گروه اجتماعی- دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه یک بازهزمانی پنج ساله زمان لازم است تا همه معلمان وارد حیطه کسب صلاحیتها و دریافت گواهینامه صلاحیت حرفهای شوند، اظهار کرد: فارغالتحصیلی از دانشگاههای فرهنگیان و شهیدرجایی و یا طی شدن دوره مهارتآموزی یکساله به منزله صلاحیت حرفهای تلقی شده و هر پنج سال یکبار دوباره در این فرآیند قرار میگیرند. به گزارش مناقصهمزایده، محمود امانیطهرانی؛ در نشستی خبری، با اشاره به پیشینه شکلگیری شورایعالی آموزش و پرورش، گفت: شورایعالی آموزش و پرورش در یکصدوبیستوپنجمین تولد خود قرار گرفته و همچنین در روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ هزارمین جلسه شورایعالی با حضور رئیسجمهور برگزار شد.
جزییات دریافت گواهینامه صلاحیت حرفهای معلمان
وی درباره سرانجام اعطای گواهینامه صلاحیت حرفهای به معلمان، گفت: پارهای از صلاحیتها به پیش از ورود به عرصه معلمی باز میگردد، مانند آموزشهایی که در دانشگاه فرهنگیان ارائه میشود. پس از ورود به عرصه خدمت نیز معلمان نیاز دارند که خود را بهروز نگه دارند. سازوکار بهروز نگه داشتن افراد هم به تغذیه آموزشی و هم رصد آن بستگی دارد. امانی؛ ادامه داد: قرار شد شورایعالی آموزش و پرورش وارد عرصه عمل شده و مصوبه صلاحیت حرفهای را دارای آییننامه عملیاتی کند. پیرو متنی که در جلسه شورایعالی به تصویب رسید، باید شیوهنامه اجرایی تهیه شود که معاونت توسعه منابع وزارتخانه مشغول انجام اینکار هستند که با رتبهبندی هم مرتبط شده و یکی از شرایط رتبهبندی این است که معلمان گواهینامه صلاحیت داشته باشند. دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه یک بازهزمانی پنج ساله زمان لازم است تا همه معلمان وارد حیطه کسب صلاحیتها و دریافت گواهینامه صلاحیت حرفهای شوند، اظهار کرد: فارغالتحصیلی از دانشگاههای فرهنگیان و شهیدرجایی و یا طی شدن دوره مهارتآموزی یک ساله به منزله صلاحیت حرفهای تلقی شده و هر پنج سال یکبار دوباره در این فرآیند قرار میگیرند. وی ادامه داد: رتبهبندی سه موضوع استانداردها، سنجش استانداردها و ارزشگذاری استانداردها را به یکدیگر متصل میکند. این امر با اوضاع معیشتی جامعه گره خورده و آن بخشی که از دید بیرونی پُررنگ است، معیشتی شده است؛ اما وقتی به فلسفه رتبهبندی که استانداردها و مزایا مترتب بر آن است، میبینیم که تنها مادیات دیده نشده است. امانی؛ تأکید کرد که تقلیل رتبهبندی به افزایش حقوق، از بین بردن فلسفه حاکم بر این کار است، از سوی دیگر جدا کردن این موضوع از معیشت نیز امکانپذیر نیست و باید بین این دو موضوع حرکت کرد، بهگونهای که بخش معیشتی برانگیزانندگی لازم را برای ارتقای حرفهای داشته باشد. این نوع کارها باید پلههای متعددی را بپیماید تا کار پخته شود، لذا استراتژیهای تدریجی بسیار بهتر است. همچنین قدمی که مجلس برای تثبیت و تأمین منابع برمیدارد را اقدام مثبتی میدانم.
آموزش و پرورش بهدنبال مصوبهای برای گذراندن کلاسهای زبان
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش، در پاسخ به پرسشی درباره ناتوانی دانشآموزان از مکالمه و سخن گفتن به زبان انگلیسی و عربی پس از فارغالتحصیلی، گفت: باید ابتدا بین عربی و انگلیسی تمایز قائل شویم. مأموریت آموزش این دو با یکدیگر متفاوت است. مأموریت زبان عربی، زبان ارتباطی نیست، بلکه زبان دین است و دانشآموزان باید بتوانند از متون دینی که میخوانند، درک معنایی پیدا کنند. وی افزود: اما درباره انگلیسی، کسب مهارتهای ارتباطی مهم است. در این باب آموزشها هم به زمان و هم به کیفیت نیاز دارند. بنابراین رویکرد کنونی برنامه درسی زبان انگلیسی اول و دوم متوسطه که ارتباطمحور است و دستور زبان محور نیست، رویکرد صحیحی است. اما در کل موافقم که این زمان و حجم آموزش با انتظاری که داریم متفاوت است. امانی؛ تصریح کرد: زبان امری نیمه تجویزی و انتخابی است و باید فضایی را ایجاد کند که افراد بتوانند با توجه به اقتضائاتشان دست به انتخاب بزنند. اخیراً روی مصوبهای مشغول کار هستیم که امکان انتخابگری را به دانشآموز میدهد و حتی دانشآموز میتواند به جای گذراندن زبان در مدرسه در آموزشگاههای مجاز دوره بگذراند و نمرهاش از سوی مدرسه پذیرش و ثبت شود.
سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش، درباره سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان، گفت: طبق بررسیهای واحد حقوقی شورایعالی و معاونت حقوقی وزارتخانه، تصمیمگیری در این باره برعهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده که یعنی وزیر آموزش و پرورش یا سازوکاری که وی تعیین میکند. این موضوع به مصوبه مجزایی نیاز ندارد. نتایج بررسی را به وزیر وقت منعکس کردیم و تصمیم گرفت آن را در شورای معاونین طرح کند که سال گذشته، سن ورود، ۲۴ سال تصویب شد. وی ادامه داد: اما امسال برای مجریان معاونت برنامهریزی سؤالی پیش آمد که مصوبه مختص سال ۹۹ بوده یا سایر سالها که اخیراً مکاتبهای شده است و در حال بررسی هستند که اگر نیاز بود برای تأیید مجدد ۲۴ سال به مرجع خاصی ارجاع شود. سرپرست وزارتخانه باید تصمیم بگیرد که احتمالاً طی دو، سه هفته آینده تعیینتکلیف خواهد شد. امانی؛ درباره مصوبه کنکوری اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز، گفت: از هر زاویهای که وارد شویم، اصلاح روند کنکور ضروری است. وظیفه داریم جامعه را به سمت پشتیبانی از این مصوبه پیش ببریم. استمرار این دست اقدامات، نیازمند کنشگری است.
∎
نظر شما