شناسهٔ خبر: 50254105 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

واردات واکسن کرونا تا آبان ماه به ۱۸۰ میلیون دوز می‌رسد

بهرام عین‌اللهی با اشاره به سرعت بالای واکسیناسیون در کشور، از رسیدن میزان واردات واکسن کرونا تا آبان ماه به ۱۸۰ میلیون دوز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در مراسم سالگرد شهید مدافع سلامت دکتر زارع، رئیس بیمارستان لبافی نژاد که در سالن اجتماعات این بیمارستان برگزار شد با اشاره به وضعیت واکسن در کشور اظهار کرد: شاهد یک فاجعه انسانی در طول تاریخ کشورمان بوده‌ایم به طوری که ۱۲۳ هزار نفر در ایران فوت کرده‌اند این در حالی است که کل شهدای هشت سال دفاع مقدس حدود ۲۳۰ هزار نفر بود. خانواده‌های زیادی بر اثر بیماری کرونا عزادار شده‌اند اما تلاش بی‌وقفه کادر سلامت در این دوران به خوبی نمایش داده شده است.

او بیان کرد: در کشور‌های پیشرفته بسیاری از بیماران بر روی زمین مانده بودند و خدمات به آن‌ها داده نشده بود، اما کادر درمان فراتر از ظرفیت شان خدمت کرده و تمام امکانات برای ارائه خدمات به مردم و بیماران در نظر گرفته شده و یک مبارزه ملی برای مقابله با بیماری کرونا انجام شده است.

عین اللهی افزود: تمام تخت‌های‌ آی سی یو در پیک قبلی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته بود و حتی یک بیمار روی زمین نماند، در آن دوران ما روزانه ۷۰۰ نفر بر اثر بیماری کرونا فوت می‌کردند.

او گفت: دشمن می‌خواست که کادر سلامت را از ما و کشور جدا کند، اما خوشبختانه نتوانست این کار را انجام دهد. در اوایل انقلاب از پزشکان خارجی برای درمان بیماران استفاده می‌شد، اما امروزه ما به یک کشور پیشرفته در زمینه حوره سلامت و تربیت پزشک تبدیل شده‌ایم.

وزیر بهداشت افزود: در زمینه واکسیناسیون به حدود ۷۵ میلیون دوز تزریق واکسن رسیده‌ایم. در هفته گذشته هشت میلیون و ۴۰۹ هزار دوز تزریق داشته و به اندازه کل جمعیت امارات و دو برابر جمعیت کویت مردم را واکسن زده‌ایم و کشور‌ها از این سرعت بالای واکسیناسیون تعجب کرده بودند. اگر در همه کار‌ها مردم به صحنه آورده شوند قطعا موفق خواهیم شد. کرونا در کشورمان خواهد بود. واکسیناسیون کرونا را از بین نمی‌برد و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد و ویروس کرونا در هوا و در محیط وجود دارد.

عین اللهی گفت: ما باید به رعایت اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی عادت کنیم. دوران کرونا نشان داد که جمله «ما می‌توانیم» در بین کادر سلامت پایدار خواهد بود و کادر درمان ثابت کرده که می‌تواند و امیدواریم که نماز جمعه تهران بعد از یک سال و نیم تعطیلی در این جمعه برگزار شود. 

و ادامه داد: در پیک‌های قبلی بیماری کرونا بیشتر افرادی که مبتلا به این بیماری بوده در مراسمات و تجمعات شرکت کرده بودند. مردم یک حرکت جهادی را ایجاد کرده اند و خوشبختانه کار‌های خوبی نیز انجام شده است.

عین اللهی بیان کرد: در حال حاضر در حدود ۷۵ درصد از مردم دوز اول و ۳۵ درصد نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و ۸۰ درصد از مردم باید هر دو دوز واکسن را تزریق کنند. تا اواسط آبان ماه در حدود ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است و واردات واکسن به حدود ۱۸۰میلیون دوز خواهد رسید و قرارداد‌های این واکسن‌ها بسته شده است.

او افزود: ما از نظر تامین واکسن هیچگونه نگرانی نداریم و موضوع سلامتی و جان مردم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. با انجام واکسیناسیون مرگ و میر‌ها به حداقل می‌رسد؛ واکسن‌های داخل نیز به تولید رسیده است و علاوه بر واکسن برکت، واکسن‌های فخرا، پاستور، سیناژن و رازی در ایران تولید می‌شود و ما نگران تامین واکسن در کشور نیستیم.

او گفت: ما یک حکومت مردمی هستیم و خود مردم تا پای جانشان برای پیشرفت هرچه بیشتر کشور تلاش کرده‌اند؛ کار واکسیناسیون به صورت جهادی و توسط مردم در مراکز، حسینیه‌ها و محل‌های برگزاری نماز جمعه انجام می‌شود و اگر قرار بود کار واکسن توسط سیستم‌های ما انجام شود این مقدار تزریق بیش از یک سال به طول می‌انجامید.

همچنین در ادامه مراسم علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: شهید زارع یک شخصیت ویژه و منحصر به فردی داشت و وی دارای صفات برجسته بود شهید زارع متواضع و فروتن بود و این صفات را نسبت به همه افراد و شاگردانش داشته است.

وی ادامه داد:  بیمارستان لبافی نژاد ماهیتی فوق تخصصی است و پیوستن سریع این بیمارستان برای مقابله با بیماری کرونا بیشتر به دلیل نگاه زیبای شهید زارع بود و وی ساعت های طولانی را صرف درمان بیماران کرونایی می کرد.

انتهای پیام/

نظر شما