به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، حبیبالله خجسته پورمعاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان شامگاه گذشته در آئین اختتامیه نخستین جشنواره «آب و رسانه» استان سمنان جملهاش درباره بحران آب و کمبود منابع آبی را اینگونه آغاز کرد که «آب کم نیست، نیست»، یعنی اصلاً آبی نیست.
وی افزود: در روزگاران گذشته مردم این دیار برای استحصال آب چاه حفر میکردند و با حفر 40 تا 50 متر به آب میرسیدند اما امروز باید با حفر چند صد متر به آب رسید.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان اینکه همه باید مراقب آب این مایه حیات باشیم چه برای خودمان و چه برای آیندگانمان گفت: این پیام متخصصان حوزه آب، محیطزیست و حتی متخصصین جامعهشناسی است. چرا یکی از مؤلفههای ارتباطات اجتماعی مقوله آب است.
خجسته پور افزود: وقتی پیامی با محتوی «آب کم است» تولید شد به ما هشدار لازم داده شده است، گاهی مخاطب جامعه هدف عدهای خاص هستند و گاهی هم 50 درصد جامعه هستند اما مخاطب پیام «آب نیست» کل جامعه است و بزرگ و کوچک و پیر و جوان نمیشناسد و همه باید برای حفظ این نعمت خدادادی تلاش کنند.
وی به آیهای از قرآن مجید اشاره کرد و گفت: در آیه «کلُوا واشربوا و لا تسرفوا» گفت: خوردن و آشامیدن خوب است به شرطی که اسراف نکنیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان اینکه کمآبی خطر جدی است که جامعه بشریت را تهدید میکند گفت: در استان سمنان نیز حدود 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف میشود و این قسمت کار ایراد دارد.
خجسته پور با بیان اینکه توجه به این امر مربوط به مسئولان و مدیران این بخش است افزود: باید شیوه آبیاری سنتی اصلاح شود و این مصرف بهینه حتی باید در بخش صنعت و شرب نیز مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان نیز در این آئین اختتامیه گفت: در بحران آب و در شرایط امروز و کمآبی نیاز تا مدیریت مصرف آب با استفاده از ظرفیت رسانه اطلاعرسانی شود.
محمد طاهری خاطرنشان کرد: برای ترویج فرهنگ استفاده درست از آب باید از زبان فرهنگ و هنر بهره گرفت.
وی با اشاره به کمبود منابع آبی در ایران و بهویژه در استان سمنان گفت: استان سمنان کمآبی را با عمق وجود لمس کرده است و مردم این دیار با سختکوشی آب را از دل زمین بیرون میآورد و تمدن میکارد.
ایجاد اشتغال، ثروت و کالا و ارائه خدمات با وجود آب میسر است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: با بیان اینکه ایجاد اشتغال، تولید ثروت و کالا و ارائه خدمات با وجود آب میسر است افزود: در بحران امروز باید مدیرت مصرف آب بهخوبی اطلاعرسانی شود.
طاهری تصریح کرد: معرفی الگوهای بهتر برای مصرف آب و آشنایی با مفهوم مهم مدیریت مصرف آب بهویژه در روزهای کرونایی است از اهداف برگزاری جشنواره «آب و رسانه» بود که امیدوارم این مهم محقق شود.
247 اثر به دبیرخانه جشنواره «آب و رسانه» ارسال شد که 23 اثر حائز رتبه برتر شد.
انتهای پیام/363/ ع
∎
نظر شما