شناسهٔ خبر: 50357708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حکم شرعی انزوای سیاسی؛ یاددداشتی از آیت الله سیدمصطفی محقق‌داماد

صاحب‌خبر -

شفقنا- آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق‌داماد دریادداشتی با عنوان«حکم شرعی انزوای سیاسی» این گونه آورده است:

۱- با قطع نظر از ادله اجتهاد وتقلید ، موضوع مرجعیت درشیعه نقش مهمی در طول تاریخ نسبت به تمشیت وتنظیم امورزندگی دنیوی،اجتماعی وسیاسی جامعه شیعه داشته است،زیرا جای تردید نیست که درفقدان مرجعیت دینی هرروزهرکس درهرسطحی از دانش دینی، گاه براساس هواهای نفسانی وحتی گاه به انگیزه های خیرخواهانه ، جاهلانه به خود اجازه می دهد بادردست گرفتن پرچم عمل به وظیفه امر به معروف ونهی ازمنکر فریاد سر می‌دهد
‌ومردم ساده دل را به حرکتی تحریک کند وآنان دست به اقداماتی می زنند که سرانجام به زیان ملت مسلمان تمام می شود. درحالی که مراجعه به منابع فقهی شیعه نشان می دهد که این نهاد با سایر نهادهای دینی کاملا متفاوت است .

‌یعنی مانند نماز ،روزه ،حج وزکات نیست تا مخاطب عمل به آنها وظیفه آحاد امت اسلامی باشد. مخاطبین احکام شریعت چنین نیست که همه مانند هم باشند.مگر می شود مخاطب آیه شریفه السارق والسارقه فاقطعواایدیهما

( مائدهر۳۸‌) همان مخاطب کتب علیکم الصیام ( بقرهر۱۸۳ ) باشد ؟ هرگزچنین نیست. به یقین مخاطب بسیاری از مراتب امر به معروف ونهی از منکر عموم مردم نیستند وتنها افراد خاصی که دررأس آنها کسانی هستند که با داشتن ملکه قدسیه اجتهاد معروف ومنکر را دقیقا بشناسند تا خدای نکرده به جای معروف به منکرامرنکنندوبه جای منکر از معروف نهی ننمایند.

۲- آنچه در سرزمین های همجوار ما رخ می دهد، انفجار ، جاری ساختن حمام خون ، سربریدن پدران پیش چشم فرزندانشان، برده سازی زنان ودختران وغارت اموال مردم ، همه به حرکت درآمده توسط شخص یا اشخاصی بوده وهست که با اطلاع کم، بضاعت مزجاه و فهم دینی ناقص وگاه صرفا با خواندن چند آیه قرآن وبرداشتهای عامیانه وگاه با طرح چند حدیث مجعول بادردست گرفتن پرچم لا اله الا الله وتحت شعارهای دینی وتفسیر انقلابی عده ای را فریب داده وآنان را مستضعف فکری ساخته وبه میدان کشانده اند.

۳- اندکی تأمل وتفکردرحوادث شوم وتلخ مورد اشاره فوق آدمی را به عظمت نقش مرجعیت قوی وپرابّهت درشیعه می رساند که درطول تاریخ نمونه هائی از تمشیتهاومدیریتهای خردمندانه واتخاذ تصمیم به مورد وبجای آنان فتنه وبلکه فتنه هائی را خاموش ساخته واز ورود بلا برسر جامعه جلوگیری کرده اند.آنان بانیروی قوی اجتهاد وفهم صحیح منابع فقهی واستخراج حکم واقعی الهی از هرج ومرج شعارهای نابخردانه توسط عوام مانع شده ومردم را به طریق منطقی وعقلائی رهنمون شده اند.

۴- آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی دام ظله محصول حوزه قم صانها الله عن الحدثان است . ایشان دوران جوانی تحصیلی خودرادرسالهای آغازین تأسیس دراین حوزه آغاز کرده اند

( ۱۳۲۰ش-۱۳۶۰ق) . سالهائی که هنوز آموزه های تربیتی موسس حوزه به خوبی محسوس وملموس بوده که برمحور اجتهاد واعتدال دور می زده است. آن روز حوزه قم توسط سه فقیه سترگ، سید صدرالدین صدر، سید محمد تقی خوانساری وسید محمد حجت کوه کمری اداره می شد .به زودی با ورود آیت الله سید محمد حسین طباطبائی بروجردی مرجعیتی قوی وپرقدرتی تشکیل یافت. مرجعیتی که شعاعش از یکسو به اروپا وامریکاوکشورهای عربی تسری یافت وبا وسعت نظر وشرح صدر وفکرجهانی اندیشانه مرحوم آیت الله بروجردی حتی جامع الازهررا که قلب اندیشه اسلامی آن روز بود تصرف کرد وبا تشکیل دارالتقریب ، فقه جعفری برای نخستین باردرکنار مکاتب چهارگانه قرارگرفت.

۵- آیت الله العظمی صافی علاوه بر درک جلسات درس مراجع ثلاث ،‌از روزشروع تدریس آیت الله بروجردی تا واپسین روزحیات پربرکت آن مرجع بزرگ ، به نحو مداوم درآن مجلس درس حضور نقادانه داشته اند .

۶- اما به نظر صاحب این قلم، معظم له نه تنها از محضر آیت الله بروجردی فقه واصول آموخته ، بلکه روش فکری وتربیتی وبه دیگر سخن اجتهاد ، اعتدال وجهانی اندیشی را فراگرفته اند.

۷- شاهدصدق این مدعا مطالبی است که درروزهای اخیر درملاقات با رئیس قوه مقننه از معظم له صادر شد . درست درایامی که عده ای درلباس دوستی وخیرخواهی برطبل خشونت می کوبندوبرای تمامی عالم مرگ آرزو می کنند وانزوای سیاسی را فرامی خوانندوبالعکس بردوستی با گروه خونریزطالبان ونیز کشورهائی که مکرراازپشت بر ملت ایران خنجر زده اند ، پای می فشارند ، این مرجع بزرگ به صراحت هرچه تمامتر انزوای سیاسی ودرگیری وعداوت غیرمنطقی با این وآن را خلاف مصالح ملت مسلمان وآن را از عوامل روز افزون فقر ومستمندی محسوب کردند.

۸- مطالب اظهار شده هرچند خطاب به رئیس کنونی مجلس انجام شده ولی به یقین از مطالبی است که می توان گفت نه زمان مخصص ونه شأن نزول تقییدکننده است ، کاملاکلی وفراگیر است ، به تعبیر فنی قضیه خارجیه نیست ،‌حقیقیه است ، گذشته، حال وآینده را فرامی گیرد.

۹- از همه چیز بالاتر آنکه این مطالب از لسان یک شخصیت سیاسی محض صادرنشده است ، توسط یک فقیه ومجتهد جامع الشرائط در موضع مرجعیت شیعه بیان شده وبایدآن را با حلال وحرام تفسیر کرد.ملت ایران اززبان کسی این مطالب را می شنوند که خودشان از کسانی بودند که اصل چهارم قانون اساسی را به شرح زیرتصویب کرده اند:

‌«کلیه قوانین و مقررات مدنی ، جزائی ، مالی ، اقتصادی ، اداری ، فرهنگی ،‌نظامی ، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است»

۱۰ – این بزرگوار از نخستین منصوب شدگان از سوی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان فقیه شورای نگهبان هستند. نگارنده که درتاریخ نگارش این سطور مدت مدیدی از عمر خودرادردوران جمهوری اسلامی گذارنده وقتی تأمل ایام گذشته می کند و بر عمر رفته می اندیشد واین گونه شخصیتهای خردمند وفقیهان سترگ را دراین گونه سمتها به یاد می آورد ، آهی سردازعمق دل برمی کشدوسنگ سراچه دل به الماس آبدیده می ساید، دست به دعا برمی دارد وبه درگاه حضرت باری عرض می کند:اللهم اجعل عواقب امورناخیراواجعل مستقبل امرناخیرا من ماضیه.

به هرچه می نگرم بادریغ وبدرود است

شد آن زمان که جهان جمله مژده بود ودرود

والسلام

نظر شما