شناسهٔ خبر: 50391396 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امیرعبداللهیان:

تماس‌های خود را با همه طرف‌ها در افغانستان دنبال می‌کنیم

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه گفت: تماس‌های خود را با همه طرف‌ها در افغانستان دنبال می‌کنیم و مشورت‌ها و تماس‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هیات حاکمه سرپرستی و یا موقت در افغانستان در جریان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی اظهار کرد: تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم و باور داریم که تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان به عنوان مهمترین راهکار سیاسی پیش روی همه ما قرار دارد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما تماس‌های خود را با همه طرف‌ها در افغانستان دنبال می‌کنیم و نسبت به هیات حاکمه سرپرستی و یا موقت در افغانستان تماس‌ها و مشورت‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در جریان است.

وی ادامه داد: در عین حال برای کمک به افغانستان برای برون رفت از وضعیت کنونی از تمامی ظرفیت‌های گذرگاه‌های مرزی ایران هم برای تجارت‌های مرزی و هم برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و تسهیل این کمک‌های انسان‌دوستانه‌ استفاده می‌کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان این که ما همکاری‌های تجاری و اقتصادی با بخش‌های مختلف در افغانستان را ادامه خواهیم داد، گفت: معتقدیم هرچه بتوانیم وضعیت اقتصادی و معیشتی را بهبود بخشیده و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه سایر کشورها به افغانستان را در آستانه فصل سرما تسریع کنیم، با اوج کمتری از پدیده آوارگان به سمت مرزهای همسایه افغانستان مواجه خواهیم بود.

وزیر امور خارجه افزود: همکاری‌های ما در حوزه های مرزی، اقتصادی و تجاری در همه سطوح ادامه پیدا می‌کند، در عین حال تشویق هیات حاکمه سرپرستی افغانستان به اجرای مسئولیت‌های آن‌ها در قبال ایجاد صلح و ثبات و امنیت در این کشور مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است.

وی  اظهار کرد: با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان توافق کردیم که در نشست وزیران خارجه همسایگان افغانستان که در فردا در تهران برگزار خواهد شد، پیام واحدی را برای مردم افغانستان برای جام‌جهانی و هیلت حاکمه سرپرستی و موقت افغانستان داشته باشیم.

امیر عبداللهیان افزود: تلاش می‌کنیم با ادبیات و درکی مشترک برای برون‌رفت از شرایط پیچیده کنونی در منطقه به اقدامات جمعی خود ادامه دهیم.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان هم در این نشست مطبوعاتی اظهار کرد: این سومین تعامل ما از زمان انتخاب شما به وزارت خارجه است که هر سه تعاملات بسیار سازنده بود.امروز مجددا به تهران آمدم تا در دومین نشست همسایگان هم مرز با افغانستان حضور یابم.

وزیر امور خارجه پاکستان اظهار کرد: باعث خرسندی من است که وزیر خارجه روسیه مجازی در این نشست حضور دارد، چون روسیه هم منافع منطقه‌ای در صلح و ثبات در افغانستان دارد.

وی افزود: با وزیر خارجه ایران ارزیابی خود از شرایط افغانستان را مطرح و اطلاعاتی را در خصوص تعاملات با طالبان ارائه دادم.

قریشی تصریح کرد: مواضع ما درباره افغانستان و صلح و ثبات و شکوفایی همسو است و اذعان داشتیم نقش مهمی در این زمینه داریم که باید ایفا کنیم و تاریخ، ما را قضاوت خواهد کرد.

 این دیپلمات پاکستانی با بیان این‌که افغانستان در شرایط دشوار و حساسی است، گفت:  اگر گام‌های درستی اتخاذ کنیم می‌توانیم این کشور را به ثبات برسانیم، و اگر این کشور به ثبات برسد می‌توانیم در مسیر  پیشرفت منطقه حرکت کنیم.

وی ادامه داد: از نگرانی‌های موجود آگاه هستیم و باید پلتفرمی برای همسایگان هم مرز ایران ایجاد کنیم. وزیر خارجه ایران با این پیشنهاد موافقت کرد و اولین نشست هشتم سپتامبر برگزار شد و هر ۶ کشور همسایه افغانستان توانستند بیانیه مشترک صادر کنند که پایه و بنیان تعاملات آتی ما را بنا کرد. فردا با همتایان خود برای بررسی شرایط کنونی و اینکه چه گامهایی در آینده برداریم، دیدار خواهم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان اظهار کرد: از اینکه یک پیام یکسان و واحد از این کنفرانس باید مخابره شود، با وزیر خارجه ایران هم رای هستم. جامعه بین‌المللی انتظاراتی از طالبان دارد و مساعدت‌های مالی بین‌المللی به افغانستان برای پیشگیری از بروز بحران انسانی و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی حائز اهمیت است. اما اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و چه کسی کمک خواهد کرد باید دید.

قریشی تاکید کرد: سازمان ملل و آژانس‌های سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی پلتفرم مهمی دارند و اهمیت اقدام اتحادیه اروپا را در کمک به تجربه موج جدیدی از مهاجران خاطرنشان کردیم. در این نشست گفتیم تبادلات اخیری که در سطوح امنیتی و سیاسی برقرار شده و دیدار رئیس جمهور ایران با نخست وزیر پاکستان در دوشنبه  سازنده بود و ما به این ارتباطات ادامه می‌دهیم چون اهمیت روابط دو کشور را درک می‌کنیم.

وی اضافه کرد: درباره شرایط منطقه و در خصوص سایر تعاملات منطقه ای صحبت کردیم بی صبرانه منتظر نشست فردا هستیم و صحبت‌های فردا یک برنامه مدونی را پیش روی ما قرار خواهد داد که بتوانیم رونق شکوفایی و امنیت منطقه را به ارمغان بیاوریم.

وزیر خارجه پاکستان گفت: مردم افغانستان شایسته صلح و آرامش هستند و به اندازه کافی در رنج بودند و چهار دهه آلام را تحمل کردند. حضور امروز ما در اینجا برای  انتقال این پیام صریح به افغان‌ها است که به عنوان همسایگان در کنار شما در زمان دشوار هستیم.

نظر شما