شناسهٔ خبر: 50532086 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

موزه ورزش ما باید بعد از لوزان بزرگترین موزه باشد

صالحی امیری: برای انتخابات کمیته احساس لزوم کنم، وارد می شوم/ درباره هزینه‌های کاروان هانگژو هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: اگر احساس کنم حضورم در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک لزوم دارد، وارد خواهم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک در مراسم رونمایی از دستاوردهای حاصل از طرح‌های تاریخ شفاهی ورزش ایران اظهار داشت: خدا را شاکریم که امروز در این فضای مقدس، میزبان کسانی هستیم که حق بزرگی بر گردن ورزش این کشور دارند. امروز برای نخستین بار در تاریخ، از اقدامی که اثبات می‌کند ورزش ایران دارای تباری طولانی‌ست، رونمایی شده. نسل جوان ما امروز می‌فهمند که بزرگانی غرور و غیرت را برای ایرانیان به ارمغان آوردند. این حرکت باید یک قرن قبل آغاز می‌شد و امروز به مقصود می‌رسید اما با این حال نقطه آغازی‌ست برای آیندگان.

وی افزود: همه باید مسئولیت قبول کنیم؛ بزرگان خود را فراموش کرده بودیم و دچار قصور شده بودیم. بسیاری از بزرگان در کنج عزلت از بین رفتند و چیزی به نسل جوان منتقل نشد. این حرکت مبتنی‌ست بر یک برنامه و استراتژی؛ مشارکت تمام ارکان ورزش تا به سوال تبار ورزش ایران پاسخ دهیم. این نقطه را از موزه ورزش آغاز کردیم تا حدود ۲۵۰۰ اثر با ثبت ملی و بین‌المللی، به رونمایی در آید. در ادامه نیز بانک اطلاعات را داشتیم که چندین میلیون سند در گوشه این جغرافیا جمع‌آوری شد.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به تاریخ شفاهی گفت: نقطه سوم نیز تاریخ شفاهی ورزش ماست؛ فرهنگ ایرانی اصولا فرهنگ مکتوبی نیست و دانش‌ها در سینه حبس می‌شود. وقتی یک پیش‌کسوت از دنیا برود، گنجی از اطلاعات را با خود به همراه می‌برد. در گذشته جسته‌وگریخته کارهایی رخ داد که قابل انکار نیست اما این کار امروز، بر اساس یک متولوژی علمی‌ست که حداقل ۱ سال مطالعه شده و در تاریخ هم ماندگار خواهد شد. مجموعه‌ای از اطلاعات ما را به آینده تاریخ متصل کرده و با گذشته آشنا خواهد ساخت.

وی ادامه داد: فلسفه تاریخ شفاهی تبیین حقایق برای نسل‌های آتی‌ست. مسئولیت انعکاس، ثبت و ضبط واقعیات را به نسل آینده پذیرفتیم تا آن‌ها را از سردرگمی نجات دهیم. با موجی از تاریخ‌سازی‌ها و روایت‌گری‌های ناصواب مواجه شدیم و باید سره را از ناسره تشخیص دهیم. با صداوسیما صحبت کردیم تا این مستندها پخش شود و جوانان بتوانند بزرگان خود را بشناسند. به‌جای معرفی اسطوره‌های غربی، باید اسطوره‌های خود را به نسل جوان معرفی کنیم و از آن‌ها فیلم سینمایی بسازیم. باید تاریخ سراسر افتخار خود را به رخ بکشیم و به دنیا ثابت کنیم که مملو از گنجینه‌ها هستیم.

وی با اشاره به برنامه های آتی کمیته ملی المپیک در حوزه فرهنگی بیان کرد: در زمینه یادبود شهدا کارهای زیادی صورت دادیم اما برای پیش‌کسوتان ورزش کوتاهی داشتیم. در آینده‌ای نزدیک از تندیس قهرمانان آسیایی رونمایی می‌کنیم و تالار آن افتتاح خواهد شد. هم‌چنین تالار نام‌آوران فوتبال ایران هم رونمایی می‌شود. اگر می‌بینید قهرمان ما در المپیک توکیو روی سکو رفته، عمری مجاهدت و سخت‌کوشی پشت آن بوده و این باید یادآوری شود.  به کمیته بین‌المللی المپیک به‌زودی می‌گوییم که از نزدیک از موزه دیدن کنند و هدف‌گذاری داریم که این موزه پس از موزه لوزان، دومین موزه جامع دنیا لقب بگیرد.

صالحی‌امیری در ادامه در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره این مراسم توضیح داد: این برنامه‌ها که برگزار می‌شود، یک هدف را دنبال می‌کند؛ می‌خواهیم به دنیا و نسل آینده بگوییم که ورزش ایران دارای تاریخ، تبار و ریشه است. ما یکصد سال گذشته را غلفت کردیم. ما باید همه عناصری را که باعث نشاط ملی و غرور و هویت ملی شده‌اند را ثبت و ضبط کنیم و به آیندگان معرفی کنیم و از قهرمانان‌مان فیلم و سریال بسازیم.

صالحی‌امیری تصریح کرد: ما تختی داریم و تختی‌های دیگر که باید اینها را به مردم و نسل جوان معرفی کنیم تا این احساس به وجود نیاید که جامعه بی‌بُته و بی‌ریشه است. در این پروژه تاریخ شفاهی که شامل 50 پروژه خواهد بود، تاکنون 20 پروژه کلید خورده، و هزار ساعت ضبط تلویزیونی انجام شده است. همچنین این مقدار ساعتی که تاکنون ضبط شده، در قالب چند ده کتاب چاپ خواهد شد. امروز هم برای اولین بار از 10 جلد کتاب رونمایی خواهیم کرد، اما از این پس و در هر هفته چاپ جدید خواهیم داشت. نکته مهم‌تر این است که آیندگاه به تمام دانشی که در ذهن قهرمانان ما بوده است، دسترسی خواهد یافت. متاسفانه وقتی یک پیشکسوت از دنیا می‌رفت، تمام اطلاعات با او دفن می‌شد، ولی از این پس دغدغه‌ای نداریم؛ چرا که اطلاعات و آن گنجینه محفوظات پیشکسوتان و قهرمانان ما ضبط شده و می‌شود و قابل انتقال به نسل بعدی است. خوشبختانه در چند سال اخیر گفت‌وگو با بزرگان ورزش ایران براساس سابقه، سن و ... را آغاز کردیم. تاکنون 20 پروژه کلید خورده و به نتایج خوبی هم رسیده است. امروز نقطه آغازی برای انتشار و رونمایی دائم از تاریخ شفاهی ورزش ایران است. تاریخ هیچ وقت قطع نخواهد شد. ما وقتی به المپیک ریو برسیم، بعد از آن المپیک توکیو را خواهیم داشت و به دنبال آن المپیک پاریس، بنابراین تاریخ شفاهی یک رود جاری و یک چشمه جوشان خواهد بود که در همیشه تاریخ تولید و منتشر خواهد شد. این مهمترین منبع برای صداوسیماست به منظور تولید فیلم و سریال و همچنین برای پژوهشگران و البته برای نسل جدید که بدانند بزرگان ورزش ایران زمین برای رفتن به سکو چه تلاش‌هایی داشته‌اند. در واقع آنها غیرت ملی را در زمان‌های مختلف به رخ جهانیان کشیده‌اند. امیدواریم این زنجیره تداوم داشته باشد، یعنی تاریخ موزه ملی ورزش، تندیس‌های پیشکسوتان و ورزشکاران.

رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان تصریح کرد: ما تاکنون 100 تندیس را رونمایی کرده‌ایم و 30 تندیس هم در نوبت رونمایی قرار دارند و در آینده‌ای نزدیک تندیس طلایی‌های آسیا را رونمایی خواهیم کرد. پس از آن از تالار مشاهیر فوتبال ایران رونمایی می‌کنیم و به همین ترتیب تالارهای دیگری را رونمایی خواهیم کرد. هدف ما از این کار این است که ما به جهانیان و نسل آینده این پیام را منتقل کنیم که ورزش ایران یک تبار، تاریخ و ریشه طولانی دارد.

وی درباره نتایج تیم فوتبال امید اظهار داشت: تیم فوتبال امید با این آغاز بسیار خوب، کام ملت را شیرین می‌کند. با فدراسیون فوتبال هماهنگی کامل داریم و با حضور مهدوی‌کیا امیدها افزایش یافته. با حضور این قهرمان نام‌دار این طلسم نیم‌قرنی شکسته ان‌شاالله خواهد شد.

وی درباره تحلیل نتایج ایران در المپیک گفت: آقای سجادی در آینده‌ای نزدیک گزارشی جامع از عملکرد کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ارائه می‌کند.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره اساسنامه کمیته و حضورش در انتخابات آتی بیان کرد: درباره اساس‌نامه چیزی که ابلاغ شده مصوبه مجلس هست و لازم‌الاجرا؛ درباره آئین‌نامه‌ها اما اطلاعی ندارم. واقعاً اگر احساس کنم حضورم در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک لزوم دارد، وارد خواهم شد اما کمیته قائم به شخص نیست و مسیرش را یافته. این مسیر باید تداوم یابد و با وفاق و هم‌دلی پیش برود. در رویداد المپیک توکیو ‌۱۱۲ میلیارد تومان هزینه کردیم تا کاروان ما بدون دغدغه در توکیو حاضر شود. پاداش‌های قهرمانان المپیکی نیز پرداخت شده.

صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگار دانا درباره بودجه بازیهای آسیایی هانگژو گفت: سرپرست کاروان بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ را انتخاب کردیم و از هفته آتی به شکل منظم جلسات هماهنگی با حضور همه کارشناسان ذی‌ربط تشکیل می‌شود. درباره هزینه‌های کاروان هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم اما به زودی مشخص خواهیم کرد.

وی درباره لباس کاروان در این رقابت ها افزود: درباره لباس کاروان ایران، از برندها معتبر داخلی استفاده می‌کنیم تا بر اساس تشخیص مردم، این موضوع هم مرتفع شود.

انتهای پیام/


 

نظر شما