شناسهٔ خبر: 50457115 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

زندگی در نزدیکی فست فودی ها خطر دیابت را افزایش می دهد

حمید تعالی منبع: upi

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که زندگی در نزدیکی یک رستوران فست فود ممکن بر الگوی تغذیه شما تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که زندگی در نزدیکی یک رستوران فست فود ممکن بر الگوی تغذیه شما تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس ، پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند ترکیب فروشگاه های موجود در هر منطقه می تواند بر سلامت ساکنین مناطق مجاور تاثیر داشته باشد. لورنا تروپ (Lorna Thorpe) استاد بهداشت جمعیت و از پژوهشگران این تیم مطالعاتی درمورد موضوع فوق گفت: دسترسی و انتخاب های موجود در محیط زندگی افراد در شکل گیری سطح سلامت آن ها بسیار مهم است.

پژوهشگران طی این مطالعه شرایط بهداشت و سلامت بیش از ۴ میلیون کهنه سرباز آمریکایی بدون دیابت را در مناطق مختلف این کشور طی ۵ سال زیر نظر قرار دادند.به گزارش سیناپرس ، یکی از موارد مهم مد نظر قرار گرفته شده، وجود رستوران ‌ها، سوپرمارکت ‌ها و فست‌ فود ها نزدیکی محل زندگی این افراد بوده و طی این مطالعه تعداد این مراکز نسبت به سایر فروشگاه‌های دیگر در چهار نوع محله مقایسه شدند که عبارتند از: مناطق شهری پر تراکم، کم ‌تراکم، حومه ‌ای و روستایی.

در طول این مطالعه، بیش از ۱۳ درصد از افراد به دیابت نوع دو  که عمدتا ناشی از چاقی است،  مبتلا شدند. بررسی ها نشان داد هر چه تعداد رستوران های فست فود موجود در همسایگی افراد بیشتر بوده و فاصله کمتری تا خانه آن ها داشته باشد، خطر ابتلا به دیابت نیز بیشتر می شود. در مقابل، یافته‌ ها نشان داد افرادی که در مناطق حومه شهر و روستایی زندگی می‌ کردند کمتر در معرض ابتلا به دیابت هستند.

رانیا کانچی، پژوهشگر ارشد این مطالعه در این رابطه اعلام کرد: اگر دسترسی به غذاهای ناسالم را محدود کرده و دسترسی به غذاهای سالم را افزایش دهیم، خطر افزایش وزن و ابتلا به دیابت کمتر می شود.به گزارش سیناپرس ، بهبود نسبت غذای سالم به ناسالم در رژیم غذایی روزانه ممکن است تفاوت قابل توجهی در این مساله ایجاد کند.

پژوهشگران معتقدند که آشپزی بیشتر در خانه و انتخاب هوشمندانه‌ تر رستوران ‌های فست‌ فود می ‌تواند به بهبود سلامت و پیشگیری از دیابت کمک زیادی کند. خرید غذا از خواربار فروشی و تهیه آن در منزل  به ما این امکان را می ‌دهد که قبل از بیرون رفتن از خانه چیزهای سالم‌ تری بخوریم. اما اگر گرسنه هستید و به یک رستوران فست فود مراجعه کردید، توصیه می شود برای حفظ سلامت خود عاقلانه غذا انتخاب کرده و سعی کنید چیزی سرخ نشده سفارش دهید. اگر واقعاً سیب زمینی سرخ کرده دوست دارید، اندازه کوچک آن را سفارش دهید زیرا این اقلام از نظر اندازه واقعی تر و از نظر کالری، کربوهیدرات، چربی، قند و سدیم سبک تر هستند.

به گزارش سیناپرس ،خوردن فست فود ممکن است از نظر بودجه وسوسه انگیز به نظر برسد، اما خطرات این نوع غذا برای سلامتی شما بسیار زیاد است.
 شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: upi

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما