شناسهٔ خبر: 50595357 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حفظ فاصله از ترامپ «غیرمحبوب»، ترفند جدید جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات

یک نشریه آمریکایی نوشت، بهره‌مندی از تحسین رئیس جمهور سابق آمریکا و حفظ فاصله با وی، می‌تواند به ترفند جدیدی برای پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات مختلف تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه «پالتیکو» در گزارشی به ترفند استفاده شده توسط «گلن یانگکین» از اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای پیروزی در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیا پرداخته است.

پالتیکو می‌نویسد، «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا می‌گوید از اینکه در کنار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا روی صحنه برود ابایی ندارد. با این حال ترفند یانگکین کاملاً متفاوت بود. او از حمایت و تأیید ترامپ بهره‌مند شد اما تلاش کرد فاصله خود را از وی حفظ کند تا نظر هردو بخش جامعه را جلب کند.

«جان تون» سناتور جمهوری‌خواه ایالت داکوتای جنوبی به پالتیکو گفت، یانگکین به‌عنوان فردی که پیش از این تجربه کمپین انتخاباتی را نداشته به‌درستی اهمیت هواداران ترامپ را درک کرد و این اقدام راهنمای خوبی برای دیگر  کاندیدها محسوب می‌شود.

«کوین کرامر» سناتور جمهوری‌خواه ایالت داکوتای شمالی نیز گفت: «در برخی ایالات همراهی کامل با ترامپ و همسویی با متحدان سابق در ایالتی که هستید احتمالاً به انتخاب شدن کمک می‌کند. در دیگر ایالات باید طور دیگر رفتار کرد. روش یانگکین هر چه که بود موفقیت‌آمیز بود».

پالتکیو نوشت، ترامپ پس از تحسین و تأیید یانگکین، به میزان قابل توجهی از سر راه او کنار رفت اما اینکه آیا رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نیز همین کار را با کاندیدهای جمهوری‌خواه مورد نظرش انجام خواهد داد، بحث دیگری است.

«لیندسی گراهام» از سناتورهای متحد ترامپ نیز در این‌باره گفت:‌‌ «ترامپ بسیار خوب بازی کرد و به کارت ترامپ فضای زیادی نداد. گرچه مرتبط بودن با یک سیاست‌مدار غیرمحبوب [مانند ترامپ] راهبردی رایج است. اما اگر این تمام چیزی است که در چنته دارید، چندان راه به جایی نخواهید برد».

ترفند به‌کار گرفته شده توسط یانگکین تا جایی موثر بوده که «تولسی گابارد» یکی از نامزدهای رقابت درون حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰، از انتخاب وی به عنوان فرماندار ویرجینیا استقبال کرده است.

تلاش «تری مک‌آلیف» رقیب دموکرات یانگکین برای متعاقد کردن رأی‌دهندگان به نزدیکی او و ترامپ راه به‌جایی نبرد و کاندید جمهوری‌خواهان برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ در ویرجینیا پیروز شد.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، گابارد در پیامی توئیتری در این‌باره نوشت: «باخت مک‌آلیف یک پیروزی برای تمام آمریکایی‌ها بود. چرا؟ چون این اتفاق دست ردی سنگین به تلاش‌ها برای متفرق کردن ما بر اساس نژاد، ضایع کردن حقوق والدین و رهبران متکبر و ناشنوا بود. این به نفع همه ما است».

ترامپ از قبل از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی خودش را ناشی از تقلب انتخاباتی خوانده و با همین پیش‌فرض بعد از اعلام نتایج، پیروزی رقیب دموکراتش را نپذیرفت و علاوه بر طرح ادعای تقلب در انتخابات به روش‌های مختلف حقوقی و دادگاهی سعی کرد نتیجه را به چالش بکشد و به نفع خود تغییر دهد.

اوج این روند ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که کنگره در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود. ترامپ از هوادارانش خواسته بود با تجمع مقابل کنگره، از تایید نتیجه ممانعت کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کردند و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

این حوادث رفته رفته باعث فاصله گرفتن شماری از جمهوری‌خواهان از ترامپ شد. «داگلاس دوسی» فرماندار ایالت آریزونا در پیامی توئیتری نوشت، با توجه به نتیجه تحقیقی جدید درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در این ایالت، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بیشترین رأی را تصاحب کرده است.

این مقام جمهوری‌خواه تأکید کرد اعتبار نتیجه انتخابات در این ایالت پابرجا خواهد ماند و علی‌رغم اصرارهای ترامپ، قانون اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

«برد رافِنزپِرگر» وزیر ایالت جمهوری‌خواه جورجیا نیز در واکنش به اصرار ترامپ بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری گفت، ترامپ «در دل خود می‌داند که باخته است».

این مقام آمریکایی در مصاحبه‌ای تأکید کرد «ترامپ به‌صورت تمام و کمال در انتخابات بازنده شد» اما به‌خاطر جایگاهی که دارد نمی‌توان با او مقابله کرد.

رافنزپرگر افزود: «آنچه مرا آزار می‌دهد و باید برای هر کسی آزار دهنده باشد این است که با گذشت ده ماه از آخرین رأی که شمارش شد، هنوز درگیر اطلاعات غلط و غیر دقیق پیرامون انتخابات هستیم».

انتهای پیام/م

نظر شما