شناسهٔ خبر: 50431220 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

لطفا موشک ۲ میلیارد دلاری ناسا را با نصف قیمت بسازید!

ناسا از شرکت‌های خصوصی می‌خواهد موشک ۲ میلیارد دلاری "SLS" را که قرار است ناسا دوباره به ماه بازگرداند، با نصف قیمت بسازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، ناسا می‌خواهد مشکلات مالی خود را برون سپاری کند. بنابراین از شرکت‌های هوافضای ایالات متحده دعوت کرده است تا به ناسا کمک کنند موشک "سیستم پرتاب فضایی"(SLS) و همه سیستم‌های زمینی خود را به حداکثر کارایی و پایداری طولانی‌مدت برسانند.

به عبارت ساده‌تر، ناسا از شرکت‌ها می‌خواهد که راهی برای ساخت "SLS" با ۵۰ درصد قیمتی که شرکت "بوئینگ" پیشنهاد داده است، پیدا کنند و با یک درخواست رسمی، به حمایت از پرتاب‌های این آژانس فضایی تا دهه ۲۰۵۰ ادامه دهند.

زمانی که موشک "SLS" در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، تقریباً هزینه توسعه آن ۱۰ میلیارد دلار پیش بینی شده بود. اما کاخ سفید اعلام کرد که پرتاب این موشک سالانه ۲ میلیارد دلار هزینه دارد. بنابراین هرکسی که می‌تواند این کار را با یک میلیارد دلار یا کمتر انجام دهد، پا پیش بگذارد.

این در حالی اتفاق می‌افتد که ناسا آماده می‌شود تا در نهایت موشک جدید خود را پرتاب کند، موشکی که "بوئینگ" برای ساخت آن از طریق یک فرآیند توسعه بسیار طولانی، دشوار و پرهزینه که تکمیل آن بیش از یک دهه طول کشیده است، قرارداد بسته است.

موشک توسعه یافته توسط "بوئینگ" که موشک "SLS سنگین وزن" نامیده می‌شود، قرار است در نیمه اول سال ۲۰۲۲ یک کپسول خدمه "اوریون" را به فضا ببرد. اما طبق اعلام اخیر ناسا، این آژانس می‌خواهد به پرتاب "SLS" برای مدت ۳۰ سال یا بیشتر ادامه دهد. ناسا همچنین می‌خواهد این موشک جدید به یک سیستم پایدار و مقرون‌ به‌ صرفه برای جابه‌جایی انسان‌ها و محموله‌های بزرگ به مقاصد ماه و اعماق فضا تبدیل شود.

ناسا همچنین می‌خواهد این موشک را با قرارداد یک پرواز سرنشین‌دار در سال، برای ۱۰ سال یا بیشتر اجاره دهد. ناسا همچنین آماده است تا این موشک جدید خود را برای سایر منافع که می‌تواند فدرال، علمی یا حتی تجاری باشد، به بازار عرضه کند. اما مهم‌تر از همه اینکه ناسا فکر می‌کند که کلید پایدارتر کردن موشک "SLS" نه تنها شامل استفاده مشترک از موشک در پرتاب‌های خصوصی است، بلکه یافتن یک پیمانکار خصوصی برای ساخت و پرتاب آن با ۵۰ درصد هزینه یا کمتر از آن است.

گفتنی است که ناسا تاکنون ۳۰ میلیارد دلار برای توسعه موشک "SLS" هزینه کرده است.

موشک "SLS" ابتدا در سال ۲۰۱۰ طراحی شد و به طور رسمی در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، با این امید که تا پایان سال ۲۰۱۶ با هزینه کلی ۱۰ میلیارد دلار وارد فضا شود. در آن زمان "بیل نلسون" سناتور سابق فلوریدا گفت: اگر ما نتوانیم موشکی با ۱۱.۵ میلیارد دلار بسازیم، باید در ناسا را تخته کنیم. حالا با گذشت ۱۰ سال و ۳۰ میلیارد دلار هزینه، ناسا هنوز موفق به پرتاب این موشک نشده است، اما حالا که "بیل نلسون" رئیس ناسا شده است، به نظر می‌رسد این آژانس در حال برداشتن گام‌هایی برای کاهش موانع مالی برای توسعه سیستم‌های کاربردی در مدار نزدیک زمین و اعماق فضا است و با فرض اینکه موشک "SLS" واقعاً در سال ۲۰۲۲ پرتاب شود، "نلسون" ممکن است در نهایت به آرزویش برسد.

برچسب‌ها:

نظر شما