شناسهٔ خبر: 50342014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

چه غم دیوار امت را که دارد چون تو پشتیبان/ چه باک از موج بحر آن را که باشد نوح کشتی‌بان

‏«خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستد. ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بر او درود فرستید و سلام گویید و ‏کاملاً تسلیم (فرمان او) باشید.» احزاب: 56‏

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا بهشتی _ پیامبر(ص) در سالی که اصحاب فیل برای ویرانی کعبه‌ی معظّمه وارد مکّه شدند، به دنیا آمد. نام پدرش عبدالله آخرین فرزند عبدالمطلب، بزرگ قریش و کلیددار کعبه بود و مادرش آمنه تنها فرزند وهب فرزند دیگر عبدالمطلب است. پیش از تولد پیامبر(ص) عبدالله دار فانی را وداع گفت. حضرت محمد (ص)، آخرین پیامبر الاهی، بنیان‏گذار حکومت اسلامی و نخستین معصوم در دین مبین اسلام است.

 کنیه‌ی ایشان ابوالقاسم و ابوابراهیم است و القاب حضرت محمد (ص): رسول اللّه، نبی اللّه، مصطفی، محمود، یس، طه‏ و... است

 حضرت آمنه (س) مادر گرامی حضرت رسول (ص) فرمود: «سوگند به خدا، که چون پسرم متولد شد، دست‌هایش را بر زمین گذاشت و سر به سوی آسمان بلند کرد و به اطراف نظر کرد. پس از او نوری ساطع شد که همه چیز را روشن کرد و به سبب آن نور، کاخ‌های شام را دیدم و در میان آن روشنی، صدایی شنیدم که می‌گفت: "بهترین مردم را به دنیا آوردی. پس او را محمّد» بنام!"»

آری همراه با طلوع خورشید حضرت محمد(ص) آتشکده‌ی فارس که هزار سال خاموش نشده بود، در آن شب خاموش ‍ شد.

از حضرت علی(ع) روایت شده است، که «چون آن حضرت متولد شد، بت‌ها که بر کعبه گذاشته بودند، همه بر رو افتادند و چون شام شد، این ندا از آسمان رسید که: "جاءَ الحق و زهق الباطل. اِنَّ الباطل کان زهوقا" (حق آمد و باطل نابود شد. همانا باطل نابودشدنی‌ست.) و جمیع دنیا در آن شب روشن شد و هر سنگ و کلوخی و درختی خندید و آن‌چه در آسمان ها و زمین بود، تسبیح خدا گفتند و شیطان  گریخت و می‌گفت: "بهترین امت‌ها و بهترین خلایق و گرامی‌ترین بندگان و بزرگ‌ترین عالمیان محمد(ص) است."»

در آن روز، علم کاهنان از بین رفت و سِحر ساحران باطل شد، و در عوض وادی سماوه که سال‌ها کسی آب در آن ندیده بود، آب در آن جاری شد.

پیامبر گرامی اسلام (ص) بزرگ‌ترین پیامبر خداوند است که بر بشریت نازل شده و شریعت آن حضرت، کامل‌ترین شریعت الاهی‌ست. از سوی دیگر، این شریعت کامل خداوندی تا قیامت زنده و پویا خواهد ماند و آخرین و کامل‌ترین عقاید، اخلاق و احکام را به همراه دارد.

«و [یاد کن] هنگامی را که خداوند از پیامبران پیمان گرفت که هر گاه به شما کتاب و حکمتی دادم، سپس شما را فرستاده‏‌ای آمد که آن‌چه با شماست، تصدیق کرد؛ البته به او ایمان بیاورید و حتماً یاری‌اش کنید. آن‌گاه فرمود: آیا اقرار کردید و در این باره پیمانم را پذیرفتید؟ گفتند: آری. اقرار کردیم. فرمود: پس گواه باشید و من با شما از گواهانم.» (آل عمران: 81)

در تفسیر این آیه امام صادق(ع) فرموده‌است: «خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر این که از او پیمان گرفت که به نبوت حضرت محمد(ص) و پیشوایی علی(ع) ایمان بیاورد.»

 با میلاد پیامبر(ص) مُهر خاتَمیَّت بر پرونده نبوت زده شد و دین تکمیل شد.

«و به یاد آورید هنگامی را که عیسی پسر مریم گفت: ای بنی اسرائیل! من فرستاده‌ی خدا به سوی شما هستم؛ در حالی که کتابی (تورات) را که پیش از من فرستاده شده، تصدیق دارم و بشارت دهنده به رسولی هستم که بعد از من می‌آید، و نام او احمد است.» (صف: 6)

 عید مبارک میلاد رسول اکرم(ص) و فرزند بزرگ[وی]امام صادق(ع) را به همه‌ی مسلمانان جهان و مستضعفان سرتاسر عالم تبریک می‌گوییم.

انتهای یادداشت

کد خبرنگار: 110217

نظر شما