فارس قطع شد.

زادروز ابوالحسن ابتهاج
ابوالحسن ابتهاج، بانکدار و از رؤسای سازمان برنامه‌وبودجه روز ۸ آذر ۱۲۷۸ در رشت زاده شد. وی پایه‌گذار اصلی برنامه‌ریزی توسعه در ایران بود و در فاصله سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۷ مدیرعامل سازمان برنامه شد. حضور بااقتدار او در سازمان برنامه‌وبودجه اگرچه ۴ سال بیشتر به درازا نکشید اما اثرات حضورش تا سال‌ها و بلکه تا چند دهه قابل احساس بود. او همچنین از دی‌ماه ۱۳۲۰ به مدت هفت سال مدیرعامل بانک ملی ایران بود. وی سرانجام روز ۶ اسفند ۱۳۷۷ در لندن درگذشت.

حماسه ملبورن
بازی پلی‌آف آسیا-اقیانوسیه در دور مقدماتی جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ فرانسه بین ایران و استرالیا، در تاریخ‌های یکم و هشتم آذر ۱۳۷۶ (۲۲ و ۲۹ نوامبر سال ۱۹۹۷ میلادی) به‌صورت رفت‌وبرگشت برگزار شد. در پایان این دو بازی، تیم ایران با قانون گل‌زده در خانه حریف (به‌خصوص گل تماشایی خداداد عزیزی) به‌عنوان برنده نهایی به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه راه یافت. این بازی در ایران حماسه ملبورن نامیده می‌شود.

نظر شما