شناسهٔ خبر: 5036264 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

مماشات برخی مقامات دولتی ایران، عربستان را جسور کرده است

این سخنان شدیداللحن در حالی امروز از زبان رئیس جمهور با این شدت بیان می‌شود که شاید اگر در‌‌ همان ابتدای آغاز تهدیدات سعودی‌ها نسبت به دخالت در یمن ایراد می‌شد، شاهد آغاز جنگ و حمله عربستانی‌ها به مردم یمن نبودیم.

صاحب‌خبر -
اعلام رسمی جنگ سعودی‌ها علیه انصارالله پس از آن انجام شد که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن از کاخ ریاست جمهوری در عدن به مکانی نامعلوم گریخت و نیروهای ارتش به همراه مبارزان انصارالله، کنترل فرودگاه بین المللی شهر عدن و دیگر نقاط این شهر را به دست گرفته‌اند. این در حالی است که از این حمله وحشیانه نزدیک به ۴۵ روز می‌گذرد و همچنان ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»، یکی از پرسش هایی که همواره بسیار مهم به نظر می‌رسد و پاسخ به آن، می‌تواند گره از بسیاری مشکلات و تحلیل‌ها باز کند، این است که دلایل حمله عربستان به یمن در این بازه زمانی چیست؟ تاکنون در پاسخ به این پرسش، سناریوهای متفاوتی مطرح شده و هر تحلیل‌گری بر اساس یک نظریه به آن پاسخ گفته‌اند.

بی‌تجربگی و خامی مقامات سعودی که پس از مرگ ملک عبدالله بر سرکار آمده‌اند، یکی از مهم‌ترین دلایل آغاز جنگ بوده است. از سوی دیگر، کشمکش‌های سیاسی داخلی در خود آل سعود نیز مزید بر علت شده است؛ برای مثال برخی از اخبار حاکی از آن است که خاندان ملک سلمان درصدد تثبیت خودشان در عربستان به جای آل سعود هستند و می‌خواهند سلطنت در عربستان را موروثی کنند.

با این حال، برخی تحلیلگران با توجه به زمان تاریخی آغاز این حملات با آغاز مذاکرات حساس هسته‌ای در لوزان این حمله را برای تأثیرگذاری بر مذاکرات و به نوعی از حمله سعودی‌ها به یمن با عنوان حمله برای مرگ توافق یاد کردند. برخی دیگر از تحلیلگران این جنگ را با نام جنگ نیابتی عربستان در منطقه بعد از شکست‌های پیاپی این کشور در کشورهای سوریه، عراق، لبنان یاد کردند.

البته برخی دیگر از تحلیلگران در سطح کلان تری حمله عربستان به یمن را تجزیه و تحلیل کردند؛ بنابراین، تحلیلگران معتقدند که تغییر رویکرد امریکا نسبت به خاورمیانه و خلیج فارس و گرایش امریکا به سمت آسیای دور، باعث وحشت امنیتی کشورهای منطقه خلیج فارس از آینده امنیتی این منطقه شد. به همین دلیل، عربستان برای جبران خلأ امنیتی احتمالی در این منطقه، وارد این جنگ برای جلوگیری از گسترش نفوذ کشوری همچون ایران شد.

خارج از ابعاد و دلایل منطقه‌ای و بین المللی این جنگ، باید موضوع مهمی دیگری را نیز در مورد علت حمله عربستان به یمن مورد توجه قرار داد که می‌توان از آن به مماشات برخی مقامات دولتی ایران در مقابل عربستان نام برد که باعث شد، عربستان نسبت به آغاز این جنگ جسور شود.

در واقع ادبیات محتاطانه برخی از مقامات دولتی ایران در مقابل زیاده خواهی‌ها و تهدیدات مقامات عربستانی باعث شد که عربستان‌ها به نوعی به خودشان این جسارت را بدهند که در صورت حمله به یمن، با پاسخ شدیدی از سوی ایران مواجه نخواهند شد.

رهبر انقلاب اولین واکنش شدیداللحن در روز بیستم فروردین درباره مداخله سعودی‌ها در یمن را ابراز داشتند: «کاری که امروز دولت سعودی در یمن دارد انجام می‌دهد، عیناً‌‌ همان کاری است که صهیونیست‌ها در غزّه انجام دادند. دو جنبه دارد: یکی اینکه جنایت است، نسل‌کشی است، قابل تعقیبِ بین‌المللی است، بچّه‌ها را می‌کشند، خانه‌ها را خراب می‌کنند، زیربنا‌ها را نابود می‌کنند، ثروتهای ملّی را در یک کشور از بین می‌برند؛ خب، این یک جنایت بزرگ است؛ این یک طرف قضیّه است؛ طرف دیگر قضیّه این است که سعودی‌ها در این مسئله خسارت خواهند کرد، ضرر خواهند کرد و به‌هیچ‌وجه پیروز نخواهند شد. دلیل خیلی واضحی دارد؛ دلیلش این است که توانایی‌های نظامی صهیونیست‌ها چندین برابر توانایی نظامی این سعودی‌های کذا و کذا [است]؛ چندین و چند برابر این‌ها، آن‌ها توانایی نظامی داشتند؛ طرف مقابل آن‌ها هم غزّهٔ یک وجبی بود. اینجا طرف مقابل یک کشور است، یک کشور ده‌ها میلیونی؛ یک ملّت، کشور پهناور و وسیع. اگر آن‌ها توانستند در غزّه پیروز بشوند، این‌ها هم خواهند توانست در اینجا پیروز بشوند؛ البتّه اگر آن‌ها هم پیروز می‌شدند، باز پیروزی این‌ها احتمالش صفر بود؛ الان احتمالش زیر صفر است. این‌ها قطعاً ضربه خواهند خورد؛ قطعاً بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد. ما با سعودی‌ها اختلافات متعدّدی در مسائل گوناگون سیاسی داریم؛ امّا این را همیشه می‌گفتیم که سعودی‌ها در کار سیاست خارجیشان یک وقار و متانتی نشان می‌دهند؛ این وقار و متانت را هم از دست دادند. چند جوان بی‌تجربه، امور آن کشور را در دست گرفتند و دارند آن جنبهٔ توحّش را غلبه می‌دهند بر جنبهٔ متانت و ظاهرسازی؛ این به ضررشان تمام خواهد شد».

واکنش شدید رهبر انقلاب باعث شد به تدریج مقامات دولتی از محافظه کاری نسبت به اقدامات سعودی دست بردارند. در همین راستا، امروز آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان در همایش انسان مهربان با بیان اینکه جنگی که در یمن پیش آمده حمله ناجوانمردانه یک همسایه با بمباران آنهاست، گفت: یک حکومتی که مسائل سیاسی منطقه و جهان را نمی‌فهمد و نمی‌داند و تازه‌کار است، بعد از سالیان دراز آمده و می‌خواهد خود را نشان دهد.

این سخنان شدیداللحن در حالی امروز از زبان رئیس جمهور با این شدت بیان می‌شود که شاید اگر در‌‌‌ همان ابتدای آغاز تهدیدات سعودی‌ها نسبت به دخالت در یمن ایراد می‌شد، شاهد آغاز جنگ و حمله عربستانی‌ها به مردم یمن نبودیم. در واقع عربستانی‌ها به قول آقای روحانی چون مسائل منطقه و جهان را نمی‌فهمند نتوانسته‌اند عمق جدیت ایران نسبت به مسائل منطقه و همچنین امنیت کشورهای منطقه را بفهمند، برای همین به خودش اجازه داد با یک اشتباه استراتژیک در تصمیم گیری، جسارت حمله به یمن را به خودش بدهد!

نظر شما