شناسهٔ خبر: 50266538 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

دیپلماسی نظامی ایران

صاحب‌خبر -

18 اکتبر 2021

هیئت تحریریه

تارنمای تهران تایمز

برگردان و گردآوری علی‌اصغر شهدی

[email protected]

 

در جدیدترین نشانه فعال‌سازی جهت‌گیری سیاست جدید خارجی ایران، یک ژنرال ارشد ایرانی تور منطقه‌ای را آغاز کرد که شامل دیدار از دو کشور همسایه– پاکستان و روسیه- به‌منظور تقویت روابط منطقه‌ای و دفع تهدیدهای ناشی از تحولات اخیر در منطقه است.

سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز یکشنبه در چارچوب تلاش‌های مجدد خود برای بهبود روابط با شماری از همسایگان ایران وارد مسکو شد. این سفر به دعوت رسمی ژنرال سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه انجام شد.

ژنرال ایرانی علاوه بر شویگو با والری گراسیموف، همتای روس خود نیز ملاقات کرد. باقری در این سفر دو موضوع اصلی معاملات تسلیحاتی با روسیه و تحولات منطقه‌ای به‌ویژه افغانستان را موردبحث قرار داد.

سفارت ایران در مسکو در اواسط اکتبر اعلام کرده بود که باقری «در مورد توسعه همکاری‌ها و روابط مشترک دفاعی و نظامی، مبارزه با تروریسم و بازنگری تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی با مقامات روسی تبادل‌نظر خواهد کرد.»

ژنرال باقری در بدو ورود به روسیه گفت که اجرای قرارداد خرید تسلیحات برای خرید جنگنده، جت آموزشی و بالگردهای رزمی از روسیه را دنبال خواهد کرد. این ژنرال ارشد در دیدار با کارشناسان ایرانی در سفارت ایران در مسکو خاطرنشان کرد که این قرارداد پس از لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر سال گذشته امضا شده است. وی تأکید کرد که مذاکرات در مورد همکاری متقابل، روابط دفاعی و نظامی، آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مبارزه با تروریسم در دستور کار سفر وی به مسکو بوده است. به گزارش ایرنا، ژنرال باقری گفت: «برای داشتن روابط قوی با کشورها، به‌ویژه روسیه و دیگر کشورهای همسایه، به یک نقشه راه نیاز داریم.»

سفر به روسیه در حالی صورت گرفت که دولت افغانستان در پی تصرف کابل توسط طالبان هنوز فاقد شناسایی بین‌المللی است. ایران از افزایش احتمالی تروریسم در افغانستان پس از تصرف طالبان در کابل ابراز نگرانی کرده است. حملات انتحاری اخیر علیه نماز شیعیان در دو مسجد در افغانستان بر شدت نگرانی‌ها افزوده است. پس‌ازآنکه این حملات جان ده‌ها مسلمان شیعه را گرفت، ایران نسبت به فتنه‌های فرقه‌ای در افغانستان هشدار داده است.

وزارت خارجه ایران همچنین درباره توطئه‌های دشمنان امت اسلامی برای ایجاد تفرقه هشدار داد و بر ضرورت وحدت و همبستگی بین شیعه و سنی و رد خشونت و افراط‌گرایی به نام اسلام تأکید کرد. حوادث تلخ اخیر و گذشته ازجمله حمله تروریستی در کندوز بیش از هر زمان دیگری ضرورت تقویت امنیت و حفاظت از عبادتگاه‌های شیعه و سنی و دیگر گردهمایی‌ها در افغانستان را نشان می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد که خواهران و برادران مسلمان ما در افغانستان طرح‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان خود را با همبستگی، همفکری و تلاش مشترک خنثی خواهند کرد.»

باقری گفت که تحولات در افغانستان بخش مهمی از گفتگوهای وی با مقامات روسی را تشکیل می‌داد. سفر وی به روسیه نیز در پی سفر دیگری به پاکستان صورت گرفت که در آن با مقامات عالی‌رتبه ارتش این کشور دیدار و درباره افغانستان گفتگو کرده بود. باقری در مسکو گفت که او موفق شده است «ذهنیت‌های منفی» را درست همان‌طور که در پاکستان انجام داد از بین ببرد.

وی در جریان سفر به روسیه همچنین با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفت‌وگو کرد و ضمن مثبت ارزیابی کردن سفر خود به مسکو درباره اهداف سفر به این کشور گفت: «کشور روسیه طی سال‌های طولانی به‌ویژه در سال‌های اخیر، همکاری‌های زیادی را با جمهوری اسلامی داشته است. ایران و روسیه همکاری‌های دوجانبه نظامی و همکاری مشترک برای اعاده حاکمیت قانونی دولت سوریه داشته‌اند و در حوزه‌های دیگر نیز همکاری‌هایی صورت گرفته است.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به سند جامع ۲۵ ساله همکاری با چین اشاره و تأکید کرد: «شاید لازم باشد با استفاده از تجربه سند ۲۵ ساله با چین، در روابط با روسیه نیز چنین سندی بین دو کشور وجود داشته باشد.»

سرلشکر باقری به‌ندرت به خارج از کشور سفر می‌کند؛ بنابراین سفر وی به پاکستان و روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به‌ویژه که به دنبال تکرار روند جدید در سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران صورت می‌گیرد. سیاستی که مبتنی بر همکاری و مشورت بیشتر با کشورهای همسایه است.

برچسب‌ها:

نظر شما