شناسهٔ خبر: 50573540 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا از ضرورت احیای مراسم کهن در آستانه یک رویداد فرهنگی گزارش می دهد؛

روز مازندران؛ بازخوانی آیین‌های فراموش‌شده بومی و محلی

مازندران مهد آیین‌ها و فرهنگ‌ها است و نام‌گذاری روزی به نام مازندران، فرصتی برای بازخوانی برخی آیین‌های فراموش‌شده بومی و محلی است که نسل امروز با آن آشنایی ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مازندران مهد آیین‌ها و فرهنگ‌ها است و نام‌گذاری روزی به نام مازندران، فرصتی برای بازخوانی برخی آیین‌های فراموش‌شده بومی و محلی است که نسل امروز با آن آشنایی ندارند.

آیین‌های فراوانی در این خطه سبز از شمال کشور وجود دارد که اگر توسط مجریان برگزاری آیین‌ها اجرا نشود به دست فراموشی سپرده می‌شود آیین‌هایی که هر یک ریشه در آداب و اعتقاد گذشتگان دارد و دارای مضامین و مفهوم گران‌بهایی است.

بر اساس بخشنامه سال 1388 سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر انتخاب روزی با عنوان روز مازندران، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن استان با هم‌اندیشی و همفکری 14 آبان را آغاز حکومت علویان نخستین حکومت شیعی به نام روز مازندران انتخاب کردند.

این روز بهانه‌ای برای شناخت بیشتر از زبان، آداب‌ورسوم و گسترش گردشگری فرهنگی در استان زیبای مازندران بوده و فرصتی برای معرفی مشاهیر، فرهیختگان، نوابغ، شعرا، پهلوانان و چهره‌های برجسته تاریخی به مازندرانی‌ها و حتی جهانیان است.

برای شناخت هر چه بیشتر این آیین‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد پای‌کار آمدند تا همراه با دستگاه‌های دولتی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی و آیینی مازندران را بار دیگر به نمایش بگذارند که می‌توان به بنیاد هم اندی‌شان تبری در مرکز کشور اشاره کرد که اجرای آئین‌ها و رسوم مربوط به استان مازندران را پیگیری و اجرا می‌کنند و گام‌های خود را برای حفظ و احیای این بخش از فرهنگ و تمدن قوی کرده و به منصه ظهور گذاشتند.

محمدرضا حسن‌پور که دبیری ستاد بزرگداشت هفته مازندران را بر عهده دارد در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: برای اینکه بتوانیم اهداف این هفته را در گستره جغرافیایی مازندران حتی فراگیرتر گسترش دهیم در گام نخست کارگروه‌های مختلفی ازجمله کارگروه زیست‌محیطی، فرهنگی و گردشگری، ورزش و جوانان و دانش و پژوهش تشکیل دادیم و در گام بعدی برنامه‌های متنوع را برای هفته مازندران تعریف کردیم تا مردم مازندران را برای این رویداد مهم بومی آماده کنیم.

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران بابیان اینکه برنامه‌های این ستاد با رویکرد احیای برخی آداب‌ورسوم فراموش‌شده مازندران به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های مازندرانی‌های خارج از کشور

وی با یادآوری اینکه تاکنون مجموعه‌هایی با حوزه فعالیت در خارج از مازندران اما با تعصب به فرهنگ بومی استان در این عرصه وارد شدند از ایجاد حوزه روابط بین‌الملل با رویکرد معرفی فرهنگ بومی مازندرانی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مازندرانی‌های مقیم خارج از کشور خبر داد.

حسن‌پور یادآور شد: توسعه استان مازندران در گام بلندمدت از اهداف اصلی است که در همین رابطه با حضور کارشناسان و نخبگان معضلات و چالش‌های استان احصاء شد و در اختیار استانداری مازندران قرار گرفت.

وی بابیان اینکه ستاد بزرگداشت روز مازندران اجرای برنامه‌های امسال برای گرامیداشت این روز را از 13 تا 20 آبان ماه در دستور کار خود قرار داده است، گفت: اجرای آیین بومی ویژه تیرماه سیزده شو، گرامیداشت آغاز حکومت علویان در مازندران، ترویج فرهنگ نگهداشت محیط‌زیست و منابع طبیعی، تکریم از قهرمانان و پهلوانان ورزشی، تجلیل نخبگان کنکور و المپیادها را از برنامه‌های این هفته اعلام کرد.

حسن‌پور تصریح کرد: نام‌گذاری 14 آبان با عنوان روز مازندران، همراهی و همسویی تشکل‌های فرهنگی و هنری مازنی را در اقصی نقاط کشور فراهم کرد.

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت هفته مازندران بابیان اینکه یک روز از این هفته به نام‌آوران و فرهیختگان نام‌گذاری شده است از تکریم این دو گروه در این هفته خبر داد و گفت: اشعار و ادبیات تبری با نگاه به اشعار تبری نیما یوشیج از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته مازندران اجرا می‌شود.

حسن‌پور ادامه داد: تجربه برگزاری مراسم روز مازندران در این سال‌ها نشان داده است که مردم علاقه‌مند به آداب‌ورسوم سنتی هستند و این علاقه نیز گام برداشتن در مسیر گردگیری از آب و رسوم و فرهنگ بومی را روان‌تر می‌کند.

وی به تنوع برنامه‌ها در این هفته اشاره کرد و گفت: طبق سنوات گذشته برنامه‌هایی داریم؛ امیدواریم روزی برسد که مردم مازندران به‌طور خودجوش مانند عید نوروز؛ روز مازندران را گرامی بدارند و برای احیای این سنت‌ها پای‌کار بیایند. البته نقش رسانه در معرفی و ترویج این روز غیرقابل‌انکار است.

حسن‌پور بابیان اینکه مازندران به دلیل موهبت‌های الهی با حجم زیادی از گردشگران و مسافران روبرو بوده و برگزاری برخی از آیین‌های مازنی توجه به این استان را بیشتر می‌کند، ابراز امیدواری کرد با مدیریت صحیح روزی این استان شمالی به نقطه مطلوب می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برنامه امسال هفته بزرگداشت مازندران نیز با حضور تشکل‌ها و مؤسسات متعدد در حوزه فرهنگ و تاریخ استان برگزار خواهد شد، ادامه داد: خودجوشی و مردمی شدن برگزاری این برنامه‌ها مورد تأکید ستاد بزرگداشتِ هفته مازندران است تا از این طریق حفظ سنت و رسوم کهن مازندران به حس و وجدان جمعی در استان تبدیل شود.

حسن‌پور این مورخ مازندرانی حضور و استقبال مردم مازندران برای شرکت در مراسم روز مازندران را نشان‌دهنده تشنگی جامعه در خصوص سنت و تمدن استان خویش دانست و گفت: به‌نوعی امروز مردم ما در حال بازگشت به اصل خود هستند.

مردمی شدن برنامه‌های هفته مازندران

علی رمضانی پاچی محقق و پژوهشگر فرهنگ مازندران نیز در خصوص روز مازندران گفت: با توجه به‌ضرورت و اهمیت سنت و آداب مازندران بر اساس تصمیم ستاد بزرگداشت روز مازندران برنامه‌های متنوعی با آداب‌ورسوم مردم مازندران برگزار می‌شود.

وی بابیان اینکه اجرای آیین‌های مازندرانی در این مدت یک‌هفته‌ای با حضور مجموعه‌ها و تشکل‌ها، برنامه‌هایی بارنگ و بوی محلی و بومی ویژه مازندران در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، افزود: امیدواریم با مردمی شدن برگزاری مراسم و آیین‌های روز مازندران این فرهنگ حفظ و احیای سنت‌های قدیمی در میان مردم نیز تسری پیدا کند.

این محقق مازندرانی، گفت: برگزاری امیری خوانی، شو نیشت و حضور برگزارکنندگان بالباس و پوشش محلی ازجمله برنامه‌های امسال روز مازندران است.

با توجه به در پیش بودن رویداد گردشگری 2022 در ماه‌های آینده، برگزاری برنامه‌های هفته مازندران دروازه ورود به این رخداد مهم است بنابراین باید تلاش کرد برنامه‌های این هفته متمایزتر از سال‌های قبل برگزار شود و زمینه‌ای برای این میزبانی از کشورهای اکو در ساری پایتخت گردشگری اکو باشد.

 

نظر شما