شناسهٔ خبر: 50785424 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

از قدر دانستن نعمت حیات؛ تا اهدای عضو برای نجات

برخی با رضایت به اهدای عضو عزیزانشان به دیگران حیات می‌بخشند و برخی دیگر ناخواسته با رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی سلامتی و جان دیگران را به خطر می‌اندازند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ چند روز پیش تلاشی گسترده صورت گرفت تا با پیوند قلبی سالم به بدن کودکی با نارسایی قلبی؛ او را از مرگ نجات دهند؛ والدین سما به جای خاک کردن اعضای قابل استفاده فرزندشان؛ زندگی دوباره‌ای به ۴ کودک دیگر دادند.
 
<div id="video-display-embed-code_7246592"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3276647/7246592?width=400&height=300"></script></div>
 
از مدیر عامل انجمن اهدای عضو پرسیدم تعدادی از جان باختگان کرونایی کارت اهدای عضو داشتند آیا راهی برای استفاده از اعضای پیکر این جانباختگان وجود ندارد؟ گفت: به هیچ عنوان فردی که حتی مشکوک به کرونا باشد امکان اهدای عضو ندارد، زیرا حتی اگر یک ویروس در بدن اهدا کننده باشد و به بدن گیرنده انتقال یابد قطعا فرد می‌میرد. 
خانم دکتر نجفی زاده افزود: تشخیص سالم یا کرونایی بودن بدن اهدا کننده باعث دردسر و دو سه برابر شدن کار تیم‌های اهدای عضو شده تا مطمئن بشوند که فرد حتی یک ویروس هم در بدنش ندارد و از زمانی که مرگ مغزی شناسایی می‌شود تا زمانی که به اهدا برسد برای اطمینان از سلامت فرد زمانی زیادی می‌برد. 
وی گفت: جای تأسف دارد عزیزانی که در اثر کرونا فوت کردند و واقعا قابل پیشگیری بوده و امکان اینکه با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرونا نمی‌گرفتند وجود داشته است، ولی جای تأسف دیگر برای انجمن اهدای عضو این است که اعضای این افراد قابل اهدا نیست و ضرر دوجانبه است. 
 
*مرگ‌های کرونایی مرگی غریبانه و پیکری که جز دفن به هیچ کار دیگری نمی‌آید
در حالی خیلی‌ها در صف دریافت عضو پیوندی جان می‌بازند که برخی از هموطنان به دست خودشان و با رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی خود را به کشتن می‌دهند. در حالی که در شرایط ناپایدار بیماری که کرونا منتظر غفلت ماست می‌توان با اقدامات پیشگیرانه ساده، نعمت سلامتی و حیات را پاس داشت. 
 
* ((ومن احیا‌ها فکانما احیاالناس جمیعا))
(هرکس نفسی را به ناحق بکشد گویا همه مردم را کشته و هرکس نفسی را از مرگ نجات دهد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده) (سوره مائده آیه ۳۲)

برچسب‌ها:

نظر شما