شناسهٔ خبر: 50424310 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

۶ آبان؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۶ آبان هجری شمسی برابر با ۲۸ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، امروز ۶ آبان هجری شمسی برابر با ۲۸ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۵ آبان؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویدادها:

۳۱۰ - تفرقه میان درباریان ایران و گزارش نماینده روم در تیسفون

در سال ۳۱۰ میلادی که زمان دقیق آن بعدا ۲۸ اکتبر به دست داده شده است «ماکزن تیوس» امپراتور روم که کشورش دچار دشواری های فراوان داخلی بود گزارش محرمانه نماینده سیاسی دائمی روم در تیسفون پایتخت ایران را در نشست اعضای سنا و ژنرالهای رومی مطرح ساخت. نماینده روم در تیسفون در گزارش خود از ادامه تفرقه میان درباریان ایران خبر داده بود و تاکید کرده بود که زمانی بهتراز این برای تعرض نظامی به ایران و انهدام قدرت آن به دست نخواهد آمد ، زیرا چند سال طول خواهد کشید تا شاه ۱۷ ساله بر اوضاع مسلط شود.

در آن روز هیچیک از حاضران درجلسه، لشکر کشی به شرق را در حالی که امپراتوری روم در آستانه جنگ داخلی بود به مصلحت ندید. با وجود این، چون «ماکزنتیوس» بی علاقه به جنگ با ایران نبود قرار شد که گزارش همچنان در دستور کار باشد.

تفرقه در دربار ایران پس از مرگ هرمز دوم آغاز شده بود. برخی از بزرگان کشور با پسر او «آذر نرسی» که شهرت به بدخویی داشت به مخالفت دست زده و باعث قتل او شده و فرزند دیگر هرمز را که هنوز به دنیا نیامده بود شاه کشور نامیدند. بحران داخلی ایران در سال ۳۱۰ میلادی پس از ۱۷ ساله شدن شاپور دوم (ذوالاکتاف) و کنار گذاردن نایب السلطنه رو به پایان گذارد و در روم هم کنستانتین اول جنگ داخلی را در ۳۱۲ میلادی برد و دو امپراتوری از بحران داخلی خارج و سپس به جان هم افتادند و ....

۳۱۲ - پیروزی کنستانتین بر ماکزنتیوس و رسمیت یافتن مسیحیت در روم

۲۸ اکتبر سال ۳۱۲ میلادی کنستانتین ژنرال رومی و حکمران قلمرو شرقی امپراتوری روم در یک جنگ یکروزه معروف به «جنگ پل میلویان» بر سپاهیان «ماکزنتیوس» امپراتور روم پیروز شد. ماکزنتیوس در همین روز (۲۸ اکتبر) کشته شد. وی ۲۸ اکتبر ۳۰۶ میلادی امپراتور روم شده بود و ۲۸ اکتبر سال ۳۱۰ میلادی موضوع جنگ با ایران را در جلسه مشترک سنا و شورای ژنرالهای روم مطرح ساخته بود که تصویب نشد ولی قرارشد که در دستور کار باقی بماند.
    
ماکزن تیوس از حامیان انتخاب امپراتور از سوی سنای روم و کنستانین مخالف این روش بسیار قدیمی رومیان بود. به علاوه، ماکزنتیوس پیشنهاد کنستانتین را که امپراتوری روم به صورت کنفدراسیونی مرکب از دوم قسمت غربی و شرقی آن در آید رد کرده بود وآن را مآلا موجب تجزیه و نابودی روم می دانست. ماکزنتیوس ۲۸ اکتبرو در جریان جنگ پل "میلویان" کشته شد.

کنستانتین که میترائیست بود پس از این پیروزی سربازانش را جمع کرد و خطاب به آنان گفت که در اثنای جنگ که روی به خورشید کرده بود تا طلب پیروزی کند، صلیبی نورانی را مقابل خورشید دید و در پی مشاهده این صلیب که همراه با پیروزی در جنگ بود تصمیم گرفته است مسیحی شود و اصراری به مسیحی شدن دیگران ندارد.
   
گرویدن کنستانتین که نام او برشهر قسطنطنیه (استانبول) گذارده شده است به صدور منشور میلان در نهم نوامبر (۱۲ روز بعد) مبنی بر رسمیت یافتن و تحمل شدن مسیحیت در قلمرو روم انجامید. طبق همین منشور، کسانی که به خاطر مسیحی بودن زندانی بودند آزاد شدند و اموال مصادره شده به صاحبانشان پس داده شد.به این ترتیب کنستانتین نخستین امپراتور مسیحی روم است. باید دانست که روم (ایتالیا) نخستین کشور مسیحی جهان نیست، ارمنستان اولین کشوردر جهان است که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرده بود.

۱۶۳۶ - دانشگاه هاروارد در کامبریج ماساچوست تحت نام کالج «جان هاروارد» تاسیس شد که نخستین موسسه آموزش عالی امریکا است و دومین آن دانشگاه «کالج ویلیام اند مری» در ویرجینیا است. جان هاروارد یکی از موسسان کالج هاروارد بود.

۱۸۸۶ - پرده ‏برداری از مجسمه آزادی در ورودی بندر نیویورک

مجسمه آزادی که امروزه سمبل ایالات متحده امریکا محسوب می‏شوددر سال ۱۸۸۶م با کمک مردم فرانسه توسط آگوست بارْتولْدی، مجسمه ساز معروف فرانسوی ساخته شد و از طرف فرانسویان به مناسبت یک‏صدمین سالگرد استقلال امریکا به ایالات متحده اهدا گردید. فرانسویان با ساختن این مجسمه قصد داشتند اعتراض خود را به فشار و سرکوبی که در فرانسه آن زمان تحت سلطه رژیم ناپلئون سوم وجود داشت، نشان دهند. بنیان‏گذاران این ایده از یک‏صد هزار فرانسوی در ۱۸۰ شهر این کشور، مبلغ ۶۰۰ میلیون فرانک برای تحقق کار جمع‏آوری کردند، با این حال به دلیل عدم همکاری مردم امریکا در نصب پایه مجسمه، مجسمه آزادی با تاخیر، در روز ۲۸ اکتبر ۱۸۸۶م پرده‏برداری شد.

 مجسمه آزادی که تجسم یک موجود اساطیری است، سمبل‏های فراماسونری شامل تاج ستاره‏ای شکلِ هفت شاخه و کتاب و مشعل راهنما را به نمایش می‏گذارد و به شکل زنی است که مشعلی در دست راست خود گرفته و آن را به سوی آسمان بلند کرده است. بلندی مجسمه آزادی ۴۶ متر و با احتساب پایه آن، در حدود ۹۴ متر می‏باشد و در مدخل بندر نیویورک در امریکا واقع شده است. با این حال، تندیسی که طراحش بارْتولْدیْ آرزو داشت مظهر نظم و سازندگی باشد، امروزه نشانگر قدرت‏های مخرب و رژیمی زورگو و سلطه‏مدار است که به نام آزادی و دموکراسی حاضر است تمام حقوق انسانی را در پای منافع خود قربانی نماید.

۱۳۳۳ - تایید حکم اعدام دکتر حسین فاطمی و اجرای حکم

ششم آبان ۱۳۳۳ محکمه تجدید نظر نظامی تهران حکم اعدام دکتر حسین فاطمی وزیر امورخارجه دولت دکتر مصدق را تایید کرد و این حکم به اجرا در امد.

دکتر فاطمی بارها صریحا و بابکار بردن واژه هایی تند از شاه و بستگان او انتقاد کرده بود و به همین جهت، شاه توصیه مشاهیر و روحانیون اصفهان برای دادن تخفیف مجازات به او را نپذیرفته بود. انتقاد های دکتر فاطمی از شاه و نظام سلطنتی عمدتا در مقالات روزنامه باختر امروز منعکس می شد که ناشر آن دکتر فاطمی بود.

دکتر فاطمی که می دانست شاه کینه وی را به دل دارد از همان لحظه کودتا خود را پنهان کرده بود. دکتر فاطمی روز ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ در خانه دکتر مصدق بود و پس از آن که خانه را در آستانه محاصره شدن کامل دید، در زیر گلوله از آنجا خارج شده و خودرا مخفی کرده بود. وی ماهها بعد در مخفیگاه خود که خانه ای در شمیران بود برحسب اتفاق دستگیر شده بود.

۱۹۱۸ - روز ملی و استقلال جمهوری چک

کشور چک با ۷۸/۸۶۶ کیلومتر مربع مساحت و بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت در مرکز اروپا قرار گرفته است. پایتخت چک پراگ نام دارد و برنو، پلزن و اوستراوا از شهرهای مهم آن هستند. بیش از ۸۰% مردم این کشور ملیت چک داشته و از نژاد سفید اروپایی هستند. اکثریت مردم چک پیرو آیین مسیحیت و عمدتاً کاتولیک هستند. زبان رسمی مردمْ چکی ولی زبان‏های لهستانی، آلمانی و اسلواکیایی نیز عمومیت دارد. چک از جمله کشورهایی است که با رشد منفی جمعیت روبه‏رو است و در سال‏های آینده جمعیت آن رو به کاهش می‏رود. بر همین اساس پیش‏بینی می‏شود جمعیت چک در سال ۲۰۲۵م در حدود ۹/۵ میلیون نفر خواهد بود. واحد پول چک کرون است. که با الحاق این کشور به اتحادیه اروپا در ۳۰ آوریل ۲۰۰۴، یورو به عنوان واحد پول اروپایی جای‏گزین آن می‏شود. این کشور در سال ۱۹۱۸ از امپراتوری اتریش - مجارستان استقلال یافت و با پیدایش اصلاحات در بلوک شرق، حکومت کمونیستی در چکسلواکی نیز از کار کناره گرفت و نظام سیاسی این کشور به جمهوری فدرال چک و اسلواک تغییر نام داد. در ژوئیه ۱۹۹۲ از سوی مجلسِ ملی اسلواک، حق حاکمیت ملی اعلام شد و از اول ژانویه ۱۹۹۳م با تشکیل دو کشور اسلواک و چک نام کشور چکسلواکی از فهرست کشورهای جهان حذف شد نظام سیاسی حاکم بر این کشور جمهوری چند حزبی با دو مجلس قانون‏گزاری می‏باشد.

۱۹۲۲ - راهپیمایی سیاهپوشان، نخست وزیر شدن موسولینی و حمله ارتش ایتالیا به یونان

علاوه بر جنگ پل «میلیویان»، امپراتور شدن ماکزن تیوس و کشته شدنش و طرح پیشنهاد جنگ با ایران که هر چهار واقعه در چهار ۲۸ اکتبر روی داده بود، در ۲۸ اکتبر ۱۹۲۲ و در دومین روز «پیش به سوی رم» که در این راهپیمایی دهها هزار سیاهپوش (پیراهن سیاه) ناسیونالیست شرکت کرده بودند، پادشاه ایتالیا موسولینی رهبر آنان را رئیس دولت کرد. موسولینی که اعلام کرده بود امپراتوری باستانی روم را احیاء خواهد کرد ۲۸ اکتبر ۱۹۴۰ پس از اینکه دولت یونان حاضر نشد بمانند عهد قدیم گوشه ای از امپراتوری روم باشد، به ۵۳۰ هزار نظامی ایتالیایی مستقر در آلبانی دستور داد که یونان را تصرف کنند که موفق نشدند و هیتلر متحد موسولینی به یونان نیرو فرستاد و این کشور را اشغال نظامی کرد. نیروهای موسولینی در اجرای برنامه احیاء امپراتوری روم، در سال ۱۹۳۹ آلبانی را تصرف کرده بودند. موسولینی همچنین نیرو به شمال آفریقا فرستاده بود که لیبی و سومالی لند را تصرف کرده بودند. این نیروها بعدا با حمله متقابل انگلیسی ها رو به رو شدند و چون در وضعیتی نامساعد قرارگرفته بودند هیتلر بهترین سپهبد آلمان ـ مارشال اروین رومل ـ را با چند تیپ زرهی به شمال آفریقا فرستاد و ....

۱۹۴۸ - کشتار فلسطینیان در روستای "الدّوایْمِه" توسط صهیونیست‏ ها

شکل‏گیری و اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی بر پایه تلاش‏هایی بود که گروه‏های تروریستی و حامیان این رژیم نامشروع انجام می‏دادند. سابقه جنایات واحدهای سازمان یافته تروریستی، به اوائل قرن بیستم و سال‏های قبل از اعلام تشکیل این رژیم باز می‏گردد. قتل عام دیر یاسین، الدّوایمه و صبرا و شتیلا نمونه‏ای از این اقدامات می‏باشد. در هنگامه جنگ اول اعراب و اسرائیل، سربازان رژیم صهیونیستی در ۲۸ اکتبر ۱۹۴۸م با اشغال روستای الدّوایْمِه در سرزمین‏های اشغالی فلسطین در ابتدا هفتاد و پنج مسلمان فلسطینی را در حال نمازگزاردن به شهادت رساندند. سپس اعضای سی و پنج خانواده را که برای حفظ جان خود به غاری در خارج از دهکده پناه برده بودند، قتل عام کردند. سربازان ارتش رژیم صهیونیستی، پس از آن، این روستا را با خاک یکسان کردند. پس از مدتی، هنگامی که مسئولان سازمان ملل متحد از نماینده رژیم نژادپرست صهیونیستی در این سازمان، درباره حوادث روستای الدوایمه سؤال کردند، وی برای پنهان کردن جنایات انجام شده، حتی وجود این روستا را مُنکر شد.

۱۹۸۰ - تصمیم محمدعلی رجایی به قطع مستمری بازنشستگان ایرانی برون مرز

محمدعلی رجایی نخست وزیر وقت جمهوری اسلامی ایران به رغم مخالفت ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و ادامه جنگ عراق با ایران، در نیمه اول آبان ۱۳۵۹ (۱۹۸۰میلادی) تصمیم گرفت مستمری بازنشستگانی را که از ایران خارج شده بودند چنانچه تا آذرماه آن سال باز نگردند و وضعیت خودرا روشن نسازند از دیماه ۱۳۵۹ قطع و پول به خزانه داری کل برگشت داده شود. این تصمیم به صورت اعلامیه ای در رسانه ها انتشار یافته بود. دولت موقت انقلاب به نخست وزیری مهدی بازرگان در طول حکومت خود مستمری بازنشستگان ایرانی مقیم خارج را حتی به ارز پرداخت می کرد که به محل اقامت آنان حواله می شد.

در اجرای تصمیم محمدعلی رجایی، مستمری بازنشستگانی که به سبب ادامه جنگ و بمباران جاده ها و فرودگاهها و نیز دلایل دیگر نتوانستند در آن مهلت به کشور بازگردند از آغاز زمستان ۱۳۵۹ (ژانویه ۱۹۸۱ میلادی) قطع شد و افراد تحت تکفّل آنان در ایران به زحمت و فقر و فلاکت افتادند. طبق قانون کیفری وقت، فرزند ـ گرچه بازنشسته ـ متعهد به تأمین هزینه پدر و مادر از کارافتاده و نادار و اولاد صغیر بود و تَرک انفاق مجازات زندان داشت. برخی از این بازنشستگان که خانه های خود در کشور را اجاره داده بودند نه تنها اجاره بها بلکه خانه را هم (به ادعای مجهول المالک بودن) از دست دادند و نیز ارثیه والدین را که در طول غیبت آنان فوت شده بودند و دیگران خودرا وارثان منحصر به فرد اعلام کرده بودند و ....

همچنین به مجلس پیشنهاد شده بود که تصویب کند اموال داخلی ایرانیان برون مرز که در مهلتی که مقرر خواهد شد به کشور بازنگردند مصادره شود. مجلس این پیشنهادرا که انعکاس منفی جهانی یافته بود (به دلیل مغایرت با اعلامیه حقوق بشر) رد کرد.

برخی از بازنشستگان ایرانی که همان زمان با رسانه های اروپا و آمریکا مصاحبه کرده بودند گفته بودند که در سنین کهولت هستند و نیاز دارند که فرزندان از آنان نگهداری کنند و این فرزندان در خارج اقامت دارند. پاره ای دیگر از آنان گفته بودند که در ایران متکفّل افرادی ازجمله والدین از کارافتاده خود هستند که اینان، با قطع پرداخت مستمری به زحمت خواهند افتاد و احتمالا گرسنه خواهند ماند زیراکه ایران مقررات بازنشستگی همگانی ندارد و سالخوردگان مُتکی به فرزندان هستند و بسیاری از این فرزندن ـ خودشان بازنشسته.

این بازنشستگان همچنین از تصمیم واریزشدن مستمری ها به جای حساب جاری (چِکینگ) به حساب پس انداز (قرض الحسنه) که مستلزم حضور در ایران برای بازکردن این حساب، دریافت دفترچه و شخصا دریافت از این حساب بود ابراز نگرانی کرده بودند. بعدا موافقت شد که با وکالت ـ نه بیش از یکساله هم بشود از این حساب ها برداشت کرد.

پس از پایان جنگ عراق با ایران و بازگشت برخی از بازنشستگان به کشور برای برقرارشدن مجدد دریافت مستمری، گزارش شده بود که این تجدید پرداخت مستلزم رسیدگی به سوابق و نداشتن مشکل قضایی ـ امنیتی است و کار رسیدگی ممکن است چند ماه طول بکشد.

به آن دسته از بازنشستگان که بعدا به ایران بازگشته و درصدد زنده کردن مستمری خود برآمده بودند گفته شده بود که باید به وزارت اطلاعات ، دفتر مربوط (ساختمانی در خیابان جُردَن) بروند و ... و طی کردن هفت خوان رستم. این بوروکراسی در مورد پاره ای از افراد بیش از شش ماه طول کشیده بود و شماری از مقیمان آمریکا اعتبار کارت سبز خودرا از دست داده بودند. این خبر که به دیگران رسید سریعا تبعه آمریکا شدند تا گذرنامه این کشور را به دست آورند و اقامت بیش از ۶ ماه در ایران در بازگشتنشان تاثیر نداشته باشد. [محمدعلی رجایی از دوم آگوست ۱۹۸۱ تا سی ام این ماه به مدت ۲۸ روز رئیس جمهور شد.].

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما