شناسهٔ خبر: 51054052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ورود مسافر از ۶کشور آفریقایی به کشور ممنوع شد

تدابیر ایران برای مقابله با «اومیکرون»

دنیای‌اقتصاد : در شرایطی که خبرها از شیوع سویه جدید کرونا در برخی کشورها حکایت دارد، روز گذشته رئیس‌جمهور بر جدیت و دقت در کنترل مرزهای زمینی، هوایی و دریایی تاکید کرد و گفت: کنترل تردد از مرزها، به‌ویژه مرزهای شرقی کشور، ضروری است و باید در کنار قرنطینه با دقت و حساسیت انجام شود.

صاحب‌خبر -

ابراهیم رئیسی با اشاره به خارج شدن همه شهرها از وضعیت قرمز کرونایی در این مقطع، آن را از آثار تزریق ۸۴درصدی دز اول و حدود ۷۰درصدی دز دوم واکسن کرونا دانست و اعلام کرد که این کار باید تا رسیدن به شرایط مطلوب و اطمینان‌بخش ادامه یابد.

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین بر تزریق دز سوم واکسن برای کادر درمان و افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌‌‌ای تاکید کرد و از شهرداری‌‌‌ها و مسوولان شهری خواست نسبت به رعایت اصول بهداشتی در ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری، به‌ویژه در مترو و اتوبوس، حساس باشند. به گزارش «ایسنا»‌‌‌، رئیسی با تاکید بر رعایت اصول و شیوه‌نامه‌‌‌های بهداشتی، اظهار کرد: به توصیه دانشمندان و متخصصان، مراعات دستورالعمل‌‌‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌‌‌ها و عادی‌انگاری همچنان ضروری است و نباید از آن غافل بود. رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از فراهم شدن زمینه بازگشایی حضوری مدارس، تصریح کرد: بر اساس گزارش‌‌‌های رسیده، تعدادی از مدارس تجهیزات و تهویه مناسب ندارند که باید به‌سرعت این امر پیگیری و برطرف شود.

  امروز، تصمیم‌گیری در مورد «اومیکرون»

سویه جدید ویروس‌کرونا موسوم به «اومیکرون» به نگرانی جدید جهانی تبدیل شده است. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پس از برگزاری نشست غیرعلنی در روز جمعه، این ویروس جهش‌یافته را «اومیکرون» (Omicron) نام‌گذاری کرده و آن را در گروه ویروس‌‌‌های «نگران‌کننده» طبقه‌بندی کردند.

در این خصوص، روز گذشته حمید سوری درگفت‌وگو با «ایسنا»، درباره جهش جدید ویروس کرونا، با بیان اینکه سویه جدید جزو جهش‌‌‌های مهم کووید-۱۹ شناخته شده و عملا حدود ۳۰ جهش بر آن صورت گرفته است، از دوبرابر شدن موارد ابتلا در آفریقا در عرض یک‌هفته خبر داد.

این اپیدمیولوژیست افزود: در مورد میزان کشندگی این جهش جدید، اطلاعات جسته و گریخته است و فعلا نمی‌توان قضاوت زیادی کرد. همچنین برای اینکه ببینیم واکسن‌‌‌های موجود می‌توانند در برابر این جهش پاسخگو باشند، به چند هفته زمان نیاز داریم تا نتایج عیان شود؛ ولی آنچه‌‌‌ تابه‌حال در مورد واریانت جدید تحت عنوان «اومیکرون» می‌‌‌دانیم، این است که قدرت بیماری‌زایی زیادی دارد و بیشتر گروه‌‌‌های سنی جوان‌تر را هدف قرار می‌دهد.

سوری تاکید کرد: مواردی از طغیان این سویه جدید حداقل در هفت کشور آفریقایی دیده شده و در کشورهای اروپایی نظیر انگلستان و بلژیک هم به صورت پراکنده مواردی از این ویروس مشاهده شده است.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که واریانت «اومیکرون» در کشورهای همسایه ما هم وجود داشته باشد و ممکن است به کشور ما هم وارد شود.

از سوی دیگر، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد سویه جدید کرونا (اومیکرون) تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: «اومیکرون» واکسن‌گریز است.

مسعود مردانی تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سویه جدید کرونا باید در کشور به‌صورت سختگیرانه انجام شود و رعایت شیوه‌‌‌نامه‌‌‌های بهداشتی ضروری و الزامی است. به گزارش «ایرنا»، وی اظهار کرد: جهش‌های کروموزومی سویه جدید کرونا دو برابر دلتا ویروس است و سرعت انتشار آن بسیار بالاست. اکنون این سویه جدید در مکزیک و هنگ‌کنگ نیز شیوع یافته و همه‌گیری آن خطرناک است.

  ممنوعیت سفر از کشورهای درگیر «اومیکرون»

همزمان، روز گذشته دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مصوبات این ستاد برای مقابله با جهش جدید «اومیکرون» را تشریح کرد.

حسین قاسمی در گفت‌‌‌وگو با «ایلنا» از تصویب ممنوعیت سفر مسافران از کشورهای درگیر سویه جدید کرونا در این جلسه خبر داد و گفت: ما به پنج‌کشور آفریقایی درگیر این سویه جدید پرواز مستقیم نداریم، اما امکان اینکه افرادی با پروازهای غیرمستقیم یا برای سفر به ایران یا به صورت ترانزیت به ایران وارد شوند و به کشورهای دیگر بروند، وجود دارد.

همچنین محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: مردم از سفر به کشورهای جنوب آفریقا شامل آفریقای جنوبی، زیمبابوه، نامیبیا، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی خودداری کنند. وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که از ورود افراد غیر‌ایرانی از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی ممانعت خواهد کرد. ایرانیانی هم که قصد سفر به این کشورها را دارند، باید تا دو نوبت تست PCR منفی داشته باشند و تا ۱۴روز در قرنطینه مرزی بمانند. در همین خصوص حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌‌‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی با اشاره به شیوع سویه جدید ویروس کرونا از جنوب آفریقا، گفت: پرواز مستقیمی از قاره آفریقا به ایران نداریم و در صورت نیاز محدودیت‌های پروازی از کشورهایی که سویه جدید در آنها در حال گسترش است، اتخاذ می‌شود.

  اطلاعیه سفارت ایران

درهمین حال به گزارش «ایرنا»، سفارت جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا، طی اطلاعیه‌‌ای خطاب به ایرانیان مقیم و غیرمقیم در کشورهای جنوب آفریقا اعلام کرد: با توجه به مشاهده سویه جدید کرونا در ۶ کشور جنوب آفریقا شامل آفریقای جنوبی، زیمبابوه، نامیبیا، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی و لغو پرواز برخی شرکت‌‌های هوایی و نیز محدودیت‌‌هایی که در این کشورها ایجاد شده و ممکن است موجب ایجاد مشکلاتی به‌ویژه در زمینه بازگشت ایرانیان به میهن شود، ‌‌از ایرانیان عزیز در آفریقای جنوبی و کشورهای جنوب آفریقا تقاضا داریم ضمن حفظ آرامش و رعایت دقیق پروتکل‌‌های بهداشتی اعلام شده توسط کشورهای محل اقامت، چنانچه درباره اقامتشان در این شرایط یا هر مورد دیگری متاثر از این وضعیت مشکلی برای ایشان ایجاد شد، حتما با سفارت و به‌ویژه بخش کنسولی تماس حاصل نمایند.

  تلفات در ۱۰ استان صفر یا یک شد

در کنار نگرانی‌ها از شیوع سویه جدید کرونا، وزارت بهداشت اعلام کرد که مرگ و میر ناشی از کرونا در ۱۰استان کشور طی شبانه‌روز گذشته صفر یا یک بوده است. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته ۳‌هزار و ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۸۳نفر از آنها بستری شدند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، ۸۷نفر نیز در شبانه‌روز گذشته قربانی کرونا شدند. از سوی دیگر، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران درخصوص وضعیت بیماری در پایتخت، اظهار کرد: به جز افزایش مختصر در یکی از شهرهای شرقی استان تهران، مابقی شهرهای استان کاهش آمار را نشان می‌دهند و در حال حاضر میزان بستری بیماران در استان تهران نسبت به هفته گذشته نزدیک به ۱۲‌درصد کاهش داشته است. به گزارش  خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته  در استان‌های هرمزگان، بوشهر و زنجان هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت نشد.همچنین استان‌های لرستان، کرمانشاه، گلستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، ایلام و اردبیل، فقط یک مورد مرگ و میر بیماران کرونایی را گزارش کردند.

 

نظر شما