شناسهٔ خبر: 50624817 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جودو، اسیر جنگ داخلی و بی تدبیری که نگران کننده است

در شرایطی که جودوی ایران برای رفع مشکلاتش نیازمند آرامش است، به نظر می‌رسد این رشته اسیر جنگ داخلی شده و دچار روند سقوطی شده.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، داستان جودوی ایران با فدراسیون جهانی و تعلیق فدراسیون کشورمان هنوز به سرانجام نرسیده است. طبق خبرهایی رسیده، دادگاه حکمیت ورزش باید روز سوم آذر ماه نظر خود را در خصوص شرایط فدراسیون اعلام کند. در این مدت رایزنی‌های زیادی صورت گرفت تا در نهایت رای پرونده به سود ایران صادر شود.

بعد از مدت‌ها انتظار و دفاعیاتی که ایران در پرونده تعلیق از سوی فدراسیون جهانی جودو انجام داد، دادگاه CAS این رای را باطل و پرونده را به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی بازگرداند. این موضوع باعث شد تا جودوکاران ایرانی بتوانند بعد از مدت‌ها غیبت در میادین بین المللی، در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کنند و حتی با توجه به امتیازاتی که محمد محمدی بریمانلو به دست آورد، سهمیه المپیک توکیو را هم کسب کرد.

با تمام این شرایط پرونده بسته نشد و پس از کش و قوس‌های فراوان، جودوی ایران 4 سال تعلیق شد و این حکم تا شهریور ماه 1402 هم ادامه خواهد داشت. این تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون جهانی در پی اتفاقاتی که در مسابقات جهانی 2019 ژاپن برای سعید ملایی رخ داد، صادر شد و شوک بزرگی برای این رشته المپیکی به شمار می‌رود.

حالا دادگاه حکمیت ورزش طی ارسال نامه‌ای به فدراسیون، سوم آذرماه را زمان رسیدگی به پرونده شکایت از رای کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو را اعلام کرد. پس از اینکه در پرونده ابتدایی، تعلیق دائم برای جودو ایران با پیش شرط مشخص شد، رای از سوی دادگاه حکمیت ورزش باطل اعلام شد و پرونده به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی ارجاع شد.

پس از آن کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، نهم اردیبهشت ماه سال جاری، فدراسیون ایران را به مدت 4 سال (از سپتامبر 2019 تا سپتامبر 2023) از حضور در تمام رویدادهای بین المللی محروم کرد. بلافاصله تیم حقوقی فدراسیون کشورمان شکایت دیگری را در دادگاه حکمیت ورزش علیه رای کمیته انضباطی فدراسیون جهانی به ثبت رساندند. بعد از آن لوایح هر دو طرف به دادگاه حکمیت ارائه شد و سرانجام داوران پس از رسیدگی، طی نامه‌ای سوم آذرماه را به صورت ویدیو کنفرانس زمان رسیدگی به پرونده اعلام کردند.

در شرایطی که اهالی این رشته تصور می‌کردند شرایط برای جودوی ایران درحال بهبود است، اظهارات عجیب و دور از انتظار رئیس فدراسیون همه چیز را بهم ریخت. آرش میراسماعیلی در بخش خبری صداوسیما اظهار داشت: "صالحی امیری نامه‌ای را بدون اجازه و هماهنگی ما به فدراسیون جهانی ارسال کرده که این کار جای تعجب دارد. ما دوست داریم همصدا باشیم، اما ناگهان متوجه این نامه شدیم. یکصدا بودن ما مهم است، اما بدون هماهنگی با بنده نامه‌ای به فدراسیون جهانی ارسال شده است. دلیل این کار را نمی‌دانم. امیدوارم مسئولان بتوانند جوابگوی این موضوع باشند."

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارسال این نامه می‌تواند به ضرر ایران باشد یا خیر، خاطرنشان کرد: "هفته گذشته با مسئولان فدراسیون جهانی صحبت کردم و با آنها در ارتباط هستم. همه باید با هماهنگی پیش برویم و اگر قرار بر ارسال نامه‌ای هست، باید با تیم حقوقی مشورت شود. تقریباً 4-5 هزار امضا از جودوکاران ایرانی جمع کرده و قرار بود کمیته ملی المپیک آن را به IOC ارسال کند، اما متاسفانه نامه‌ای ملتمسانه بدون هماهنگی ما به فدراسیون جهانی ارسال شد که شاید در روند پرونده تاثیر داشته باشد. روز سوم آذر برای ما بسیار حساس است و هر اقدام و صحبتی می‌تواند روی رای تاثیرگذار باشد."

در شرایطی که فدراسیون جودو برای حل مشکلات خود نیاز به آرامش دارد، رئیس فدراسیون لباس رزم به تن کرده و با مسئولان داخلی وارد جنگ شده است. شاید بخشی از اظهارات میراسماعیلی درست باشد، اما مدل بیان و زمان بیان آنها دور از انتظار بود. در اینکه مسئولان کمیته ملی المپیک هم در تلاش هستند تا تعلیق برداشته شود، شکی نیست، اما گویا رئیس فدراسیون به این موضوع باور ندارد و می‌خواهد خودش را قهرمان ماجرا نشان دهد!

به عقیده بسیاری از کارشناسان حقوقی، نامه‌ای که به فدراسیون جهانی ارسال شده، اصلاً لحن ملتمسانه ندارد و رسمی نگارش شده است. رئیس فدراسیون که اعتقاد به همصدایی دارد، خودش به دنبال تک نوازی است و هیچ شخص یا ارگانی را برای حل پرونده قبول ندارد که این می‌تواند بزرگترین صدمات را به این رشته بزند. بی‌تردید راه اندازی جنگ داخلی خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت و در نهایت به ضرر کشورمان خاتمه پیدا خواهد کرد.

با توجه به حساسیت این پرونده، اشراف مسئولان جهانی و سایر ارگان‌های بین‌المللی به اخبار و اتفاقات داخلی کشورمان، شاید بهتر باشد تا افراد درگیر حتی اگر با هم مشکل دارند، ظاهر را حذف کنند؛ نه اینکه با اظهارات بی‌موقع آب به آسیاب بریزند. شاید با برگزاری یک جلسه ساده بین مسئولان کمیته ملی المپیک و فدراسیون کار به اینجا نمی‌رسید و اوضاع خیلی بهتر پیش می‌رفت. در حال حاضر اهالی جودو امیدوارند شرایط به گونه‌ای پیش برود که در نهایت به سود فدراسیون ایران خاتمه پیدا کند که این نیز نیازمند تدبیر و رفتار منطقی است.

انتهای پیام/

نظر شما