شناسهٔ خبر: 50243214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سرلشکر باقری در مسکو:

درباره قراردادهای خرید تسلیحاتی با روسیه مذاکره می‌کنیم

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به منظور بررسی مناسبات دفاعی دوجانبه و همکاری‌های امنیتی در منطقه، در سفری چهار روزه روز گذشته وارد مسکو شد. او که به تازگی از سفر دو روزه به پاکستان بازگشته، به دعوت رسمی «سرگئی شایگو» وزیر دفاع فدراسیون روسیه به این کشور سفر کرد. این سفر درحالی انجام شده که همکاری‌های امنیتی دو کشور از سوریه تا افغانستان گسترش یافته است. همچنان که در تحولات اخیر قفقاز جنوبی نیز، روسیه و ایران بودند که توانستند با تحرکات دیپلماتیک و گاه نظامی خود آن را مهار کنند.
ژنرال «سرگئی ایستراکوف» جانشین ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، ژنرال «سرزنیف» ارشد نظامی استان مسکو و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین و کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، عصر دیروز در فرودگاه «ونوکووای» مسکو از سرلشکر باقری و هیأت نظامی ایران استقبال کردند.
نشست با «سرگئی شایگو»  وزیر دفاع و «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، حضور در نشست‌های تخصصی و بازدید از مراکز آموزشی و صنعتی نظامی و دیدار با فرمانده نیروی دریایی این کشور از جمله برنامه‌های هیأت عالیرتبه نظامی ایران در این سفر اعلام شده است.
اما آنچه در این دیدارها و بازدیدها دنبال می‌شود، یا به عبارت دیگر اهداف سیاسی، دفاعی و نظامی این سفر چهار روزه، تقویت توان دفاعی و نظامی در راستای تعاملات دو کشور برای هم‌افزایی و همکاری در عرصه‌های مختلف است.
به گزارش ایرنا، سرلشکر باقری بدو ورود به مسکو، این سفر را در راستای رویکرد و سیاست نگاه به شرق دولت سیزدهم ارزیابی کرد و گفت: دولت آقای رئیسی نگاه ویژه‌ای به شرق و کشورهای آسیایی دارد، کما اینکه آغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در این زمان اتفاق افتاد، از این رو همکاری‌های نیروهای مسلح ایران و روسیه نیز از این جهت توسعه بیشتر خواهد یافت.
او با اشاره به اینکه در این سفر علاوه بر بررسی موضوعات دوجانبه، روی موضوع افغانستان هم به صورت خاص تمرکز خواهیم کرد، افزود: در مورد ابعاد نظامی دوجانبه، صنایع دفاعی و قراردادهای نظامی و تبادل تجربیات گفت‌وگو خواهیم کرد و همکاری‌ها در مسیر امنیت کامل سوریه نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
سردار باقری افزود: در این سفر درباره قراردادهای خرید تسلیحاتی که بعد از خاتمه تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران با روسیه داریم هم مذاکره خواهیم کرد.
گفت‌وگوهای مقام‌های ارشد نظامی ایران و روسیه درباره قراردادهای تسلیحاتی در حالی است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  از ۲۷ مهر سال گذشته همه محدودیت‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن به صورت خودکار خاتمه یافته است. در کنار مسأله افغانستان، قراردادهای تسلیحاتی و مسائل دوجانبه موردعلاقه دو کشور، توسعه همکاری‌ها و مناسبات مشترک دفاعی و نظامی، مبارزه با تروریسم و بررسی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از موضوع‌های مورد گفت‌وگوی هیأت ایرانی با طرف روس خواهد بود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان روز گذشته در نشستی با کارشناسان و مدیران نهادهای ایرانی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، گسترش روابط با همسایگان را نیازمند تدوین یا برخورداری از یک نقشه راه دانست و گفت: با توجه به نگاه‌های مشترک و نزدیک ایران و روسیه در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و ظرفیت‌های زیاد همکاری فی‌مابین، روابط دو کشور در ابعاد مختلف گسترش می‌یابد. او اضافه کرد: در مقطع کنونی، به دلیل شرایط بین‌المللی و بویژه نگاه ویژه رئیس جمهوری روسیه به تحکیم مناسبات با جمهوری اسلامی ایران، فرصت مغتنمی به وجود آمده تا این روابط بیش از پیش گسترش یابد.
سرلشکر باقری با اشاره به سند جامع ۲۵ ساله همکاری با چین اظهارکرد: شاید لازم باشد با استفاده از تجربه سند ۲۵ ساله با چین، در روابط با روسیه نیز چنین سندی بین دو کشور وجود داشته باشد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنان خود، به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف اشاره و تصریح کرد: همان گونه که نیروهای مسلح در شرایط تحریم توانستند به موفقیت برسند و انواع تسلیحات و تجهیزات نظامی و دفاعی مورد نیاز خود را بسازند، دیگر بخش‌های کشور نیز باید با همین رویکرد به پیش بروند و فرض را بر این قرار دهند که تحریم‌ها هیچ گاه برطرف نخواهد شد.
او به توسعه و گسترش چشمگیر روابط ایران و روسیه در زمینه نظامی و دفاعی طی پنج سال اخیر اشاره کرد و افزود: هرچقدر روابط و مناسبات با کشورهای دوست افزایش پیدا کند، به همان میزان ذهنیت‌های منفی نیز از میان خواهد رفت. رئیس ستادکل نیروهای مسلح به سفر اخیر خود به پاکستان اشاره کرد و گفت: در همین سفر هم بسیاری از ذهنیت‌های منفی برطرف شد. سرلشکر باقری موضوع افغانستان را یکی از دستور کارهای مهم مذاکرات خود با مقامات روسی عنوان و تأکید کرد: در کنار موضوع افغانستان، تداوم همکاری دو کشور در سوریه تا دستیابی به امنیت کامل مورد بحث قرار می‌گیرد.


برچسب‌ها:

نظر شما