شناسهٔ خبر: 50186001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مکرون کشتار الجزایری‌ها در پاریس را به رسمیت می‌شناسد

رئیس جمهور فرانسه می‌خواهد در مراسم رسمی به مناسبت شصتمین سالروز کشتار الجزایری‌ها در سال ۱۹۶۱ در پاریس «حقیقتی مسلم» را به رسمیت بشناسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه آماده است امروز (شنبه) در مراسم رسمی به مناسبت شصتمین سالروز کشتار الجزایری‌ها در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۶۱ در پاریس «حقیقتی مسلم» را به رسمیت بشناسد و به این ترتیب از آنچه فرانسوا اولاند رئیس جمهور سابق فرانسه در سال ۲۰۱۲ در این باره گفته بود و آن را «سرکوب خونین» نامیده بود فراتر برود.

مکرون قرار است عصر امروز در حومه پاریس و در ساحل رود سن در نزدیکی پل بزون تاج گل تقدیم کند.

الیزه در توضیح دلیل انتخاب این مکان به عنوان محل برگزاری مراسم یادبود اعلام کرد مهمات جنگی که استفاده شده بود در این محل تولید شد و اجساد نیز به رود سن انداخته شدند. در حالی که مورخان شمار کشته شدگان را ده‌ها نفر اعلام کردند در اسناد رسمی این تعداد تنها سه نفر اعلام شده است.

امانوئل مکرون نخستین رئیس جمهور فرانسوی است که در پس از جنگ الجزایر متولد شده است. این جنگ در سال ۱۹۶۲ پایان یافت. وی همچنین نخستین رئیس جمهوری است که به محل برگزاری مراسم یادبود می‌رود.

پس از آنکه بنژامن استورا، مورخ فرانسوی در ماه ژانویه گزارشی در مورد استعمار و جنگ الجزایر منتشر کرد مکرون متعهد شد در سه روز یادبود و نمادین شرکت کند که یکی از آن‌ها مراسم یادبود امروز است.

در این مراسم که با حضور استورا برگزار خواهد امانوئل مکرون با خانواده قربانیان دیدار و همچنین سخنرانی خواهد کرد. قرار است در این مراسم به یاد قربانیان یک دقیقه سکوت شود.

کاخ الیزه اعلام کرد: در پایان مراسم متنی در قالب یک بیانیه منتشر خواهد شد که به طور دقیق منظور و دامنه این به رسمیت شناختن را مشخص می‌کند. در این بیانیه مکرون قرار است گامی فراتر از آنچه اولاند در سال ۲۰۱۲ برداشت بردارد. وی در به رسمیت شناختن آنچه روی داده است گامی رو به جلو بر می‌داند و بر اساس واقعیت‌ها عمل خواهد کرد.

این مراسم در فضای پرتنش میان پاریس و الجزایر، پس از اظهارات مکرون در خصوص متهم کردن نظام سیاسی و نظامی الجزایر برگزار می‌شود. مکرون پیشتر طبق مطلبی که روزنامه لوموند منتشر کرده بود گفت الجزایر در نظام سیاسی و نظامی خود از رانت استفاده کرده است و تاریخی رسمی را به خورد مردم خود داده است که بر پایه واقعیت نیست.

بسیاری از سازمان‌ها از جمله سازمان «اس او اس ریسیسم» (SOS Racisme) به شدت در انتظار برگزاری این مراسم هستند. دومینیک سوپو، رئیس این سازمان می‌گوید زمان آن فرا رسیده است که دوت مسئولیت خود را برعهده بگیرد و دیگر از فرمول‌های مرموز استفاده نکند. با گذشت شصت سال هنوز هیچ آمار رسمی از شمار قربانیان و اخراجی‌ها نیست. حتی امکان شناسایی قربانیان وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما