شناسهٔ خبر: 50277732 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

چرا گروسی می خواهد با رئیسی دیدار کند؟

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واشنگتن ابراز امیدواری کرد که ظرف چند روز آینده به تهران سفر و با مقام‌های ارشد ایران دیدار کند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همین چند هفته قبل به ایران آمد، با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ملاقات کرده و قرار ادامه گفت‌وگوها در بروکسل را گذشته بود حالا می‌خواهد به ایران آمده و این بار با مقامات ارشد دیدار کند! چرا؟!

قبل از پاسخ به این سوال باید یادآوری کنیم که او اکنون در واشنگتن و مشغول رایزنی با مقامات آمریکایی است. هوای سفر دوباره به ایران نیز همانجا در سرش افتاده است. او در مصاحبه با شبکه «بلومبرگ» از قصد خود برای این سفر خبر داده و گفته «طی چند روز (آینده) من امیدوارم که به ایران برگردم. در ماه سپتامبر ما توافق کردیم که من (به ایران برگردم) چرا که ما آن زمان یک گفت‌و‌گو و مذاکره فنی داشتیم اما مشخص است که موضوع یک موضوع گسترده است که نه تنها ملاحظات فنی دارد بلکه همچنین موضوعات عمیق سیاسی هم وجود دارد که ما باید درباره آنها صحبت کنیم و به یک تفاهم و درک مشترک برسیم».

هدفش از این سفر را هم اینطور شرح داده که «یک دولت جدید در ایران است، دولتی که برخاسته از گروهی است که اظهارنظرات بسیار سرسختانه‌ای درباره برنامه هسته‌ای (ایران)، همکاری با سازمان‌‎های بین‌المللی از قبیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد در نتیجه ما باید با هم سازگار شویم. در هر رابطه‌ای اینطور است اما من هنوز از این فرصت برخوردار نشده‌ام به همین دلیل من (به ایران) برخواهم گشت».

گروسی در پاسخ به این سوال که «شما در تهران با چه کسی دیدار خواهید کرد؟» نیز گفته «خوب این موضوعی است که آنها (مقام‌های ایرانی) باید تصمیم گیری کنند. البته ما دیدارهایی در سطح بالای سیاسی خواهیم داشت...در سطح وزیر خارجه».

مجری شبکه آمریکایی پرسیده «آیا احتمال دیدار با رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی وجود دارد؟» و گروسی جواب داده که «شاید البته اگر او (ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران) آنقدر مهربان باشد که با من دیدار کند».

او درباره تفاوت دولت رئیسی و دولت روحانی نیز گفته: «خوب مشخص است و این موضوع موضعی محرمانه نیست که آنها با نظراتی انتقادی درباره همه چیز از برجام گرفته تا موضوعاتی که اتفاق افتاد، دارند و به طور کلی آنها رویکردی متفاوت دارند. در شرایطی که ما هم اکنون صحبت می‌کنیم هنوز از هر دو سو این نیت وجود دارد، منظور من گروه ۱+۵ که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمکان ملل و آلمان تحت هماهنگی اتحادیه اروپا هستند و طرف دیگر ایران، هنوز این نیت برای بازگشت به مذاکرات توافق (برجام) وجود دارد البته من روی این کلمه «هنوز« تاکید کردم. من هنوز در موقعیتی هستم که این ایده وجود دارد که (دو طرف) به مذاکرات (برجامی) برگردند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه این توافق، نقض تضمین کننده (اجرای تعهدات هسته‌ای) را ایفا می‌کند و ما ناظر و بازرس هستیم».

نظر شما