شناسهٔ خبر: 50455444 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۲۰ سال انتظار برای راه‌اندازی کتابخانه ‌خرم‌آباد؛ وعده‌هایی که همچنان تمدید می‌شود

گروه استان‌ها- پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد با گذشت ۲۰ سال همچنان در میان وعده‌های بی سرانجام مسئولان بلاتکلیف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد سال‌هاست وقتی سخن از کتاب و کتاب‌خوانی به میان می‌آید پروژه‌ای که پس از20 سال عملیاتی نشده در ذهن مردم لرستان نقش می‌بندد، ساخت کتابخانه مرکزی خرم‌آباد که یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های استان به شمار می‌رود سال‌هاست به طول انجامیده و هنوز تکمیل‌نشده است.

کلنگ ساخت این پروژه سال 80 به زمین زده شد ولی حال بعد از گذشت 20 سال هنوز رنگ ربان قرمز افتتاح را به خود ندیده است، باوجود اینکه از زمان کلنگ زنی این پروژه مدیران زیادی در آمد و رفت بوده و هرکدام خبر از افتتاح قریب‌الوقوع کتابخانه داده‌اند اما همچنان گره کور افتتاح این پروژه فرهنگی استان باز نشده است و طی سال‌های اخیر درصد پیشرفت فیزیکی‌اش روی عدد 70 ثابت شده و مسئولان مربوطه هر بار و هر سال این عدد را در زمان‌های مختلف اعلام می‌کنند و هم اکنون هم شرایط آنچنان تغییر نکرده است.

وعده افتتاح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد عملی نشد

این پروژه بنا بود در دو فاز ساخته شود و بخش ساختمان اداری، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و یک سالن آمفی تئاتر نیز در آن تعبیه شده بود ولی تاکنون مسئولان زیادی به خودش دیده و با اینکه وعده‌ها داده‌اند اما هیچ‌کدام موفق نشده‌ روبان افتتاح را قیچی کنند.

اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه آنجا روشن‌تر می‌شود که لرستان متأسفانه در زمینهٔ سرانه فضای کتابخانه‌ای در جایگاه مناسبی قرار نداشته و جزء استان‌های انتهایی جدول در میان استان‌های مختلف کشور محسوب می‌شود و اما امروز مدیران وعده چند ماه آینده را برای افتتاح این پروژه می دهند، وعده‌ای که امیدواریم از جنس وعده‌های پوچ نباشد که سال‌هاست به مردم داده می‌شود، وعده‌هایی که در گوش مردم پُر است و دیگر در انتظار عملی شدن آن نیستند.

وحید کرم الهی مدیرکل راه و شهرسازی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خر‌م‌آباد اظهارداشت: مشکلات تورم و محدودیت‌های اعتباری از جمله مهمترین دلایل طولانی شدن پروژه‌هاست.

وی افزود: فاز اول کتابخانه مرکزی بدون سالن آمفی تئاتر به احتمال زیاد طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد ولی سالن آمفی تئاتر به دلیل اینکه پرهزینه بود نتوانستیم ورود کنیم.

اعتبار پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد کافی نیست

مدیرکل راه وشهرسازی لرستان عنوان کرد: برای تکمیل کتابخانه مرکزی خرم‌آباد 10 میلیاردتومان پیش بینی کرده بودیم ولی 6 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و این در حالی است که قیمت یک دستگاه چیلر 4 میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: من مصاحبه از مسئولان سابق استانی در ارتباط با تکمیل کتابخانه خوانده‌ام که گفته اند اگر یک میلیارد تومان اعتبار بدهند کتابخانه تکمیل می شود ولی این اعتبار را نداده‌اند و روز به روز تورم سبب شده که اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل کتابخانه افزایش پیدا کند و کتابخانه همچنان نیمه تمام بماند.

جعفر طولابی فرماندار خرم‌آباد نیزپیش از این در این رابطه اظهارداشت: راه‌اندازی کتابخانه مرکزی شهرستان خرم‌آباد یکی از مطالبات اصلی مردم است که برای تکمیل آن در کمیته برنامه‌ریزی 10 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

فرماندار خرم‌آباد عنوان کرد: امیدواریم با 10 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و با همت اداره ‌کل راه و شهرسازی به عنوان متولی اجرای این پروژه، اقدامات لازم برای راه‌اندازی طرح و فعال کردن پیمانکار انجام گیرد.

این وعده‌های افتتاح در حالی است که که فرشته طهماسبی مدیرکل کتابخانه های لرستان در شهریور98 گفته بود امیدواریم تا پایان سال 98 فاز نخست کتابخانه مرکزی خرم‌آباد بهره‌برداری برسد که به این امر خیلی خوشبین هستیم.

انتهای پیام/645/ش

نظر شما