شناسهٔ خبر: 50405036 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشورهای ثروتمند به وعده ۱۰۰ میلیارد دلاری اقلیمی عمل نکردند

تهران – ایرنا – رئیس اجلاس کاپ ۲۶ اعلام کرد که کشورهای ثروتمند به وعده کمک سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای فقیر عمل نکرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی دیلی اکسپرس دیروز (۴ آبان) نوشت که ۱۲ سال پیش کشورهای ثروتمند متعهد شدند که از سال ۲۰۲۰ به مدت پنج سال و سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با گرمایش جهانی کمک کنند.

کشورهای فقیر در حال حاضر از افزایش سطح آب دریاها، خشکسالی و آب‌وهوای نامساعد ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای کشورهای صنعتی ثروتمند رنج می‌برند.

آلوک شارما، رئیس منتخب اجلاس آب و هوایی کاپ ۲۶ گلاسکو تصریح کرد که هدف اعلام شده تا سال ۲۰۲۳ محقق نخواهد شد.

وی تأکید کرد که پیشرفت‌هایی انجام شده و مجموع کمک‌های جمع آوری شده در طول پنج سال احتمالاً از ۵۰۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

با این وجود شارما گفت که آخرین آمار سال ۲۰۱۹ نشان دهنده جمع آوری ۸۰ میلیارد دلار کمک بود و هدف تعیین شده در سال ۲۰۲۰ محقق نخواهد شد.

خبر این پسرفت به دنبال امتناع رهبران برخی از بزرگترین آلاینده‌های جهان (از جمله چین، روسیه و احتمالاً برزیل) از شرکت در نشست دو هفته‌ای گلاسکو اعلام می‌شود.

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ ۲۶) از ۱۰ آبان تا ۲۱ آبان ماه سال جاری با حضور شماری از رهبران جهان، کارشناسان امور زیست‌ محیطی و فعالان حامی مقابله با چالش‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی از ۲۰۰ کشور امضا کننده پیمان آب و هوایی پاریس در شهر گلاسکو انگلیس برگزار می‌شود.

کارشناسان، نشست کاپ ۲۶ در گلاسکو را آخرین فرصت برای کاهش روند گرم شدن کره زمین تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میزان پیش از دوره صنعتی شدن زمین می‌دانند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیروز هشدار داد که گزارش سال ۲۰۲۱ شکاف‌ها در تولید گازهای گلخانه‌ای نشان می‌دهد جهان همچنان در مسیر فاجعه‌بار افزایش ۲.۷ درجه سانتیگراد دمای زمین است.

گوترش افزود: اکنون حتی در صورت اجرایی شدن تعهدات قبلی که در چند روز گذشته اعلام شد، دمای زمین بازهم بالای ۲ درجه گرم خواهد شد. این تعهدات مربوط به سال ۲۰۵۰ هستند؛ بنابراین مشخص نیست چگونه اجرایی خواهند شد.

نظر شما