شناسهٔ خبر: 50262337 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای شهر: روابط عمومی سرچشمه فساد معاملات شهرداری بندرعباس است

بندرعباس-ایرنا- عضو شورای شهر بندرعباس با انتقاد از رویه های فساد زا گفت: توزیع آگهی توسط روابط عمومی شهرداری طی پنج سال اخیر به گونه ای بوده که می توان روابط عمومی را یکی از سرچشمه های فساد در معاملات شهرداری دانست.

صاحب‌خبر -

یعقوب دبیری نژاد روز سه شنبه در دهمین نشست شورا افزود: قانون گذار به شیوه های مختلف و توسط چندین مرجع شهرداری ها را مکلف به توزیع آگهی ها از طریق وزارت ارشاد کرده اند تا از تخلف و فساد  پیشگیری شود اما شهرداری بندرعباس برای حفظ منافع برخی افراد در برابر اجرای نص صریح قانون مقاومت کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از این موارد فسادزا در تشریفات مناقصات است که بررسی های کمیسیون حقوقی شورا نشان می دهد در برخی موارد، آگهی فراخوان مناقصه به نشریاتی داده شده که اصلا در هرمزگان توزیع نمی شدند و کسی آنها را نمی شناسد و به همین دلیل  جز برخی پیمانکاران خاص، دیگران از موضوع کاملاً بی اطلاع بودند و در نتیجه قرارداد با هر قیمتی بسته می شد.

عضو کمیسیون حقوقی شورا ادامه داد: به عنوان مثال یکی از آگهی های فراخوان شهرداری به روزنامه ای در تبریز داده شده که بعید می دانم حتی مردم آذربایجان هم از وجود چنین روزنامه ای مطلع باشند.

 دبیری نژاد از "تخلفات بسیار گسترده" در توزیع آگهی های شهرداری بندرعباس خبر داد و گفت: در یکی از این تخلفات سندی وجود دارد که نشان می دهد چاپ یک ویژه نامه در سال ۹۹  با سندسازی و تهیه استعلام بهای غیرواقعی به مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال برای نشریه تحت امتیاز یکی از کارکنان شهرداری فاکتور شده است اما قدیمی ترین و پرتیراژترین روزنامه استان در سال ۱۴۰۰همین ویژه نامه را با یک پنجم رقم قبلی چاپ می کند.

دبیری نژاد اظهار داشت: طی پنج سال فقط در شهرداری مرکزی و تعدادی از سازمان های زیرمجموعه شهرداری به طور میانگین حدود ۵۰۰ میلیون ریال آگهی به نشریات داده شده اما برای همین نشریه خاص متعلق به یکی از کارمندان روابط عمومی یک سازمان تابعه، این رقم هفت میلیارد ریال بالاتر از سقف میانگین سایر نشریات بوده است.

سهم هفت میلیارد ریالی کارمند شهرداری از آگهی ها

دبیری نژاد ارزش آگهی های توزیع شده توسط روابط عمومی شهرداری بین ۱۲۸رسانه ای که با این نهاد همکاری می کرده اند را ۵۵میلیارد ریال (طی پنج سال) اعلام کرد که به گفته وی هفت میلیارد ریال آن سهم رسانه فرد شاغل در شهرداری شده است.

دبیری نژاد اضافه کرد:در حالی که شهرداری مرکزی و مناطق و سازمان های تابعه شهرداری همه دارای عکاس و فیلمبردار هستند که به آنها حقوق پرداخت می کنند، فاکتورهای زیادی نیز بابت عکاسی و فیلمبرداری و ساخت تیزر پرداخت شده است.

بررسی تحقیق و تفحص از روابط عمومی ،اولویت کاری کمیسیون حقوقی شورا 

 وی با طرح درخواست تحقیق و تفحص از روابط عمومی شهرداری گفت: از روزی که بر روی این موضوع دست گذاشتیم افراد ذینفع از طریق هر جایی سفارش و توصیه فرستادند و دست آخر دست به تخریب شورا زدند.

دبیری نژاد تصریح کرد: از بخش ناظر شهرداری (حراست) توقع پیگیری و پیشگیری بود اما بعد از اطلاع و تذکر کمیسیون حقوقی، هنوز وقت کشی می کنند و پیگیر استخدام اقوام خود در شهرداری هستند.

در نشست شورای شهر قرار شد موضوع تحقیق و تفحص از روابط عمومی شهرداری ابتدا در کمیسیون حقوقی شورا مطرح شود و با درخواست یک سوم اعضا، به صحن علنی بیاید.

روابط عمومی سوژه ای همزمان در ۲نقطه

هم زمان با اظهارات این عضو شورا، مراسم تودیع و معارفه مدیران روابط عمومی شهرداری بندرعباس برگزار شد.

در این مراسم حامد رضوانی به عنوان سرپرست روابط عمومی شهرداری مورد تقدیر قرار گرفت و مریم پاسلار به عنوان رییس جدید روابط عمومی شهرداری بندرعباس  حکم خود را از مهدی نوبانی شهردار بندرعباس گرفت.

حامد رضوانی هم اکنون رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس است و از سال ۱۳۹۶تا ۱۴۰۰(به جز در یک مقطع کوتاه چند ماهه) رییس روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری بندرعباس  بود.

مریم پاسلار رییس جدید روابط عمومی شهرداری نیز سابقه مدیریت روابط عمومی دوره پنجم شورای شهر بندرعباس را در کارنامه دارد.

نظر شما