شناسهٔ خبر: 50612904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری مطرح کرد:

تسهیل صدور مجوزها و اعطای تسهیلات برای رونق کسب و کار

اقتصاد ایران: مشهد-معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفت: از تسهیل صدور مجوزها و اعطای تسهیلات برای رونق کسب و کار به ویژه در روستاها فروگذار نمی‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، انسیه خزعلی در دیدار با زنان فعال و نمایندگان تشکل‌های مختلف حوزه زنان در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: درصدد ارتقای جایگاه و قدرت اجرایی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از طریق احیای ستاد ملی زنان و خانواده هستیم.

 
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفت: ستاد ملی زنان و خانواده در هشت سال گذشته فقط سه نشست برگزار کرده که آن نشست‌ها نیز در حد مطلوب نبوده است.
 
وی با تاکید بر اینکه دولت باید مردمی و ایران نیز قوی باشد، ادامه داد: باید دست به دست هم بدهیم تا دولت، مردمی بودن خود را ثابت کند، زمانی که دولت همه توانش را برای حمایت مردم بگذارد، قوی خواهد شد و با همبستگی و هم افزایی می‌توان کارهای بزرگ انجام داد.
 
خزعلی خاطرنشان کرد: در صورتی که ستاد ملی زنان و خانواده احیا شود مصوبات آن می تواند حرکت جدیدی در مسیر تحول آفرینی حوزه زنان و خانواده ایجاد کند چرا که وزیران مختلف عضو این ستاد هستند و حضور و مشارکت آنان می‌تواند ضمانت اجرایی برای مصوبات ستاد باشد. 
 
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری افزود: مصوبات ستاد ملی زنان و خانواده به طور قطع در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب خواهد بود تا نظریه ها در این بیانیه را به مرحله اجرا برساند.
 
وی ادامه داد: یکی از تاکیدات رییس‌جمهوری این است که به جای پرداختن به انجام پژوهش های موازی طرح‌های کاربردی ارائه و اجرا شود تا از این طریق بتوان تغییر در وضعیت زنان ایجاد کرد.
 
خزعلی گفت: باید جایگاه اداره کل امور زنان و خانواده استانداری ها ارتقا یابد تا بتوان آنها را از بودجه مناسب و مشخص بهره مند کرد و در این راستا معاونت امور زنان و خانواده رییس‌ جمهوری همه پیشنهادات خود را در قالب هفت ماده تنظیم و به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.
 
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری به تدوین طرح جامع پیرامون مسائل زنان و خانواده در معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری اشاره و بیان کرد: در این طرح جامع کل مسائل و مشکلات زنان در ۲ بخش خلاصه شده که بخش اول شامل توانمند کردن زنان در حوزه کارآفرینی، اشتغال، مهارت زندگی و کسب و کار است و بخش دوم طرح نیز به تبیین توانمندی های مختلف اجتماعی و اقتصادی زنان پرداخته تا این مهم از طریق خود جامعه زنان در استان‌ها اجرایی شود.
 
 وی پشتیبانی از زنان برای توانمند سازی آنان را رویکرد مهم معاونت امور بانوان و خانواده دانست و گفت: بیش از ۵۰ درصد اشتغال روستایی در اغلب استان ها از جمله خراسان رضوی توسط زنان ایجاد شده است و تلاش این معاونت نیز اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار به منظور عزتمندانه زندگی کردن آنان است تا بتوان از طریق آن خود و خانواده شان را توانمند کنند.
 
خزعلی آسیب‌های اجتماعی را محور دیگر طرح جامع حوزه زنان و خانواده دانست و گفت: یکی از دلایل بروز طلاق را می‌توان عدم ارائه آموزش‌های لازم قبل از ازدواج و همچنین عدم حمایت‌های کافی بعد از ازدواج دانست که این موضوعات میزان تاب‌آوری خانواده را کاهش می دهد.
 
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری پایه همه مشکلات کشور را فرهنگ دانست و بیان کرد: حل همه مسائل و آسیب‌های اجتماعی به فرهنگ باز می گردد و در این راستا باید همه قوانین پیوست خانواده داشته باشند و دوباره بازنگری شود.
 
وی جدا شدن حوزه کودک از معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری را یک مشکل مهم توصیف کرد و گفت: هرچند ادعاهایی در این باره مطرح شده است اما چون کودک، بخشی از خانواده است باید مدیریت و مشکلات این بخش نیز زیر پوشش معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری قرار گیرد.
 
خزعلی احیای هنرهای منسوخ و ایجاد کسب و کارهای نو برای مهاجرت معکوس از شهر به روستا را یکی از مسائل مهم در کشور دانست و افزود: در این زمینه از هر نوع کمک در زمینه تسهیل صدور مجوزها و اعطای تسهیلات برای رونق کسب و کار به ویژه در روستاها فروگذار نمی‌کنیم.
 
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری همچنین خراسان رضوی را به لحاظ هم مرزی با افغانستان و مهاجرت‌های متعدد به این منطقه یکی از مناطق در معرض آسیب های اجتماعی برشمرد و گفت: تنها راه حل معضل آسیب‌های اجتماعی کمک به خانواده و توانمندسازی آن است.
 
وی ترویج فرهنگ کار را برای توانمندسازی خانواده‌ها آسیب زده ضروری دانست و بیان کرد: در این زمینه نیروهای جهادی می توانند به عنوان تسهیلگر وارد عمل شوند و هم آموزش لازم را فرا بگیرند و هم آموزش لازم را به خانواده‌ها ارائه دهند تا زمینه خود اشتغالی و توانمندسازی آنها فراهم شود.
 
خزعلی برمداومت در ارائه مشاوره قبل ازدواج در جلوگیری از طلاق و بروز برخی آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: جامعه زنان در این مورد هم افزایی و همکاری لازم را داشته باشند.
 
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به مطرح شدن بیمه زنان خانه دار در کشور گفت: این بیمه بخشی از زنان را تحت پوشش قرار می‌دهد و تلاش می‌کنیم زنان سرپرست خانوار هم از این بیمه بهره‌مند شوند.
 
مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی هم با اشاره به جمعیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری زنان در این استان گفت: با توجه به مسوولیت این دفتر در حوزه خانواده، جامعه مخاطب آن ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است اما هیچ بودجه ای برای پاسخگویی به این جمعیت ندارد. 
 
سیده طاهره طهماسبی افزود: اعتبارات و بودجه اداره کل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی به هیچ وجه متناسب با مسائل و دغدغه های این حوزه نیست.

نظر شما