شناسهٔ خبر: 51027027 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سمیعی:

سازمان لیگ در تبلیغات محیطی، تعاملی با استقلال نکرد

معاون حقوقی باشگاه استقلال در خصوص اختلافات این باشگاه با سازمان لیگ فوتبال در زمینه تبلیغات محیطی توضیحاتی را بیان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرشید سمیعی، معاون حقوقی باشگاه استقلال درباره خواسته‌های این باشگاه اظهار داشت: این که باشگاه‌ها از چه راهی درآمد کسب می‌کنند، در فوتبال دنیا مشخص است. یکی از دلایل تضعیف تیم‌های ایرانی در مسابقات قاره ای، این است که باشگاه‌های ما درآمد مشخصی ندارند و هر سال درگیر این مسئله هستند. البته تیم‌های صنعتی چنین مشکلی را ندارند و بحث آن‌ها متفاوت است. بحث تبلیغات، به ویژه تبلیغات محیطی یکی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها است، اما آمار و اسناد نشان می‌دهند که باشگاه استقلال در سال‌های گذشته هیچ وقت از این حق خود برخوردار نبوده است.

سمیعی در ادامه گفت: مجموع درآمد فصل گذشته استقلال از تبلیغات محیطی ۵ میلیارد تومان شد که البته این پول را به باشگاه ندادند. ما در یک بازی توانستیم بیش‌تر از ۵ میلیارد تومان فصل گذشته درآمدزایی از تبلیغات محیطی داشته باشیم. ما به راحتی می‌توانیم درآمد خوبی از این راه کسب کنیم که کمک خوبی برای باشگاه استقلال باشد.

مسئولان سازمان لیگ پیش بینی ما از درآمد تبلیغات محیطی را غیر واقعی دانستند 

سمیعی درباره بدهی‌های باشگاه استقلال گفت: وقتی تیم مدیریتی جدید آمد، باشگاه بدهی وحشتناکی داشت. حدود ۲/ ۵ میلیون دلار بدهی خارجی و بیش از ۳۰ میلیارد تومان بدهی داخلی داریم. پرونده و مشکلات حقوقی بی شماری داریم. نمی‌توانیم بگوییم مشکلات تقصیر مدیر سابق است، زیرا این مشکلات به مرور ایجاد شده اند. بدهی مالیاتی هنگفت در کنار بدهی به تامین اجتماعی، ظرف یک یا ۲ سال ایجاد نشده است. ما وارث بدهی‌های بسیار زیادی هستیم که از سال‌های گذشته ایجاد شده اند. ما انتظاری از کسی نداریم و دست جلوی وزارت ورزش دراز نمی‌کنیم، زیرا این نهاد بودجه کم و مشکلات فراوانی دارد.

معاون حقوقی باشگاه استقلال افزود: آن زمان که برخی قرارداد‌ها امضا و برای باشگاه تعهد و بدهی ایجاد شد، ما سِمتی در باشگاه نداشتیم؛ اما اکنون هستیم و تلاش می‌کنیم ضمن پرداخت بدهی ها، شرایط را به گونه‌ای ساماندهی کنیم که حتی اگر خودمان هم در استقلال نبودیم، مسئولان بعدی باشگاه بتوانند رقم بازپرداخت بدهی‌ها را ادامه دهند. وقتی ما می‌گفتیم می‌توانیم از تبلیغات محیطی درآمد خوبی کسب کنیم و مبلغ پیش بینی شده خودمان را می‌گفتیم، درودگر و همکارانش در سازمان لیگ می‌گفتند که این مبلغ رویایی و غیر واقعی است. با این حال دیدیم که در همان بازی اول که تبلیغات محیطی دست باشگاه بود، ما توانستیم درآمدی بیشتر از ۵ میلیارد تومان که سازمان لیگ برای یک فصل محاسبه کرده بود را به دست بیاوریم.

سازمان لیگ خواهان ۱۰۰ درصد ضمانت نامه بانکی شد 

سمیعی در واکنش به صحبت‌های درودگر، مسئول اقتصادی سازمان لیگ مبنی بر این که سپردن تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها خلاف قانون است و سازمان لیگ برای همکاری با باشگاه‌ها حاضر شده در این مورد قانون را دور بزند، گفت: اصلا بحث دور زدن قانون مطرح نبود. در جلسه‌ای که با حضور بهاروند و علیپور در دفتر مددی در ورزشگاه آزادی برگزار شد و درودگر در آن حضور نداشت، توافق کردیم که طبق قانون پیش برویم. قرار شد بهاروند امضای اعضای هیئت رئیسه سازمان لیگ را جمع کند تا کار انجام شود. سه شنبه هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت ورزش برگزار شد و در آن جلسه تمامی مسائل حل و فصل شد. تنها مسئله‌ای که باقی ماند، این بود که مشاور حقوقی سازمان لیگ به کارگزار گفت که باید ۱۰۰ درصد حق سازمان لیگ را فقط ضمانت نامه بانکی بدهد. حتی معاون وزیر ورزش گفت که طبق قانون کارگزار باید ضمانت نامه بانکی ۱۰ درصد حق را بدهد، اما مشاور حقوقی سازمان لیگ در پاسخ او گفت :"ما تعیین می‌کنیم ضمانت نامه چقدر باشد. " معاون وزیر از نهاد‌های مربوطه استعلام گرفت که چقدر ضمانت نامه باید به سازمان لیگ داده شود و قرار شد تا زمان ارائه جواب از سوی نهاد‌های بالادستی، منتظر بمانیم تا پس از آن ضمانت نامه صادر شود. پاسخ روز دوشنبه، یکم آذرماه داده شد.

سازمان لیگ باید تکلیف باشگاه استقلال را مشخص کند 

او افزود: روند صدور ضمانت نامه بانکی مانند تسهیلات است و بانک بین ۴۳ تا ۶۳ مدرک برای این کار دریافت می‌کند. به همین دلیل این کار زمان بر است و ضمانت نامه ۱۰۰ درصدی که سازمان لیگ درخواست کرده بود و حدود ۳۹ میلیارد تومان می‌شد، در حد شعبه نیست و باید به ارکان اعتباری سرپرستی ارجاع داده شود. اگر مبلغ حتی هزار تومان بالاتر از حد اعتباری سرپرستی باشد، باید به ارکان اعتباری کل بانک سپرده شود. وقتی جلسه سه شنبه برگزار شد، مسئولان سازمان لیگ چگونه شنبه را برای ارائه ضمانت نامه بانکی تعیین کردند؟ پنجشنبه و جمعه که تعطیل بود و این کار ظرف یک روز کاری انجام نمی‌شود. برای ضمانت نامه بانکی ۱۰، ۲۰ درصد ودیعه باید داد و بقیه ضمانت ملکی است. مگر همان موقع کارگزار نامه از بانک نداده بود که کار در حال انجام است؟ همان موقع بانک به سازمان لیگ نامه زد و اعلام کرد که در حال صدور ضمانت نامه است.

سمیعی در ادامه عنوان کرد: دوشنبه صبح باشگاه استقلال نامه زد و اعلام کرد که کارگزار کار‌ها را انجام داده و ضمانت نامه بانکی آماده صدور است. برای صدور ضمانت نامه، ذی نفع باید موافقت خود با ضمانت شخص ثالث را به بانک اعلام کند و اگر قرارداد میان طرفین امضا نشده، شکل قرارداد باید به اطلاع بانک برسد. یکم آذرماه به بهاروند نامه زدیم و گفتیم که ضمانت نامه آماده صدور است، لطفا موافقت خودتان را به بانک اعلام کنید. پاسخی صادر نشد و ما وزارت ورزش را در جریان تمام اتفاقات قرار دادیم. روز گذشته دوباره به سازمان لیگ نامه زدیم و پرسیدیم که چرا شما فرم قرارداد را به ما نمی‌دهید تا ضمانت نامه صادر شود. با این حال هیچ تعاملی با ما نشد. وقتی سازمان لیگ نمی‌خواهد ذی نفع ضمانت نامه باشد، مگر صدور ضمانت نامه به زور ممکن است؟

معاون حقوقی باشگاه استقلال عنوان کرد: سازمان لیگ باید تکلیف باشگاه استقلال را مشخص کند. از یک طرف آل اسحاق می‌گوید ۱۰۰ درصد ضمانت نامه بانکی می‌خواهیم، از طرف دیگر درودگر می‌گوید ما ۱۰ درصد ضمانت نامه می‌خواهیم. وزارت ورزش هم متوجه نشد قضیه چیست و به سازمان لیگ اعلام کرد ۱۰۰ درصد ضمانت را بگیرد، اما ضمانت نامه بانکی طبق قانون باید ۱۰ درصد باشد.

سازمان لیگ با رقیب حامی مالی باشگاه استقلال قرارداد انحصاری بست 

سمیعی در ادامه صحبت هایش خاطر نشان کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت ورزش و سازمان لیگ داشتیم، صحبت‌های خوبی انجام شد. بهاروند در آن جلسه به علی نژاد گفت که سازمان لیگ با ۳ شرکت به مبلغ ۲۳ میلیارد تومان قرارداد بسته است. قرار شد تبلیغات این شرکت‌ها در تبلیغات ما انجام شود که سازمان لیگ متضرر نشود. مسئولان سازمان لیگ وقتی فهمیدند حامی مالی اصلی ما کدام شرکت است، بلافاصله رفتند با رقیبب قرارداد بستند. البته اکنون مدعی هستند که از قبل با آن شرکت قرارداد بسته بودند، اما واقعیت این است که پس از این که فهمیدند ما با کدام شرکت قرارداد بسته ایم، با حامی رقیب قرارداد امضا کردند. تمامی اشخاصی که در آن جلسه حضور داشتند، می‌دانند که هیچ صحبتی از حامی رقیب نبود و بهاروند هم چند بار تاکید کرد که به جز قرارداد با ۳ شرکت، با هیچ شرکت دیگری قرارداد امضا نکرده است.

سازمان لیگ پاسخ نامه‌های باشگاه استقلال را نداد تا ضمانت نامه صادر نشود 

معاون حقوقی باشگاه استقلال در واکنش به صحبت‌های درودگر مبنی بر این که تا زمانی که سازمان بازرسی کل کشور میزان ضمانت نامه را اعلام نکرده است، سازمان لیگ نمی‌تواند پاسخ نامه باشگاه استقلال را بدهد گفت: از سازمان لیگ درخواست کردیم پنجشنبه فرمت قرارداد را برای باشگاه استقلال بفرستند که قبول نکردند و دلیلشان هم این بود که وقت ندارند، اما همان روز بیانیه صادر کردند. حتی دوشنبه که سازمان بازرسی کل کشور پاسخ سازمان لیگ را داد، سازمان لیگ پاسخی برای نامه ما ارسال نکرد. تا همین حالا هم سازمان لیگ پاسخ نامه باشگاه استقلال را نداده است.

او افزود: سه شنبه جلسه برگزار شد و ما دوشنبه به سازمان لیگ نامه زدیم که ضمانت نامه بانکی برای تبلیغات محیطی آماده است. ما به سازمان لیگ گفتیم که فقط فرمت قرارداد را به ما بدهید. همه کسانی که به هر نحوی با بانک ارتباط دارند، می‌دانند که برای ارائه ضمانت نامه بانکی، ذی نفع باید اعلام آمادگی و موافقت کند. ضمانت نامه انواع گوناگونی دارد و بانک فرمت قرارداد را می‌خواهید تا آن را با ضمانت نامه تطبیق دهد. سازمان لیگ هم از این رویه بانکی اطلاع داشت، اما فرم قرارداد را به باشگاه استقلال نداد. سازمان لیگ تا فرم قرارداد را ندهد و خودش را به عنوان ذی نفع به بانک معرفی نکند، امکان صدور رضایت نامه نیست. حتی سازمان لیگ برای دریافت سهم خود از تبلیغات محیطی که ابتدا قرار بود ۲۰ درصد باشد، اما سپس خواهان ۳۰ درصد شد و ما مخالفت نکردیم تا کار پیش برود، هم شماره حساب نداد.

سمیعی در ادامه گفت: درودگر اگر صادق است، چرا آمار تبلیغات محیطی در ۵ سال گذشته را منتشر نمی‌کند؟ مگر غیر از این است که سازمان لیگ سال ۹۸ تنها ۲ درصد ضمانت نامه بانکی برای تبلیغات محیطی دریافت کرد؟ چرا سازمان لیگ شفاف سازی نمی‌کند که بابت تبلیغات محیطی چقدر به باشگاه‌ها پول داده است و این که اکنون نمی‌شود بیشتر از آن مبلغ کسب درآمد کرد؟ مگر می‌شود باشگاه استقلال با این همه هوادار و برندی که دارد، تنها ۵ میلیارد تومان درآمد از تبلیغات محیطی داشته باشد که تازه آن را هم نداده اند. سازمان لیگ تاکنون هیچ گونه همکاری با باشگاه استقلال نکرده است.

انتهای پیام /

نظر شما