شناسهٔ خبر: 50424068 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در گفتگو با المیادین

حسینی: چرخه تحولات کشور را به مذاکرات گره نمی‌زنیم

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت‏، ایران همیشه خواهان مذاکره با همه کشور‌هاست، ولی چرخه تحولات کشور را به مذاکرات با غربی‌ها گره نمی‌زنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران با تأکید بر اینکه ایران کشور قدرتمندی در منطقه است، گفت: ایران همیشه خواهان مذاکره با همه کشور‌ها به ویژه همسایگان و کشور‌های منطقه بوده است، ولی چرخه تحولات کشور را به مذاکرات با غربی‌ها گره نمی‌زنیم.
سید محمد حسینی معاون پارلمانی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مصاحبه اختصاصی با این شبکه درباره مذاکرات هسته ایران با کشور‌های غربی گفت: توقف مذاکرات هسته‌ای ایران همزمان با تشکیل دولت جدید در ایران یک مسئله کاملا طبیعی است. رئیس جمهور ایران تأکید کرد ما هرگز میز مذاکرات را ترک نمی‌کنیم و این طرف‌های دیگر هستند که توافق را نقض کرده اند. ایران به تعهدات بین المللی خود پایبند است و ما کاهش تعهدات در چارچوب توافق هسته‌ای را پس از خروج آمریکا از این توافق مطرح کردیم. کشور‌های اروپایی به ما وعده دادند زیان‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام را جبران خواهند کرد، ولی به تعهدات خود پایبند نبودند. ما خواهان مذاکره برای سرگرمی نیستیم، بلکه می‌خواهیم به نتایج ملموس دست یابیم و مردم ایران از اقدامات و رویکرد غربی‌ها ناراضی هستند. مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب کرد که برا اساس آن، دولت به کسب نتیجه یعنی لغو تحریم‌ها ملزم شده است.
وی افزود: ایران با وجود تغییر دولت به سیاست‌های کلی خود پایبند است، ولی آمریکایی‌ها چنین نیستند. ما اهل مذاکره هستیم، اما به شرط اینکه مذاکرات دارای نتیجه باشد. ما پای میز مذاکره خواهیم رفت، ولی چرخه تحولات کشور به انتظار این مذاکرات متوقف نخواهد شد. امکان ندارد ما درباره اقدامات طرف‌های دیگر خوشبین باشیم جز در صورتی که این طرف‌ها به صورت جدی به تعهدات خود وفادار باشند. ایران کشور قدرتمندی در منطقه است و منتظر دیگران نخواهد ماند. این آمریکا است که عهد و پیمان شکسته است و روسیه و چین این مسئله را تأیید کرده و بر این نکته صحه گذاشته اند که ایران اهل مذاکره است. طرف‌های دیگر نخست باید رویکرد خود را تصحیح کنند. در صورتی که طرف‌های دیگر به تعهدات خود پایبند نباشند، ایران به صورت یکجانبه به تعهداتش پایبند نخواهد بود و ما گام به گام تصمیمات خود را اجرایی خواهیم کرد. ما از آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز که که با وجود پایبندی ایران به تعهدات از ما حمایت نکرد، انتقاد داریم. آژانس حمله به تأسیسات هسته‌ای ما را محکوم نکرد و باید خسارت این حملات پرداخته شود.
این مقام ایرانی تصریح کرد: توجه به شرق واقعیتی است که دیگران آن را درک کرده اند و چین به زودی برترین قدرت اقتصادی جهان خواهد بود. چین به همکاری با ما در منطقه نیاز دارد و ما نیز در همکاری با این کشور منافعی داریم. ما در مسیر مبارزه با داعش در کنار روسیه ایستادیم و به بخشی از سازمان شانگ‌های تبدیل شدیم.
حسینی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به روابط با عربستان گفت: ما اهل مذاکره و ارتباط با دیگران هستیم، ولی به شرطی که این مذاکره و ارتباط بر اساس عهدشکنی و تحت تهدید نباشد. این عربستان بود که روابطش را با ما قطع کرد، ولی ما روابطمان را با هیچ طرفی جز رژیم صهیونیستی قطع نکرده ایم. باید برای جلوگیری از دخالت‌های دیگران در منطقه، وحدت اسلامی وجود داشته باشد. امیدواریم مذاکرات ما با سعودی‌ها نتایج خوبی داشته باشد. امیدواریم مقامات سعودی تسلیم تأثیرات صهیونیست‌ها نشوند. قطع روابط مضر است و ما خواهان برقراری مجدد روابط هستیم، اما حملات رسانه‌ای سعودی علیه ایران باید متوقف شود. عربستان پس از هفت سال جنگ علیه یمن به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. چگونه ممکن است ما اجازه و رضایت دهیم ملت یمن که مراسم‌های و جشن‌های بزرگی را برای میلاد پیامبر (ص) برگزار می‌کند، زیر بمباران باشد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران تصریح کرد: زمان تحمیل آرا و دیدگاه‌های طرف‌های معین بر عرصه بین المللی گذشته است. ما خواهان برقراری روابط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس، مصر و اردن هستیم و با آنان مشکلی نداریم و درصورت تمایل این طرف ها، امکان تقویت روابط مان با آن‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به تحولات افغانستان گفت: رفتار طالبان در گذشته قابل قبول نبوده است و این گروه ادعا می‌کند این رفتار خود را تغییر داده و حقوق همه اقشار مردم افغانستان را به رسمیت می‌شناسد. گروهی که ۳۰ درصد مردم افغانستان را تشکیل می‌دهد، نمی‌تواند به تنهایی بر این کشور سیطره داشته باشد. حملات اخیر در افغانستان با هدف ایجاد فتنه سنی شیعه انجام گرفت.
حسینی به تنش‌های اخیر با آذربایجان هم پرداخت و گفت: ما آغازگر تنش با هیچ یک از کشور‌های همسایه نبوده ایم و ملت آذربایجان به ما نزدیک هستند. ما همیشه در کنار مردم آذربایجان ایستاده ایم، ولی آنچه اخیرا از سوی مقامات این کشور اتفاق افتاد قابل قبول نیست و با آن تسامح نمی‌کنیم. اگر هوشیاری ما نبود، احتمال داشت تحولات اخیر به مشکل بزرگی تبدیل شود و ما امیدواریم توقیف کامیون‌های باری در مرز آذربایجان دوباره تکرار نشود.

<div id="video-display-embed-code_7170213"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3260129/7170213?width=350&height=250"></script></div>

نظر شما