شناسهٔ خبر: 50377744 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روسیه: ناتو هنوز هم بر طبق قوانین جنگ سرد عمل می‌کند

مقامات روسیه معتقدند ناتو برای بازدارندگی مسکو از قوانین و اصول جنگ سرد پیروی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه ان تی وی گفت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تمام تلاش خود را برای بازدارندگی تهدید به اصطلاح بلوک شرقی متمرکز کرده و در این راه از اصول و قواعد جنگ سرد پیروی می‌کند.

معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ناتو با انتخاب این مسیر در واقع در وضعیت جنگ سرد سال‌های ۱۹۴۹ به بعد قرار گرفته و کاملاً منطبق با قوانین آن دوره عمل می‌کند.

در ۶ اکتبر سال جاری ناتو تعداد کارکنان روس در مقر این سازمان را از ۲۰ نفر به ۱۰ نفر تقلیل داد. اعتبارنامه ۸ دیپلمات روس لغو شد و به این افراد فرصت داده شد تا پایان ماه اکتبر بروکسل را ترک کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: مسکو  تمامی ماموریت‌های خود در ناتو را تعلیق می‌کند. فعالیت تمامی دفاتر اطلاعات و ماموریت‌های نظامی مسکو در ناتو تا اطلاع ثانوی متوقف می‌شود.

لاوروف اعلام کرد هیچ ارتباطی میان روسیه و ناتو در حال حاضر وجود ندارد. 

ناتو مدتیست با روسیه بر سر برخی مسائل منطقه‌ای وارد تنش شده است. حالا مقامات مسکو ضمن محکوم کردن این رویکرد کشور‌های عضو ناتو گفته اند تمایلی برای ادامه همکاری با این سازمان بین المللی ندارند. اعضای ناتو در اقدامی تحریک آمیز در تلاش هستند اوکراین را به عضویت این نهاد درآورند، اقدامی که با واکنش بسیار تند روسیه همراه شده است. 

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی در کتاب توهم بزرگ خود معتقد است جنگ سال ۲۰۰۸ گرچستان و بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴، به دلیل توهمات لیبرال هژمونی آمریکا و متحدانش برای گسترش ناتو به شرق و به مرز‌های روسیه رخ داده است.

مرشایمر تاکید دارد قدرت‌های بزرگ به مرز‌های خود بسیار حساس هستند و تلاش ناتو برای به عضویت درآوردن اوکراین که در همسایگی روسیه قرار دارد باعث واکنش تند مسکو شده است.

انتهای پیام/

نظر شما