شناسهٔ خبر: 50938820 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدارگرد خورشیدی پیش از ماموریت اصلی به زمین باز می‌گردد

مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا قبل از اجرای کاوش در خورشید به سیاره زمین باز می‌ گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ucl.ac.uk، فضاپیمای آژانس فضایی اروپا (ESA) که حامل ابزار‌های پیشنهادی، طراحی و ساخته شده در UCL است، در حال بازگشت به سیاره زمین برای عبور از ابر‌های زباله‌های فضایی قبل از شروع ماموریت اصلی خود برای کاوش در خورشید است. خطرناک‌ترین پرواز بر فراز کره زمین که توسط یک ماموریت علمی فضایی طراحی شده قرار است در تاریخ ۲۷ نوامبر انجام شود. در ساعت ۰۴:۳۰ به وقت گرینویچ، فضاپیما در نزدیکترین فاصله خود و ۴۶۰ کیلومتر بالاتر از شمال آفریقا و جزایر قناری قرار خواهد گرفت. این تقریباً به اندازه مدار ایستگاه فضایی بین المللی است. این مانور برای کاهش انرژی فضاپیما و ردیف کردن آن برای نزدیک شدن به خورشید ضروری، اما با خطر همراه است.

فضاپیمای آژانس فضایی اروپا

فضاپیما  از کجا عبور می کند؟

پروفسور لوسی گرین از آزمایشگاه علوم فضایی UCL Mullard گفت:" زباله‌های فضایی نگران کننده هستند و تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است. ماهواره اخیر روسی که عمداً به هزاران قطعه منهدم شد، نشان از وخیم بودن اوضاع دارد. عبور مدارگرد خورشیدی از نزدیکی زمین بسیار مهم است. این فضاپیما باید از دو ناحیه مداری عبور کند که هرکدام از زباله‌های فضایی پر شده اند. اولی حلقه ثابت ماهواره‌ها در ۳۶ هزار کیلومتری و دومی مجموعه مدار‌های پایین سیاره زمین در حدود ۴۰۰ کیلومتری است. در نتیجه، خطر برخورد وجود دارد. تیم عملیاتی Solar Orbiter وضعیت را به دقت زیر نظر دارند و اگر خطری وجود داشته باشد، مسیر فضاپیما را تغییر خواهند داد."

شروع فاز علمی فضاپیما

مدارگرد خورشیدی در ماه مارس نزدیکترین عبور خود را از خورشید انجام خواهد داد. اولین گذر آن، به نام حضیض در ژوئن ۲۰۲۰ انجام شد و فضاپیما به فاصله ۷۷ میلیون کیلومتری خورشید نزدیک شد. این بار، مدارگرد خورشیدی به فاصله ۵۰ میلیون کیلومتری یعنی یک سوم فاصله بین خورشید و زمین نزدیک می‌شود که دستاورد قابل توجهی است. دانشمندان UCL در طراحی دو ابزار فضاپیما نقش اصلی دارند؛ تصویرگر فرابنفش شدید (EUI)، مجموعه‌ای از تلسکوپ‌ها که تصاویری از لایه‌های سرد و گرم جو خورشید و تاج آن را ارائه می‌دهند و تحلیلگر باد خورشیدی (SWA).

خورشید

پروفسور کریس اوون از آزمایشگاه علوم فضایی UCL Mullard گفت:" پرواز زمین نشان دهنده انتقال ماموریت مدارگرد خورشیدی از "فاز کروز" به عملیات "ماموریت اسمی" است. در این مرحله جدید، ردیابی فضاپیما توسط شبکه فضایی عمیق و دانلود داده‌های ثبت‌شده روزانه افزایش می‌یابد، اما مهم‌تر از آن، ما این فرصت را داریم که شروع یکپارچه و هماهنگ کل محموله، متشکل از ۱۰ ابزار مجزا را نظاره کنیم. اولین مجموعه از کمپین‌ها، از جمله یک کمپین که توسط اعضای تیم‌های EUI و SWA در MSSL هماهنگ شده است، در طی توقف بعدی حضیض در ماه مارس اجرا خواهد شد."

تفاوت این مدارگرد با کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا 

آتش کمپ‌ها می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد اینکه چگونه اتمسفر بیرونی خورشید دمای میلیون درجه‌ای دارد، در حالی که دمای سطح آن هزاران درجه است را آشکار کند. البته این مدارگرد خورشیدی به دلیل طراحی خاص خود به اندازه کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا به خورشید نزدیک نمی‌شود، زیرا نه تنها آنچه را که در باد خورشیدی اتفاق می‌افتد، اندازه گیری می‌کند بلکه تلسکوپ‌های آن می‌توانند به خورشید نگاه کنند، بدون اینکه در اثر گرما از بین بروند. سپس این دو مجموعه داده را می‌توان برای پیوند فعالیت در سطح خورشید با آب و هوای فضایی اطراف فضاپیما مقایسه کرد.

ماموریت فضایی

سرعت این فضاپیما حدود ۰.۳ درجه در ثانیه و کمی بیش از نیمی از قطر ظاهری ماه در هر ثانیه است. این پرواز همچنین فرصتی بی نظیر برای مطالعه میدان مغناطیسی زمین ارائه می‌دهد، زیرا میدان مغناطیسی رابط جو ما با باد خورشیدی است. چهار ماهواره Cluster که شامل ابزار طراحی و ساخته شده در UCL است در ارتفاع ۶۰ هزار کیلومتری قرار دارند و سه فضاپیمای Swarm در ۴۰۰ کیلومتری تعبیه شده اند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما