شناسهٔ خبر: 50293741 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بسته سلامت پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰

خواص شگفت‌انگیز گل کلم برای سلامتی و کاهش وزن

خبرگزاری صداوسیما

گل کلم ازجمله سبزیجات پرخاصیتی است که فواید بسیاری برای سلامتی و کاهش وزن دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ این گیاه مغذی به‌دلیل داشتن ترکیبات گیاهی منحصربه‌فرد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد و در کاهش وزن موثر است.
گل کلم علاوه بر داشتن تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی کالری کمی دارد و باداشتن فیبر بالا منبع تغذیه‌ی باکتری‌های مفید روده است و به کاهش التهاب و تقویت سلامت گوارشی کمک می‌کند.


براساس مطالعات انجام‌شده، رژیم‌های غذایی حاوی سبزیجات پرفیبر مانند گل کلم موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی ازجمله بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت می‌شوندو فیبر به‌دلیل ایجاد احساس سیری و کاهش کلی کالری مصرفی در پیشگیری از چاقی نیز نقش بسزایی دارد.


گل کلم همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئید و فلاونوئید است که خاصیت ضدسرطانی دارند و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی مؤثرند. به‌علاوه، گل کلم یکی از منابع سرشار از ویتامین C است و به‌دلیل برخورداری از خواص ضدالتهابی موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود.


گل کلم در کاهش وزن مؤثر است و جایگزین کم‌کالری مناسبی برای مواد غذایی پرکالری مانند برنج و آرد می‌باشد.
یکی دیگر از خواص گل کلم دارا بودن مقادیر فراوانی کولین است که ازجمله مواد مغذی موردنیاز بدن به‌شمار می‌رود.
وظایف کولین در بدن شامل حفظ یکپارچگی غشا‌های سلولی، سنتز DNA و کمک به متابولیسم بدن است کولین همچنین در رشد و تکامل مغز نقش موثر دارد و نیز در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی که جهت حفظ سلامت سیستم عصبی لازم هستند مؤثر است و کولین از انباشتگی کلسترول در کبد جلوگیری می‌کند.


کمبود کولین موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کبدی و نیز اختلالات عصبی مانند زوال عقل و آلزایمر می‌شود این ماده‌ی مغذی در مواد غذایی زیادی وجود ندارد، اما گل کلم و بروکلی ازجمله بهترین منابع پایه‌گیاهی کولین به شمار می‌روند.


گل کلم ازجمله سبزیجات همه‌کاره‌ای است که می‌تواند به‌عنوان جایگزین غلات و حبوبات مصرف شود. با اضافه‌کردن گل کلم به رژیم غذایی نه‌ تنها مصرف سبزی‌ها بالاتر می‌رود، بلکه انتخاب مناسبی برای کسانی است که از رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات
استفاده می‌کنند، چراکه گل کلم به‌نسبت غلات و حبوبات کربوهیدرات خیلی کمتری دارد.


خواص ضد التهابی، حفظ تعادل هورمون‌های بدن، سلامت قلب و مغز، تنظیم فشار خون، خاصیت سم زدایی، سلامت چشم‌ها پیشگیری از سرطان و پیری پوست دیگر خواص گل کلم است.

نظر شما