«خیرالله خادمی» عصر چهارشنبه در جریان بازدید از طرحهای زیرساختی شهرستان شازند در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، افزود: طول شبکه ریلی کشور ۱۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است که از سوی راهآهن جمهوری اسلامی مدیریت میشود و بهعنوان ریل گرم مطرح است.
وی تاکید کرد: طول شبکه ریلی در حال ساخت کشور که در زیر مجموعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار دارد، به طول یکهزار کیلومتر است دو استان کردستان، اردبیل و آذربایجان شرقی و همچنین بخشی از مسیر زاهدان را به چابهار توسط شبکه ریلی کشور متصل میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اجرای این طرحها به منابع اعتباری بالایی نیاز ندارد چرا که پیشرفت فیزیکی آنها ۹۰ درصد است و این امکان وجود دارد که ۶ طرح ریلی تا پایان سال ۱۴۰۱ آماده بهرهبرداری شود.
خادمی بیان کرد: مجموع اعتبار مورد نیاز برای اجرای یکهزار کیلومتر خطوط شبکه ریلی کشور، حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ۴۵۰ کیلومتر از ریلگذاری انجام شده است.
وی عنوان کرد: ایجاد ۶ هزار کیلومتر مسیر ریلی نیز در برنامه مطالعاتی گنجانده شده که در صورت اجرای این طرح، امید میرودتا پایان عمر چهار سال دولت سیزدهم، حداقل یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر مسیر ریلی کامل شود که با توجه به اینکه بهرهوری ریلسازی در کشور سالانه ۱۷۰ تا حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بوده، بستر مناسبی در راستای توسعه شبکه ریلی کشور و افزایش رضایتمندی مردم از این ظرفیت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: طول شبکه آزادراه کشور ۲ هزار و ۷۶۷ کیلومتر است که نزدیک به یکهزار و ۳۵ کیلومتر نیز در حال اجرا است و ساخت آزادراههای در حال اجرا به نسبت آزادراههای موجود قابل توجه است که در آینده نزدیک شماری از آنها بهرهبرداری میشود.
خادمی ادامه داد: تا پایان سال آتی ۴۰۰ کیلومتر از بزرگراههای در حال ساخت کشور به بهرهبرداری میرسد و باید این مهم مدنظر باشد که ساخت آزادراهها در کاهش مسیر، افزایش ضریب ترافیکی و همچنین افزایش ایمنی تردد تاثیر گذاری بالایی دارد.
وی عنوان کرد: افتتاح ۸۰۰ کیلومتر از آزادراههای در حال ساخت کشور تا پایان عمر چهار ساله دولت مدنظر است و با توجه به اینکه متوسط آزادراه سازی در کشور سالانه ۸۰ کیلومتر است این عملکرد بمطلوبی در توسعه ساخت شبکه آزادراه کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همزمان با اجرای این آزادراهها از سوی دولت، مشارکت و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی نیز در دستور کار قرار دارد و این اقدام گام مهمی در راستای تقویت و توسعه آزادراههای کشور است.
خادمی بیان کرد: در استان فارس و اصفهان بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد در حال انجام است که امید میرود تا پایان امسال و یا اوایل سال آتی آماده افتتاح شود.
وی گفت: در استان مرکزی هم مهمترین و کوتاهترین آزادراه دسترسی مرکز کشور که کریدور شمال به جنوب و بنادر جنوب غربی و بنادر خوزستان و بندر امام خمینی (ره)است که از تهران آغاز به قم ، مرکزی، اراک، لرستان، خرم آباد، خوزستان و از آنجا به بندر امام متصل میشود که عملیات اجرایی این آزادراه باطول ۹۰۰ کیلومتر در بخشهای مختلف در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ساخت این آزادراه در استان مرکزی در ۲ بخش در حال انجام است گفت: اجرای این طرح از سمت لرستان بروجرد به اراک آغاز شده و دیگری کنارگذر اراک به طول ۵۰ کیلومتر به صورت آزادراهی در حال انجام است و ساخت آزادراه دیگر نیز از قم به سمت اراک آغاز که امید است در پنج سال آتی به اتمام برسد.
خادمی با اشاره به بازدید روز جاری از آزادراههای کنار گذر استان مرکزی گفت: اجرای این طرح از سمت استان قم در بخش نخست به طول ۳۱ کیلومتر نیازمند ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و ۵۰ کیلومتر کنار گذر اراک هم حداقل یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان که یک بانده ساخته میشود، نیاز دارد.
وی یادآور شد: کنار گذر بروجرد به اراک و که به طول ۶۸ کیلومتر است، استان لرستان را به مرکزی متصل میکند، برای تکمیل آن حداقل سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای انجام این طرحها، ۵۰ درصد از اعتبار مورد نیاز از سوی دولت و نیم دیگر ازسوی سرمایه گذار تامین میشود تا اجرای این طرح های بزرگ با سرعت بیشتری انجام شوند.
نظر شما