شناسهٔ خبر: 5060570 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ولایتی:

ایران مقابل آمریکا می‌ایستد چه برسد به مزدوران سعودی آنها

تسنيم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: ایران تا به حال نشان داده که با مقاومت کامل و در مقابل هر نوع زیاده‌خواهی ولو آمریکا باشد، می‌ایستد چه برسد به عوامل مزدور آنها در منطقه از قبیل سعودی‌ها.

صاحب‌خبر -
جوان آنلاين: علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با رنگین دادفر سپنتا  وزیر امور خارجه سابق افغانستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با آقای سپنتا در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گفت‌وگوهایی انجام دادیم  و امیدواریم با این گفت‌وگوها زمینه‌ساز همکاری‌های دراز مدت و استراتژیک بین دو کشور باشیم.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و افغانستان مشترکات زیادی دارند، افزود: این مشترکات باعث می‌شود دو کشور مثال‌زدنی باشند. ضمن اینکه هیچ یک از این دو کشور هیچگاه مستعمره هیچ قدرت متجاوزی نبوده‌اند و همواره مبارزات ایران و افغانستان توانسته بر زیاده‌خواهی‌های دیگران به خصوص غربی‌ها غلبه پیدا کند. 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص افزود: امروز فرصتی است برای اینکه ایران و افغانستان در کمال اقتدار با یکدیگر روابط نزدیکی داشته باشند. این دیدار مقدمه‌ای است برای اینکه در آینده ایران و افغانستان در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای، قاره‌ای و بین‌المللی همکاری‌های خود را انجام دهند. 

وی با اشاره به حضور ایران و افغانستان به عنوان عضو ناظر در پیمان شانگهای خاطرنشان کرد: این دو کشور از اعضای ناظر در پیمان شانگهای هستند و در گردهمایی سیکای در چین نیز شرکت کنند. 

ولایتی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات امروز جهان اسلام و منطقه غرب آسیا مسئله مبارزه با افراط‌گیرایی است، گفت:  ایران و افغانستان معتقدند که باید با افراطگرایی به شکل دائم مبارزه کرد و ما دو کشور مصمم هستیم که جلوی نفوذ افراط‌گرایی که از سوی کشورهای مرتجع منطقه حمایت می‌شوند، بایستیم. در کشورهای سوریه، عراق و یمن افراطیون وحشی که به هیچ یک از موازین انسانی و حتی اسلامی پایبند نیستند، حضور دارند و کسانی که مدعی اسلام هستند ولی هیچ دینی ندارند. اسلام چنین بی‌رحمی را تایید نمی‌کند و مخالف آن است. اسلام دین رحمت است ولی افراطیون وحشی با بی‌رحمی مردم را می‌کشند. 

وی ادامه داد: آمریکا در راس همه و صهیونیست‌ها از افراطیون در حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی دفاع می‌کنند و برخی کشورهای مرتجع منطقه نیز پول آنها را تامین می‌کنند؛ ولی بدانند کسانی که از تروریست حمایت می‌کنند روزی پول تروریسم را که از شیشه خارج کردند، سر خودشان را خواهد خورد و ما آثار آن را در روزگارمان مشاهده می‌کنیم. 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در پاسخ به این پرسش که با توجه به ارسال کشتی بشردوستانه از سوی ایران و اتمام مهلت آتش‌بس یمن و رسیدن کشتی ایرانی بعد از آتش‌بس، اگر سعودی‌ها جلوی کشتی ایرانی را بگیرند، پاسخ ایران چیست، تاکید کرد:‌ این آتش‌بس بار دوم است که اجرا می‌شود. در نوبت اول سعودی‌ها به آتش‌بس پایبند نبودند و آن را شکستند و بی‌رحمانه مناطق مسکونی یمن را زیر بمباران قرار دادند. در حقیقت این یک شوی نمایشی است که با توصیه وزیر امور خارجه آمریکا که به منطقه سفر کرده، صورت گرفته است و هدف اصلی حمایت از این حرکت وحشیانه سعودی‌ها علیه یمن بوده است. 

وی ادامه داد: آنها می‌خواهند ظاهر انسان‌دوستانه به وی بدهند و می‌گویند که ما آماده‌ایم به سعودی‌ها بگوییم ما از آتش‌بس حمایت می‌کنیم. از یک سو می‌گویند ما آماده‌ایم که کمک انسان‌دوستانه بفرستیم و از سوی دیگر از حملات وحشیانه سعودی‌ها بی‌دریغ حمایت می‌کنند که این دو تناقض دارد. هدف اصلی آنها این است که به سعودی‌ها پشت‌گرمی بدهند تا سعودی‌ها به حملات خود به یمن ادامه دهند. سعودی‌ها بدانند که مردم یمن صبور، مقاوم و شجاع هستند و روزی که تصمیم بگیرند به سعودی‌ها پاسخ کامل بدهند، کسی جرات نمی‌کند که جلوی آنها بایستند. 

ولایتی در مورد تهدیدات دشمنان علیه ایران تصریح کرد: سعودی‌ها که در حد و اندازه ایران نیستند. بزرگترهای آنها که به آنها دستور می‌دهند نظیر ابرقدرت‌ها از جمله آمریکا هم جرات ندارند که در مقابل ایران بایستند. ایران تا به حال نشان داده که با مقاومت کامل و در مقابل هر نوع زیاده‌خواهی ولو آمریکا باشد، می‌ایستد چه برسد به عوامل مزدور آنها در منطقه از قبیل سعودی‌ها.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایران کمک‌های خود را به یمن می‌فرستد ولی ممکن است که سعودی‌ها موانعی ایجاد کنند اما جرات این که به منافع ایران صدمه بزنند سعودی‌ها و بزرگتر از سعودی‌ها ندارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تهیه طرح مجلس برای مقابله با زیاده خواهی‌های آمریکا در مذاکرات، گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه مقتدر و مستقل، آزاد است در مورد مسائل داخلی و خارجی تصمیم بگیرد و این موضوع برعهده مجلس است. 

ولایتی ادامه داد: هر آنچه مجلس تصمیم بگیرد و به تایید شورای نگهبان برسد به عنوان قانون در کشور اجرا می‌شود. تهدیدهای آمریکایی‌ها هم تکرار مکررات است و ما گوش‌مان به این گونه اظهارات عادت کرده است. 

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که آمریکایی‌ها در افغانستان، عراق، سومالی و کشورهای اسلامی که تا به حال دخالت کردند، شکست خوردند. از جمله در عراق و افغانستان؛ ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه به آمریکا و غیرآمریکا اجازه نمی‌دهد که در سرنوشتش دخالت کند و ایران هر جور صلاح بداند از منافع خود دفاع می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما