شناسهٔ خبر: 50424565 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی همدان: طرح آبخیزداری جایگزین سدسازی است

همدان- ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: آبخیزداری به عنوان جایگزین سد سازی در واقع به مثابه سدهای کوچک در حفظ آب، تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی و جلوگیری از رسوب بسیار حائز اهمیت است.

صاحب‌خبر -

«اسفندیار خزائی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سد سازی کاری اشتباه و منسوخ شده است چرا که رطوبت باید در خاک ایجاد شده و خاک باید غنی از یافت شود.

وی اضافه کرد: به دنبال اجرای طرح های آبخیزداری در صورت بارش باران و روان شدن آن، سازه های خشک چین موجود در مسیر روان آب به مثابه ترمزی در برابر سیلاب عمل کرده و سبب گرفتن رسوب آن و نفوذ تدریجی بخشی از آب در داخل زمین می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درباره فرسایش خاک استان نیز گفت: عوامل انسانی سبب لخت شدن خاک و جابجایی آن در یک بارندگی می شوند در حالیکه با اقدامات آبخیزداری خاک در محل خود باقی می ماند.

خزائی، تغییرات اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابانی شدن را سه چالش مهم منابع طبیعی دانست و افزود: تداوم این چالش ها باعث کوچ مردم و تخریب سرزمینی می شود همچنین در صورت اجرایی نکردن طرح های آبخیزداری برای پیشگیری از سیل، خسارت هنگفتی به سرزمین وارد می شود.

وی اضافه کرد: استان همدان به منظور دریافت یک سری داده های طبیعی در حوزه آبخیزداری و شناخت کافی درباره برخی از عارضه های طبیعی، اقدام به راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی حوزه «معرف - زوجی» کرده است 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: منابع آب، ‌خاک‌شناسی و آب و هوا مهم‌ترین کارکرد این ایستگاه‌تحقیقاتی است و برای ارزیابی مناطق و بررسی توجیه اقتصادی طرح ها می توان از این ایستگاه تحقیقاتی بهره گرفت.

خزائی گفت: علاوه بر منابع طبیعی استان سایر نهادها و ارگان‌ها نظیر امور آب، آب و خاک، جهاد کشاورزی، هواشناسی و مراکز دانشگاهی نیز می توانند از داده های ایستگاه پژوهشی معرف - زوجی گنبد همدان استفاده کنند.

مدیرکل منابع طبیعی همدان: طرح آبخیزداری جایگزین سدسازی است

 وی اظهار داشت: همچنین هدف از ایجاد این حوزه تحقیقاتی، مطالعه و بررسی شرایط و ظرفیت‌های آبخیزداری استان‌های همدان و مرکزی است که از نظر اقلیم در یک رده قرار دارند و در برخی موارد اقلیمی زمینه مشترک دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: داده‌های این ایستگاه پژوهشی در حوزه آبخیزداری باید در جایی تبدیل به عدد و رقم شوند و این وظیفه برعهده مجموعه معرف- زوجی است.

خزائی اظهار داشت: نتیجه‌ای که ما در حوزه معرف- زوجی گنبد به دست می‌آوریم، در سازمان جنگلها مطالعه و پایش می‌شود و با ۱۲ حوزه دیگر معرف- زوجی در سراسر کشور مقایسه و بررسی می‌شود تا مطالعه متعادلی به دست آید.

حوزه معرف- زوجی، مراکز تحقیقاتی آزمایشگاهی و پژوهشی است که برای بررسی فیزیوگرافی، هیدرولوژی، زمین شناسی، خاک‌شناسی، ژئومورفولوژی و پوشش گیاهی یک منطقه طراحی می‌شوند.

ایستگاه تحقیقاتی «معرف- زوجی» گنبد همدان در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان همدان در روستای گنبد واقع شده و مساحت آن حدود ۴۴۵ هکتار است.

 مطالعه اجرایی این طرح از سال ۷۵ آغاز و طرح توجیهی حوزه در سال ۷۷ تهیه شد همچنین در سال ۸۴ به بهره برداری رسید.

نظر شما